بانک و بیمه

نمره دولت در بخش مسکن| جزئیات جدید از طرح «مسکن در وُسع»؛ متقاضیان میزان آورده را تعیین می کنند

اکبر محمودی; بازار: با گذشت حدود دو سال از عمر دولت سیزدهم، به نظر می رسد تلاش های زیادی برای ساماندهی حوزه مسکن صورت گرفته و دولت متقاعد شده است که باید متقاضیان مسکن را شناسایی و سپس به عناوین مختلف و از مجاری مختلف سوق داد. خانه دار شد.

یکی از طرح هایی که این روزها دولت انرژی خود را روی آن متمرکز کرده، طرح نهضت ملی مسکن است که به گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی، پیشرفت خوبی دارد.

ستاد توانمندسازی محلات کم برخوردار در طرح جدیدی که در قالب طرح نهضت ملی مسکن دنبال می کند، تلاش می کند با تعیین سطح درآمدی افراد کم برخوردار را شناسایی کرده و آنها را در تامین مسکن یاری دهد.

علی آقا محمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس ستاد توانمندسازی محلات محروم کشور با اشاره به وجود یکهزار و ۲۳۰ محله محروم در کشور می گوید که هیچ سازمانی بیش از این تعداد محله را شناسایی نکرده است و اگر چنین باشد، ۲۰۰ محله اعلام شده است. ، ما در واقع حد بالایی هستیم. وی معتقد است که ۱۶۵ ولسوالی وجود دارد که از نظر امکانات و آسیب های اجتماعی در وضعیت نامناسبی قرار دارند مانند ولسوالی دروز غار که تمامی آسیب های اجتماعی در آن مشاهده می شود.

وی با اشاره به اینکه استان تهران دارای محروم ترین محله های کشور است، می گوید: برنامه سال ۲۰۲۰ بر «تقویت و تحول جامعه محور محله های محروم در سال ۲۰۲۰» در حوزه های مسکن، اشتغال، آموزش، بهداشت و تغذیه و… تمرکز دارد. تن پوش. و ورزش زیر نظر مرکز توانمندسازی محله است.

آفا محمدی افزود: اولویت این طرح این است که ببینیم مردم چه می خواهند و نیازهایشان را برآورده کنند و بر این اساس به خود مردم وظیفه داده شده است. برای رساندن نیازهای این خیابان به مسئولان تعریف شد.

اگرچه عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام معتقد است که ارزیابی دولت برای مسکن زود است، اما معتقد است از آنجایی که دولت تصمیم به واگذاری بخش مسکن دارد، می‌توان امیدوار بود که برنامه‌های حوزه مسکن این کار را انجام دهد. توجه به پر کردن

او معتقد است که مشکل مسکن یک مشکل پیچیده و یک طرفه نیست. بنابراین اگر بخواهیم مشکل مسکن را حل کنیم باید برنامه جامعی داشته باشیم.

متن کامل گفت و گوی خبرنگار خبرگزاری بازار با «علی آقا محمدی» از اعضای شورای داوری را می خوانیم:

مسکن یک موضوع پیچیده و غیر یک جانبه است و ممکن است در یک شهر کمبود زمین و در شهر دیگر مشکلات اعتباری وجود داشته باشد. عجله برای تحویل مصالح ساختمانی می تواند قیمت را تغییر دهد

* مشکل در حوزه مسکن چیست؟ تولید مسکن کم است یا عرضه مسکن کم؟

مسکن یک موضوع پیچیده و غیر یک جانبه است و ممکن است در یک شهر کمبود زمین و در شهر دیگر مشکلات اعتباری وجود داشته باشد. عجله برای تحویل مصالح ساختمانی می تواند قیمت را تغییر دهد. بنابراین باید به برنامه ریزی آن به صورت کلی نگریست. دولت می تواند هدف کلی را دنبال کند و اعلام نکند که من سالانه یک میلیون واحد مسکونی تولید می کنم. شاید در یک سال این تعداد به ۸۰۰ هزار واحد مسکونی یا در سال دیگر این تعداد به یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برسد. اینکه دولت خواستار و وعده تولید ۴ میلیون واحد مسکونی بود اراده بزرگی است. حالا می تواند کمی بیشتر یا کمی کمتر از این عدد باشد.

* دولت را در حوزه مسکن چگونه ارزیابی می کنید؟

هنوز نمی توانم نظر قطعی بدهم و باید منتظر بمانیم.

موفقیت دولت در بخش مسکن به این دلیل است که اراده دارد. اجرا در مرحله دوم است. اما او همچنان این اراده را دارد. از منظر قانون اساسی، مسکن و مسکن از حقوق بشر است

* آیا دولت در حوزه مسکن موفق بوده است؟

موفقیت دولت در بخش مسکن به این دلیل است که اراده دارد. اجرا در مرحله دوم است. اما او همچنان این اراده را دارد. از منظر قانون اساسی، مسکن و مسکن از حقوق بشر است. خوشبختانه دولت سیزدهم تامین مسکن را با عنوان نهضت ملی مسکن در دستور کار خود قرار داده است.

دولت تاکنون با هر آنچه که شورای سازش درخواست کرده است، همکاری کرده است. به عنوان مثال، در مورد تسهیلات ۲ میلیارد دلاری، حداکثر سطح همکاری ارائه شد

* شورای داوری چه برنامه ای برای حمایت از دولت در حوزه مسکن دارد؟

دولت تاکنون با هر آنچه که شورای سازش درخواست کرده است، همکاری کرده است. به عنوان مثال، در مورد تسهیلات ۲ میلیارد دلاری، حداکثر سطح همکاری ارائه شد. مسئله مسکن یک مطالبه ملی است و ربطی به این دولت ندارد، اما با این وجود دولت ابزار این کار است.

مقرر شد اعتبار طرح ۲ میلیارد دلاری نهضت مسکن ملی از محل مرکز جمع آوری نفت و صندوق توسعه ملی مورد توافق تامین شود.

در این طرح «مسکن در واسا» اعلام کرده‌ایم چه کسانی و چه زمانی می‌خواهند مسکن بخرند. متقاضی اعلام می کند که تا دو سال دیگر می توانم کارم را تولید و تحویل دهم

* برای اسکان مستضعفان ستاد مقاوم سازی محلات محروم طرحی را در دستور کار دارد که شما سرپرست آن هستید. آیا “زندگی در Vaas” می تواند موفق باشد؟

این مهم است که مردم ابتدا برای مسکن درخواست دهند. در این طرح «مسکن در واسا» اعلام کرده‌ایم چه کسانی و چه زمانی می‌خواهند مسکن بخرند. متقاضی توضیح می دهد که تا دو سال دیگر می توانم درآمد خود را تولید و تحویل دهم و به همین دلیل است که ساخت یک واحد مسکونی را با تاخیر آغاز می کنیم.

* شما به عنوان رئیس ستاد مقاوم سازی محلات محروم از چه زمانی اقدام به شناسایی متقاضیان طرح «مسکن در واس» کردید؟

حدود یک سال است که تفاهم نامه ای با وزارت راه و شهرسازی، مدیرعامل بانک مسکن و رئیس اتاق تعاون منعقد شده است تا افرادی که در محله های ۲۰۲۰ سکونت و اجاره می کنند و زندگی آنها شما در این محله ها زندگی می کنید اگر سه سال اقامت دارید، می توانید تا حد امکان آپارتمان ثبت نام کنید.

تفاوت اصلی ساخت و ساز مسکن با نهضت ملی مسکن که در قالب همین طرح و جزء برنامه های دولت است، این است که میزان و زمان واریز ودیعه توسط متقاضی تعیین می شود. زمان از قبل تعیین و به متقاضیان اعلام نخواهد شد

* تفاوت مسکن با نهضت مسکن ملی چیست؟

تفاوت اصلی ساخت و ساز مسکن با نهضت ملی مسکن که در قالب همین طرح و جزء برنامه های دولت است، این است که میزان و زمان واریز ودیعه توسط متقاضی تعیین می شود. زمان از قبل تعیین و به متقاضیان اعلام نخواهد شد. تاکنون ۶۶ هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده اند و از نظر بند ج تحت کنترل وزارت راه و شهرسازی است.

* تاکنون چند نفر پذیرفته شده اند؟

تا امروز صلاحیت ۴۴۰۰۰ متقاضی تایید شده است. همکاری شما به پایان رسیده است و اکنون زمان ساخت و به دست آوردن زمین است. به همین دلیل در اقدام اخیر ستاد برای تقویت محلات محروم، تفاهم نامه ای با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی امضا می کنیم که تعاونی های اول حداقل در سه نقطه از بنیاد مسکن کار ساخت و ساز را آغاز کنند. به تدریج این طرح را گسترش دادیم تا بتوانیم ثبت نام های باقی مانده را تا ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تکمیل کنیم.

* نکته جالب در طرح مسکن در وسا این است که تهران بیشترین محله های کم برخوردار را دارد.

در تهران دو مشکل وجود دارد. بخشی از این بافت فرسوده است که پشت سر گذاشته شده است. مثل منطقه بازار تهران که هفت منطقه با هم دارید. قسمت دیگر مربوط به خارج از مرزها است که در واقع خارجی هستند، مانند مرتضی گرد که در واقع در تهران به دنیا آمده است. بنابراین تعداد زیادی در این مناطق وجود دارد که ستاد تقویت محلات محروم هیچ نقشی در افزایش و کاهش آنها نداشته است.

بر اساس طرح تقویت محله ۲۰۲۰، ۳۰۰ هزار واحد مسکونی ملی برای اقشار محروم ساخته می شود و درآمد این افراد براساس اعلام خانواده جمع آوری می شود.

* مشخصات کیس مشخص است تا دچار مشکل نشویم؟

مشخصات کیس مشخص است. از آنجایی که ما با خود دولت کار می کنیم، یک فاکتور مخفف ارائه می دهیم زیرا تجربه مربوط به طرحی به نام “طرح مسکن” است. مهر ما داریم. در نهضت ملی اولین نتیجه به مردم اعلام می شود و در فضای زندگی تجربه می شود مهر متقاضی ثبت نام کرد اما نتوانست مبلغ را در زمان مشخص شده واریز کند. در طرح مقاوم سازی محله ۲۰۲۰، ۳۰۰ هزار خانه ملی در کشور برای اقشار محروم ساخته می شود و درآمد این افراد براساس اظهارنامه خانواده جمع آوری می شود.

ورود متقاضیان به طرح مسکن آزاد است. متقاضیان اظهار نظر می کنند و با کم و زیاد شدن سایز، متقاضیان حاضر به واریز مبلغ به شرط قطعیت هستند.

* آیا این بدان معناست که متقاضیان می توانند طرح مسکن در فضا را بیاورند؟

متقاضیان این طرح رایگان هستند. متقاضیان اظهار نظر می کنند و با کم و زیاد شدن سایز، متقاضیان حاضر به واریز مبلغ به شرط قطعیت هستند. بنابراین متقاضی در مقطعی امکان مالکیت ملک را می بیند.

ما در هر خیابان یک شهردار داریم و می دانیم مستاجران کجا زندگی می کنند. طرح ما مکان محور است. تهران و سیستان و بلوچستان در صدر فهرست مناطق کم برخوردار هستند

* شناسایی مستاجران واقعی که سه سال در این منطقه زندگی می کنند کار سختی نخواهد بود؟

ما محله محور هستیم، در هر خیابان یک شهردار داریم و می دانیم اجاره نشینان کجا زندگی می کنند. طرح ما مکان محور است. تهران و سیستان و بلوچستان در راس مکان های کم برخوردار هستند و مکان هایی مانند فرحزاد و امامزاده قاسم تهران نیز از جمله این مکان ها هستند.

ما با تمام سازها مانند شرکت بازآفرینی شهری ایران هماهنگ هستیم. این سازمان ها در جایی که مسکن می سازند فعالیت خود را انجام می دهند و ادامه می دهند. اگر بخواهند معرفی شوند، معرفی می کنیم.

* آیا این طرح با سایر سازمان هایی که در بافت های فرسوده یا در حاشیه شهرها فعالیت می کنند همپوشانی دارد؟

ما با همه نهادها مانند شرکت بازآفرینی شهری ایران همسو هستیم. این سازمان ها در جایی که مسکن می سازند تمرین می کنند و به فعالیت خود ادامه می دهند و اگر بخواهند برجسته شوند به آنها معرفی می کنیم. مثلاً مناطقی که بنیاد مسکن در حال ساخت است علاوه بر طرح مسکن، آنها را پوشش می دهیم. ستاد توانمندسازی محلات مستضعف هویت مستقلی که موازی با نهادها و سازمان ها باشد، ندارد. در واقع این ستاد سعی خواهد کرد به مردم کمک کند تا راحتتر صاحب خانه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا