بانک و بیمه

نهضت ملی مسکن با کمبود منابع مالی مواجه است| بانک ها به قانون جهش تولید عمل نمی کنند

بازار؛ گروه خیابان و مسکن: طرح نهضت ملی مسکن در این ایام و در دولت سیزدهم برای اعطای زمین به طرح مسکن مهر تا ۸ برابر رشد کرده است. همانطور که اخیراً سازمان ملی زمین و مسکن در طرح مسکن اعلام و گزارش کرده است مهر دولت های گذشته ۵۹۰ هزار واحد زمین اختصاص یافته به مساحت ۸ هزار هکتار را تحویل دادند اما اکنون دولت سیزدهم ۴۰ هزار هکتار زمین را به نهضت مسکن ملی اختصاص داده است که حدود هشت برابر این مساحت است.

اما اعطای زمین به تنهایی نمی تواند این طرح کلان ملی را پیش ببرد و بانک ها نیز باید در اعطای تسهیلات همکاری مناسبی داشته باشند.

بیش از ۴۰ هزار هکتار به حریم شهرها اضافه شد و نوعی توسعه افقی شهرها در اراضی دولتی مورد استفاده قرار گرفت و زمینی فراهم شد تا طرح ملی مسکن در اراضی دولتی با سرعت مناسبی ساخته شود.

ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ به این سوال خبرنگار پایگاه خبری بازار مبنی بر اینکه آیا وضعیت کنونی نهضت ملی مسکن خوب پیش می رود یا خیر؟ وی بیان کرد: در خصوص نهضت ملی مسکن و پیشرفت آن باید گفت که تاکنون بیش از ۴۰ هزار هکتار به حریم شهرها الحاق شده و نوعی توسعه افقی شهرها در اراضی دولتی و زمین های در نظر گرفته شده برای این امر استفاده شده است. طرحی که می تواند به سرعت اجرا شود. برای تشکیل مناطق دولتی

در قانون افزایش تولید مسکن تاکید شده است که همه بانک ها ۲۰ درصد وام خود را به ساخت مسکن اختصاص دهند. اما در عمل شاهدیم که این قانون توسط بانک ها اجرا نمی شود.

وی تاکید کرد: اما اعطای زمین به تنهایی نمی تواند سرعت پروژه ملی مسکن را افزایش دهد. همه سازمان ها به ویژه بانک ها باید از این پروژه بزرگ ملی حمایت کنند. اما سوال و اتفاقا جای تعجب است که علیرغم اینکه در قانون افزایش تولید مسکن تاکید شده است که همه بانک ها باید ۲۰ درصد از منابع خود را به بخش مسکن اختصاص دهند، اما در عمل می بینیم که این قانون توسط بانک ها ترجمه نشده است جنبش ملی مسکن از جهاتی با کمبود بودجه مواجه بود.

سازمان‌های دولتی مالک زمین باید نقش متنوع‌تری در این طرح بزرگ ایفا کنند، زیرا قانون‌گذاران به وضوح ثابت کرده‌اند که این سازمان‌ها ممکن است زمین را در دسترس قرار دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری آنچه مربوط به مسکن است مهر دولت های گذشته در مجموع ۵۹۰ هزار واحد را تحویل دادند که مساحتی حدود ۸ هزار هکتار را اختصاص دادند، اما اکنون رقم ۴۰ هزار هکتار را اعلام می کنیم که حدود ۸ برابر آن است. این طرح کلان باید نقش پر رنگ تری از سوی قانونگذار ایفا کند که به صراحت تصریح کرده است که این دستگاه ها مجاز به خدمات رسانی به زمین هستند.

ملکی در پاسخ به این سوال که کدام سازمان دولتی در زمینه واگذاری زمین با نهضت ملی مسکن همکاری خوبی داشته است؟ وی گفت: همانطور که قانونگذار مقرر کرده است، تشکل ها می توانند در زمینه تامین زمین همکاری کنند. در این راستا وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی همکاری خوبی با نهضت ملی مسکن داشته اند.

وی با تاکید بر اینکه طرح نهضت ملی مسکن به سرعت در حال پیشرفت است و موفقیت این طرح هر روز بیشتر از گذشته مشخص می شود، ادامه داد: باید تاکید کنم که قانون اعطای زمین و قانون اعطای زمین داریم. امکانات در هر صورت اگر بانک ها در ارائه تسهیلات همکاری خوبی داشته باشند می توان سرعت ساخت و ساز نهضت ملی مسکن را افزایش داد.

بر اساس برنامه هفتم، چنانچه هر بانک اعم از دولتی یا خصوصی در ساخت مسکن و اعطای تسهیلات همکاری نکند، تمامی وام ها کاهش و به سرمایه بانک های همکار در این حوزه اضافه می شود.

بر اساس برنامه هفتم توسعه، بانک ها در صورت عدم همکاری در ساخت مسکن باید به نوعی جریمه شوند. بنابراین اگر بانکی اعم از دولتی یا خصوصی در بخش مسکن و در اعطای تسهیلات همکاری نکند، تمامی وام‌های آن کاهش یافته و به سرمایه بانک‌های همکاری‌کننده در این بخش اضافه می‌شود. همه بانک ها باید ۲۰ درصد تسهیلات اعتباری خود را در اختیار بخش مسکن قرار دهند.

همانطور که مشخص است، مقامات ارشد وزارت راه و شهرسازی به ویژه هادی عباسی، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مبلغ پرداختی برای تسهیلات ساخت مسکن تنها ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با این رقم بسیار ناچیز بوده است. قانون افزایش تولید مسکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا