اخبار بورس

نمی‌توان بازار سرمایه و بازار املاک را در یک ترازو گذاشت

لاستیک سه چرخ خودروی اقتصادی کشور;

رشد بازار املاک به دلیل عدم وجود ریسک در این بازار کاملا طبیعی است و دولت نمی تواند در این بازار دخالت کند. در نهایت هر سرمایه ای که در کشور به دست می آمد تبدیل به ملک می شد تا از این طریق امنیت داشته باشد. با نگاهی به اتفاقاتی که در سال های اخیر در بورس رخ داده است، بازار سهام کشور با روند صعودی فاصله زیادی دارد. در این شرایط، جلوگیری از سرمایه گذاری در بازار مسکن نه تنها منجر به ورود پول به بازار سرمایه نمی شود، بلکه منجر به خروج سرمایه از کشور می شود.

پیمان مولوی کارشناس اقتصادی در گفتگو با اخبار بورس وی تصریح کرد: بازار مسکن از دخالت دولت در امان است، در زمان منفی شدن نرخ سود واقعی رشد می کند و با مثبت بودن نرخ سود واقعی رکود می کند. بازار سرمایه، حتی در مورد سهام شرکت ها، بازاری با ریسک است.

بازار املاک، موقعیت پارک پول در ایران

وی تصریح کرد: بازار املاک به دلیل خطراتی که همیشه وجود دارد در ایران مکانی است که پول در آن پارک می شود و فعالان اقتصادی درآمد خود را از بازارهای دیگر این حوزه کسب می کنند.
مولوی تصریح کرد: باید در نظر داشت که انسداد سرمایه در بازار مسکن و نبود دود در بازار سرمایه را می توان یک اتفاق مثبت ارزیابی کرد.ثروت سرمایه ای که هر روزه تحت نفوذ دولت و انسداد سرمایه های مردم در بازار املاک است می تواند از نابودی آن جلوگیری کند..

بازار سرمایه به قلک دولت تبدیل شده است

این کارشناس اقتصادی گفت: بازار سرمایه به قلک دولت تبدیل شده است. دولت آقای روحانی یک رشد کاذب ۱۰۰ درصدی به بازار داده است که عواقب آن در چهار سال گذشته مشهود بوده است. تثبیت قیمت و سایر مداخلات نیز در دولت قبل به بازار سرمایه ضربه زد. در حال حاضر برق که نیاز اصلی صنعت است به هم ریخته است و پروژه ها به دلیل مشکل برق چند روزی تعطیل است. با توجه به این بحران برای صنعت کشور نمی توان انتظار رونق در بورس داشت.

وی افزود: رشد بازار مسکن به دلیل عدم ریسک در این بازار طبیعی است و دولت نمی تواند در این بازار دخالت کند. در نهایت هر سرمایه ای که در کشور به دست می آمد به ملکی تبدیل می شد تا از این طریق امنیت داشته باشد..

مولوی خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر مانند آمریکا، انگلیس، دبی، چین و امارات بخش بزرگی از اقتصاد مربوط به املاک است. تلاش برای افزایش یک بازار و پایین آوردن بازار دیگر، ذاتاً اشتباه است، زیرا بازارها باید با سطح ریسک سنجیده شوند.

وی ادامه داد: البته در کشوری که ملک به عنوان ضمانت نامه بانکی پذیرفته می شود، هر فعال اقتصادی اقدام به خرید ملک می کند حتی اگر خرید سهام ریسک داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: متأسفانه در ایران در بازارها از جمله بورس و بازار مسکن منافعی داریم، هر بازاری راه خودش را می رود و مردم بر اساس ارزیابی ریسک تصمیم می گیرند سرمایه خود را در کدام حوزه سرمایه گذاری کنند.

مولوی تصریح کرد: با توجه به اتفاقاتی که در سال های اخیر در بورس رخ داده است، بورس کشور تا بهبودی فاصله زیادی دارد. در این شرایط، جلوگیری از سرمایه گذاری در بازار مسکن نه تنها منجر به ورود پول به بازار سرمایه نمی شود، بلکه منجر به خروج سرمایه از کشور می شود.

وی افزود: لازم به ذکر است که املاک و مستغلات بیش از ۱۵ درصد از تولید ناخالص املاک را تشکیل نمی دهند. و سایر بخش ها شامل صنعت، کشاورزی یا خدمات است. به همین دلیل، بازار املاک و مستغلات نمی تواند باعث رشد اقتصادی کشور شود. اقتصاد کشور نمونه خودرویی است که یک چرخ آن بازار املاک و سه چرخ دیگر آن لاستیک پنچر است. به همین دلیل، رونق معاملات ملکی تاثیر محسوسی بر رشد اقتصادی کشور نخواهد داشت، همانطور که یک چرخ برای جابجایی خودرو کافی نخواهد بود.

با وجود تحریم ها و ساختار اقتصاد رفاهی، اصلاح مسیر اقتصاد تقریبا غیرممکن است

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اقتصاد ایران با درجه آزادی ۱۶۰ و ۱۶۵ قابل اصلاح نیست زیرا ساختار فوق العاده سودمندی پیدا کرده است و این مشکل کاملاً مشخص است مگر اینکه در این راستا توسعه یابد. اقتصاد آزاد و رقابتی حرکت کنیم؛ اما در حال حاضر با وجود تحریم ها و ساختار اقتصاد رفاهی، اصلاح مسیر اقتصاد تقریبا غیرممکن است.

وی تصریح کرد: مداخله در بازار مسکن باعث ایجاد اختلال در آن بازار و کاهش سرمایه گذاری در آن حوزه به روش سنتی می شود. با بهبود شرایط بازار، مردم می توانند ارزیابی کنند که در کدام بازار وارد شده و چگونه سرمایه گذاری کنند. بهبود بازارها نیز از طریق عدم مداخله دولت صورت خواهد گرفت.

مولوی تاکید کرد: در اقتصاد با تورم نمی توان با آزادسازی زمین قیمت ملک را کاهش داد. مشکل اصلی اقتصاد کشور در حال حاضر تورم است و کنترل آن ضروری ترین و موثرترین اقدامی است که می توان برداشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا