فناوری

نمونه‌گیر خون بدون سوزن که از زالو الهام گرفته است

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

العربیه: دانشمندان با الهام از زالو، دستگاهی برای نمونه گیری خون ساخته اند که سوزن ندارد. این دستگاه همچنین “زیست تخریب پذیر” است، پس از استفاده و دفع به راحتی در طبیعت جذب می شود.

تقریباً ۷۰ درصد از تصمیمات پزشکی بر اساس نتایج آزمایش خون گرفته می شود، اما تجربه خونگیری می تواند برای برخی ناراحت کننده باشد. تقریباً یک سوم بیماران ترس از سوزن دارند، که ممکن است باعث شود آنها از درمان های پزشکی ضروری اجتناب کنند.

نمونه‌گیری خون سنتی، که در آن خون مستقیماً از ورید گرفته می‌شود، هم به پرسنل آموزش‌دیده و هم به دفع ایمن سوزن‌های استفاده شده نیاز دارد. تنها در ایالات متحده، بیش از ۱۰ درصد از آسیب های ناشی از سوزن ناشی از آزمایش خون است و خطر عفونت جدی برای کارکنان مراقبت های بهداشتی دارد.

با توجه به این مشکلات، دانشمندان سعی کردند با الهام گرفتن از ساختار و آناتومی زالو، دستگاه جدیدی بسازند. آنها مشاهده کردند که چگونه این موجودات به میزبان خود می چسبند، پوست آن را گاز می گیرند و با ایجاد فشار هیپوباریک در مدت زمان نسبتاً کوتاهی حجم زیادی از خون را استخراج می کنند.

زالوها با استفاده از مکنده به میزبان خود می‌چسبند و برخلاف سوزن‌ها، بدون درد با دندان‌های ریز خود به پوست نفوذ می‌کنند، بزاق ضد انعقاد ترشح می‌کنند تا لخته شدن خون را متوقف کند، سپس با مکیدن فشار منفی ایجاد می‌کند و خون به دهان می‌رود.

دانشمندان با تقلید از ویژگی‌های عملکردی زالو، کلاه مکنده‌ای با ۲۰ تا ۳۰ سوزن ریز شبیه دندان‌های زالو و محفظه‌ای حاوی یک ضد انعقاد که از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند، طراحی کردند.

این ساکشن کاپ (مکش مکنده) که برای قرار دادن روی بازو طراحی شده است، فشاری را برای خونگیری از مویرگ های موجود در نزدیکی سطح پوست ایجاد می کند. پس از نمونه برداری، می توان دستگاه را با خیال راحت بسته بندی کرد و برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه فرستاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا