اخبار اقتصاد ایران

نمی توان بندرانزلی را از راه آهن محروم کرد | تنها از 20 درصد ظرفیت بنادر گیلان استفاده می شود

استاندار گیلان منطقه آزاد انزلی را حلقه مفقوده اقتصاد دریامحور دانست و خواستار پرهیز از تصمیمات جزیره ای و همکاری و تعامل بیشتر نهادهای ذیربط در تحقق سند توسعه اقتصاد دریامحور شد.

افق میهن، اسدالله عباسی روز پنجشنبه (پنجشنبه) در جلسه کارگروه توسعه اقتصاد دریامحور اظهار داشت: برای تحقق توسعه اقتصاد دریامحور باید با تفکر جمعی به جمع بندی صحیح رسید تا محقق شود. اهداف توسعه اقتصاد دریا، و در این جلسات، نکات، نظرات، انتقادات، کاستی ها و نقاط قوت آمار و ارقام ارائه شود.

وی افزود: سهم ساحل نشینان استان گیلان از تولید ناخالص داخلی (GDP) باید افزایش یابد. دی تا بفهمیم چقدر از اقتصاد دریا سود می برند.

استاندار گیلان ادامه داد: معیشت چهار هزار صیاد استان به طور مستقیم به دریا متصل است، بنابراین سهم گردشگری دریایی، محیط زیست و رژیم قانونی و نقش چهار کشور حاشیه دریای خزر نیز باید باشد. در این بخش تعیین می شود تا بتوان بر اساس این داده ها برنامه ریزی مناسبی انجام داد. برای جاده پیش رو

*مجلس و دولت در راستای تحقق منویات رهبری، اسناد بالادستی و برنامه هفتم توسعه بیشتر تلاش می کنند.

عباسی در ادامه با اشاره به رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی دولت وحدت ملی چهاردهم تصریح کرد: رای اعتماد مجلس به کابینه دولت چهاردهم بار دیگر نشان داد که مجلس و دولت در کنار هم هستند. با انسجام بیشتر برای تحقق دستور کار رهبری، اسناد سطح بالا و برنامه هفتم. تلاش می کنند توسعه پیدا کنند و این بارقه امید ایجاد شده در مردم به زودی محقق شود.

وی همچنین به آغاز هفته دولت اشاره کرد و افزود: بیش از هشت پروژه در هفته دولت امسال افتتاح و به بهره برداری می رسد و فرمانداران، شهرداران و دهیاران باید با تبیین موضوع آغاز دولت چهاردهم را برای مردم تشریح کنند. عملکرد دولت سیزدهم در خصوص اعتلای نظام تحت لوای مقام معظم رهبری و اهداف از پیش تعیین شده، باید در جهت تسریع در امور به ویژه در بخش اقتصادی اقدام کنند.

عباسی بیان کرد: استعدادهای اقتصادی زیادی در اطراف ما وجود دارد که می توان به وجود منابع نفت و گاز و معادن در کف دریای خزر، توسعه آبزی پروری، گردشگری دریایی، فناوری های تجدیدپذیر بر روی دریا اشاره کرد که باید کشف و شکوفا شود. به نفع مردم

استاندار گیلان تاکید کرد: چرا باید سهم ج دی رد پای ما از اقتصاد دریایی کم است، در حالی که برای هر شغل تعریف شده در بخش اقتصاد دریایی می توان پنج تا هفت شغل غیرمستقیم ایجاد کرد. بنادر استان گیلان ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیش از ۱۵ میلیون تن کالا را دارند که تنها از ۲۰ درصد این ظرفیت استفاده می شود که باید به ۷۰ درصد برسد.

وی افزود: چقدر توانسته ایم زیرساخت های لازم را در بندر آستارا فراهم کنیم؟ و آیا داشتن سه بندر تجاری و یک بندر گردشگری در استان گیلان کافی است؟ این موارد باید در کمیته های مربوطه و مصوبات اعلام شده در این کارگروه بررسی شود. باید ظرفیت‌های این بخش شناسایی و برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای آن‌ها تعریف شود تا بتوانیم بر اساس آمایش سرزمینی برای ظرفیت‌های قابل اجرا بودجه در نظر بگیریم و میزان بهره‌برداری و میزان بهره‌برداری را مشخص کنیم. نقش این استان در اقتصاد دریایی

عباسی با بیان اینکه از هم اکنون مقدمات اجرای راه آهن رشت – آستارا فراهم شده است، گفت: این خط ریلی که برای تکمیل حمل ونقل ترکیبی در حال اجراست، باید بازنگری و مطالعه مجدد شود تا در صورت رعایت مسائل زیست محیطی، مورد بررسی قرار گیرد. به یک مانع تبدیل شود ندارد

وی در خصوص اتصال بندر انزلی به راه آهن رشت نیز گفت: بندر انزلی با ظرفیت بالای بارگیری و تخلیه کالا نمی تواند از راه آهن بی بهره باشد. بخشی از حمل و نقل بار استان باید از طریق حمل و نقل ریلی انجام شود چرا که در بخش زیرساخت جاده ای نمی توان از ۵۰ درصد ظرفیت این بندر برای استان استفاده کرد. بنابراین باید راهکارهایی در این زمینه اندیشیده شود.

استاندار گیلان همچنین از معاون امور هماهنگی ساخت و ساز استانداری خواستار نظارت بر ساخت و ساز در محدوده فرودگاه سردار جنگل رشت شد و افزود: اکنون با توجه به اقدامات موثر مدیرکل فرودگاه استان و سایر ذینفعان، ظرفیت حمل و نقل هوایی و تعمیرات فرودگاهی در این فرودگاه افزایش یافته است. محدوده فرودگاه باید در توسعه شهری مشخص شود.

وی گفت: کمتر از هفت استان کشور از دریا سهم دارند که استان گیلان به عنوان یکی از این استان ها باید برای رونق اقتصاد دریامحور جلسات منظم برگزار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا