بانک و بیمه

نهضت بی توجهی به مسکن ملی؛ خانه، با بخشنامه نمی شود| بانک ها سهم خواهی می کنند!

اکبر محمودی; بازار: مسکن یک نیاز اساسی است که همه افراد جامعه به نوعی با آن دست و پنجه نرم می کنند و بین ۳۰ تا ۶۰ درصد درآمد خانوار صرف بخش مسکن می شود. به این ترتیب دولت سیزدهم با علم به تمام دشواری های حوزه برنامه ریزی و ساخت مسکن، در قالب ابرپروژه نهضت ملی مسکن، با تمام توان برای رفع این چالش بزرگ گام برداشت. اما با گذشت ماه ها و پیشرفت تخصیص زمین، مشکلات مالی همچنان چالشی اساسی برای این طرح بزرگ ملی ایجاد کرد.

اگرچه رئیس جمهور هر ۲۰ روز یکبار در شورای عالی مسکن حضور می یابد و استان به استان مسائل را پیگیری می کند، اما به نظر می رسد مشکل نهضت ملی مسکن عدم همکاری بانک ها در اعطای تسهیلات است.

نزدیک به ۳۸ هزار هکتار زمین برای طرح نهضت ملی مسکن تخصیص داده شد و روند الحاق این اراضی به محدوده شهر کاملاً کارگری بود، اما عدم توجه بانک ها به ویژه بانک های خصوصی باعث شد روند ساخت و ساز طرح نهضت پیش برود. ساخت و ساز مسکن ملی آنطور که دولت انتظار داشت پیشرفت نمی کند.

سوال اینجاست که آیا افزایش سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن از ۳۵۰ میلیون به ۵۵۰ میلیون و کاهش نرخ سود از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد به مذاق بانک ها خوش نیامده و این موضوع باعث کندی روند تولید مسکن شده است؟

رونق تولید مسکن ملی برای 3 میلیون متقاضی بانک ها سهمی از نهضت ملی مسکن می خواهند!

«سید البرز حسینی» وی در پاسخ به این سوال که دلیل کندی حرکت ملی مسکن چیست؟ آیا مجلس یا کمیسیون عمران قصد رسیدگی به این موضوع را ندارند؟ وی گفت: قانون افزایش تولید مسکن در ابتدای دولت سیزدهم ابلاغ شد. صرف نظر از اینکه مجلس قصد ورود به حوزه مسکن و نهضت ملی مسکن را دارد یا خیر، باید گفت در سال های اخیر مجلس و کمیسیون ساختمان به طور مستمر موضوع مسکن را در اولویت قرار داده اند.

صرف نظر از اینکه بخواهیم عملکرد حوزه مسکن را زیر سوال ببریم و نقد کنیم یا تایید کنیم، باید بپذیریم که در ۸ سال گذشته حساسیت لازم را نسبت به حوزه مسکن نداشته ایم.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ تا ۶۰ درصد درآمد خانوارها به حوزه مسکن تعلق می گیرد، ادامه داد: فارغ از اینکه بخواهیم عملکرد حوزه مسکن را زیر سوال ببریم و نقد کنیم یا تایید کنیم، باید بپذیریم که در ۸ سال گذشته حساسیت لازم را داشته ایم. آن را با صنعت مسکن مقایسه نکنید.

حسینی تاکید کرد: ساخت و ساز مسکن یکی از بزرگترین چالش های کشور است و به همین دلیل وقتی مجلس با هدف رفع نقاط ضعف قانون مقررات ساخت و ساز مسکن وارد شد، مجلس از ابتدای شروع کار در ۲۰ آبان ماه با حساسیت زیادی وارد عمل شد. زمان زیادی در تصویب قانون افزایش تولید در ساخت و ساز مسکن سرمایه گذاری کرد. و قبل از روی کار آمدن دولت فعلی، ۹۰ درصد از قوانین بخش مسکن تصویب شده بود.

اینکه چرا ساخت مسکن ملی پیشرفت نمی کند و سرعت تولید لازم را ندارد باید بیشتر بررسی شود. اما مشکل اصلی کمبود منابع مالی است

عضو کمیسیون ساخت و ساز مجلس ادامه داد: اینکه چرا ساخت و ساز ملی مسکن پیشرفت نمی کند و سرعت تولید لازم را ندارد باید با جزئیات بیشتری بررسی شود. اما مشکل اصلی کمبود منابع مالی است. ساخت و ساز مسکن متاثر از شرایط کلان اقتصادی است و تورم و شرایط ناپایدار اقتصادی بازار ملک را به شدت تحت تاثیر قرار داده و در نتیجه بسیاری از کارها از دست دولت و مجلس خارج می شود.

حسینی در ادامه یادآور شد: برای تثبیت بازار مسکن نیاز به ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است و طرح جامع مسکن ملی نیز تایید کرد که در چهار تا پنج سال آینده باید چهار میلیون واحد مسکونی تولید کنیم. این به منظور ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن است. بنابراین برای رسیدن به این هدف، قانون افزایش تولید مسکن تصویب و ابلاغ شد، اما منابع مالی ما ضعیف بود.

زمین برای ۳ میلیون متقاضی طرح ملی نهضت مسکن اعطا شده است.

وی افزود: در حال حاضر ۳ میلیون متقاضی طرح نهضت ملی مسکن از منابع زمینی برخوردار شده اند.

این اظهارات نشان می دهد که تا زمانی که آیین نامه و بخشنامه ابلاغ نشود، کمبود منابع مالی برطرف نخواهد شد و تنها راه پیشبرد این طرح کلان ملی، ورود بانک ها به حوزه مسکن و مشارکت به نحوی در مسکن ملی است. طرح. به هر حال نظام مالی کشور نیاز به راه اندازی دارد و البته این بخش از کار و کاهش بودجه بانک ها به نفع طرح نهضت ملی مسکن نصف دولت شده است و رئیس جمهور هم اکنون در جریان است. مشکلات طرح نهضت ملی مسکن کاملاً آگاه است. بهتر است بستر ورود انبوه سازندگان به همراه بانک ها برای طرح نهضت ملی مسکن فراهم شود.

رونق تولید مسکن ملی برای 3 میلیون متقاضی بانک ها سهمی از نهضت ملی مسکن می خواهند!

حسن محتشم عضو هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن نیز در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری بازار گفت: بانک های خصوصی و دولتی از امداد رسانی به بخش مسکن پرهیز می کنند و بهتر است دولت بانک ها را در طرح ملی مسکن قرار دهد. به طوری که اگر به عنوان مثال تسهیلات با نرخ سود ۱۸ درصد پرداخت شود تا حدودی این هزینه به بانک ها جبران می شود.

محتشم: بهتر است دولت بانک ها را در طرح نهضت ملی مسکن قرار دهد تا مثلاً اگر تسهیلات با نرخ سود ۱۸ درصد پرداخت شود، این هزینه تا حدی از سوی بانک ها جبران شود.

وی در پاسخ به این سوال که کدام بانک برای حمایت از نهضت ملی مسکن جایگاه بهتری دارد؟ وی گفت: وضعیت بانک مسکن بسیار بهتر است اما به هر حال توان مالی آن منفی است و توان تامین مالی نهضت ملی مسکن را ندارد.

در خصوص اعطای تسهیلات به بخش مسکن، بانک‌ها اعلام می‌کنند که ما یک واحد تجاری هستیم و نمی‌توانیم با نرخ سود ۱۸ درصدی به بخش مسکن تسهیلات بدهیم و چه کسی این ضرر را به ما جبران می‌کند.

محتشم خاطرنشان کرد: بانک مسکن به راحتی نمی تواند تسهیلات مالی ارائه کند و با کمبود بودجه مواجه است. در خصوص اعطای تسهیلات به بخش مسکن، بانک‌ها اعلام می‌کنند که ما یک واحد تجاری هستیم و نمی‌توانیم با نرخ سود ۱۸ درصدی به بخش مسکن تسهیلات بدهیم و چه کسی این ضرر را به ما جبران می‌کند.

یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن انبوه سازان مسکن تصریح کرد: توجه بانک ها به حوزه مسکن فقط یک دستورالعمل نیست، باید بررسی دقیقی انجام شود تا بانک ها برای ورود به حوزه مسکن و تولید مسکن ترغیب شوند. متاسفانه هنوز به این دستورات پاسخ داده نشده است.

مسئولان مسئول و آگاه حوزه مسکن تخمین می زنند که اگر نظام مالی کار می کرد ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن ساخته می شد.

برخی از مسئولان مسئول و آگاه حوزه مسکن معتقدند که اگر نظام مالی کار می کرد، ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن ساخته می شد. اما متأسفانه حرکت لاک پشتی مسکن ملی که برخاسته از عدم همکاری بانک ها با طرح ملی مسکن است، باعث شده تا ۳ میلیون متقاضی مسکن ملی روز خود را در آرزوی خانه دار شدن سپری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا