اخبار بورس

نوآوری و فناوری؛ از راهبرد‌های اصلی “فولاد”/ رفع کاهش تولید “فولاد” در سال آینده با بهره برداری از نیروگاه خورشیدی/ “فولاد” صادرکننده اول غیرنفتی کشور شد

چیزی را گزارش کنید افق میهنامروز مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد مبارکه اصفهان با حضور درصدی از سهامداران برگزار می شود.

در این مجمع یاسر طیب نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان اظهار داشت: ۲۰ درصد درآمد سالانه ما از شرکت های فولادی است. سرمایه گذاری جدی انجام داده ایم تا ثبات مجموعه را تضمین کنیم و فولاد مبارکه تحت تاثیر نوسانات بازار قرار نگیرد. در بین شرکت های فولادی دنیا نیز رتبه ۴۲ را کسب کردیم و هدف ما کسب این رتبه در بین ۲۰ شرکت است.

وی افزود: قطعی برق و گاز در سال گذشته بیشتر از سال های گذشته بود. امسال با هدف گذاری توانستیم به بهره برداری ۱۰۰ درصدی از ظرفیت اسمی برسیم.

طیب نیا ادامه داد: اما با توجه به اینکه محدودیت ها از سال ۱۴۰۱ افزایش یافته بود و باید تولید کاهش می یافت، در فولاد مبارکه این اتفاق نیفتاد. ۷.۳ میلیون تن فولاد با ظرفیت ۷.۲ میلیون تن فولاد مبارکه تولید کردیم که از تولید سال قبل بیشتر بود.

مدیرعامل فولاد مبارکه بیان کرد: در شرکت های تابعه صباح فولاد و سنگان فولاد افزایش تولید را ثبت کردیم. همچنین توانستیم تولید را ۲۲ درصد در تناور آسیا افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۲ محصول جدید تولید کردیم که به محصولات شرکت اضافه شد. این یکی از راهبردهای ماست. افزایش درآمد حاصل از فروش محصولات جدید یکی از استراتژی های ماست.

طیب نیا ادامه داد: قطعاً رقبای جدیدی در تولید ورق فولادی وجود خواهد داشت. رویکرد ما تولید محصولات جدید و زمینه سازی بود. در سال گذشته با تولید محصولات جدید ۱۸ درصد رشد داشتیم.

مدیرعامل فولاد تصریح کرد: در حال ساخت خط جدید ورق رنگی و نیروگاه خورشیدی ۵۴۰ مگاواتی هستیم. هزینه کل فولاد مبارکه ۱۵۶ همت می باشد. ۶۰ همت در مبارکه و بقیه در سایر نقاط کشور مستقر هستند.

وی گفت: پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی تا ۷۶ درصد پیشرفت داشته است. امروز دو توربین گازی این نیروگاه به بهره برداری رسید. اگر این نیروگاه را نداشتیم، کارخانه تعطیل می شد. از آنجایی که بسیاری از کارخانه های فولادی برای چند هفته تعطیل شدند، فولاد مبارکه با کمک این نیروگاه تولید می شود. هفته گذشته اولین پنل ها در نیروگاه خورشیدی نصب شد و امیدواریم تولید این نیروگاه در سال جاری آغاز شود و تا قبل از فصل گرم سال آینده و سال آینده تعداد قابل توجهی ۱۲۰ مگاوات در حال بهره برداری داشته باشیم. وجود نخواهد داشت کاهش تولید وجود خواهد داشت.

مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: پیش بینی هزینه ما در مجموع ۳۸ همات است که برای نقدینگی مورد نیاز پروژه های عمرانی درون شرکتی نیاز داریم. ۱۵ همت نیز پروژه هایی هستند که در قالب شرکت های تابعه و افزایش سرمایه آنها به آنها نیاز داریم. اگر بتوانیم تا سال آینده نیروگاه های احیا را در جنوب کشور راه اندازی کنیم، کاهش گاز سال آینده کمتر به ما آسیب می زند. و سودآوری شرکت افزایش خواهد یافت.

طیب نیا تصریح کرد: در حال حاضر مقدار قابل توجهی اسفنج از خارج از گروه خریداری می کنیم وقتی این واحدها وارد مدار می شوند، سودی که از گروه خارج می شود وارد گروه می شود. هدف ما در ابتدا حفظ تولید و در عین حال به حداکثر رساندن سود است. رقابت به شدت در حال افزایش است، هزینه ها در حال افزایش است، اینها سرمایه گذاری هایی هستند که می توانند به ما در حفظ حاشیه سود و تداوم سودآوری شرکت کمک کنند. امروز فولاد مبارکه رشد کرده و به ما امکان مدیریت زنجیره و انجام اصلاحات ساختاری را می دهد.

وی گفت: اهداف لازم را در حوزه سرمایه گذاری در نظر گرفته ایم، مراکز خدماتی خود را در فولاد متیل متمرکز کرده ایم. صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر با سرمایه ۱۰۰۰ میلیارد تومانی تاسیس کرده ایم. نوآوری و فناوری یکی از استراتژی های اصلی ما بود. اگر فولاد مبارکه بخواهد جایگاه فعلی خود را حفظ کند و جایگاه بهتری در جهان کسب کند، باید این حوزه را تقویت کند.

مدیرعامل فولاد خاطرنشان کرد: سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان در سرمایه گذاری خطرپذیر مصوبات معافیت مالیاتی دریافت کردیم. آنچه فولاد مبارکه در حوزه نوآوری و فناوری های جدید به دست می آورد در کشور بی نظیر است. امیدواریم این کار با حمایت سهامداران انجام شود. ما سرمایه گذاری خوبی برای مدیریت حوزه نوآوری انجام داده ایم. در پنج دانشگاه کشور مراکز نوآوری راه اندازی کرده ایم. امروز ما ۷۵۰ پایان نامه دانشگاهی را نظارت می کنیم. ما در ۳۰ شرکت سرمایه گذاری های مخاطره آمیز انجام داده ایم. در بخش دیجیتال ۸ پروژه در این زمینه افتتاح شد.

طیب نیا تصریح کرد: توسعه پایدار و فعالیت های زیست محیطی متعدد با بازیافت مواد و اقتصاد دورانی محقق شده است. رویکرد ما در دوره جدید مسئولیت اجتماعی هم توانمندسازی و هم جلب مشارکت همه ذینفعان است. در حالی که قبلا بسته های امدادی اهدا می کردیم، امروز رویکرد را تغییر داده ایم. امروز، از طریق مشارکت گروه‌های مختلف، ارزشی را که می‌توانستیم به ذینفعان مربوطه ارائه کنیم، به‌طور تصاعدی به حداکثر رسانده‌ایم. به عنوان مثال، آموزش در بخش کشاورزی در مناطقی که ما آموزش دادیم، کارایی این بخش را ۱۵ درصد افزایش داد. در حوزه دامپروری و… حمایت هایی را برای ارتقای بهره وری انجام داده ایم و با مشارکت ذینفعان با ورود به این عرصه کمیته امداد، گروه های جهادی، انجمن های بهزیستی و گروه های مختلف را در این حوزه ها گرد هم آورده ایم تا ما می توانیم کارهای بزرگتری انجام دهیم

وی در خصوص میزان فروش «فولاد» گفت: توانستیم رکوردهای بی سابقه ای در فروش از اصفهان با یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن صادرات غیرنفتی کشور به ثبت برسانیم. این هم برای کشور و هم برای پروژه های خودمان ارزشمند بود. ۷۴۰۰ تن در بازار داخلی عرضه داشتیم و در مجموع ۸.۸ میلیون تن در بازار عرضه داشتیم که در داخل ۵ درصد و در صادرات ۱۷ درصد افزایش داشتیم. سود عملیاتی ۲۴۰ همات بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد افزایش داشت. سود خالص نیز به رشد ۹۲ درصدی و رشد ۳۶ درصدی رسید. به طور کلی، شاخص های مالی بهبود یافته است.

نقش فولاد در بازار سرمایه

مدیرعامل فولاد مبارکه در خصوص نقش فولاد در بازار سرمایه گفت: میانگین بازدهی شاخص کل در سال گذشته زیر ۱۴ درصد بوده اما بازدهی سهام «فولاد» ۴۰ درصد بوده است. اگر سهم فولاد را با بازارهای هم عرض مقایسه کنیم، فولاد مبارکه در ۱۰ سال گذشته برتری داشته است. این بدان معناست که در ۱۰ سال گذشته ۶۵ برابر شده است که نشان دهنده افزایش بیشتر در مقایسه با بازارهای موازی است و به سهامداران اطمینان می دهد که از این سهام قوی حمایت کنند.

چالش های جدی برای شرکت

طیب نیا در خصوص چالش های عمده پیش روی این شرکت گفت: با جهت گیری خوب شرکت تا دو سال آینده چالش انرژی را پشت سر می گذاریم، چالش دیگر ما تامین مالی پروژه ها است. اگر بتوانیم به سوال تامین مالی تسلط پیدا کنیم، می توانیم به چالش انرژی نیز تسلط پیدا کنیم.

در پیش بینی سال گذشته قیمت برق ۶۵۰ تومان در هر کیلووات ساعت بود. از ابتدای سال تاکنون این قیمت افزایش یافته و اقدامات متعددی در این زمینه انجام شده است.

به دلیل سود خالص ناشی از محدودیت های انرژی حدود ۳۸۰۰ میلیارد تومان ضرر کردیم. در دو سال گذشته ما حداکثر سود را پرداخت کرده ایم. ما سعی کرده ایم رضایت سهامداران را با نظر سهامداران حفظ کنیم. منابع مالی این شرکت در سال گذشته ۱۳۵ درصد افزایش یافته و هزینه های زیادی را برای شرکت تحمیل کرده است.

ادامه دنبال می شود…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا