اخبار اقتصاد ایران

نکات مهم در انتخاب و خرید بهترین دستگاه میوه خشک کن

خشک کن برای خشک کردن اکثر غذاها مناسب است. اما به دلیل اینکه هدف اصلی از خرید آن خشک کردن میوه است به خشک کن میوه معروف است. دستگاه خشک کن علاوه بر خشک کردن میوه ها می تواند سبزیجات، گوشت، غلات، گیاهان دارویی و گل ها را نیز خشک کند.

در حال حاضر میوه خشک یا چیپس میوه یکی از تنقلات گران قیمت و شیک است که بهترین روش تهیه آن خشک کردن میوه در منزل است. زیرا علاوه بر سالم بودن، مقرون به صرفه تر نیز می باشد. اما خشک کردن میوه کار چندان آسانی نیست زیرا ممکن است در هنگام خشک شدن میوه ها کپک بزنند.

همچنین ممکن است آنطور که باید خشک نشوند و کیفیت مورد انتظار شما را نداشته باشند. جدای از این، خشک کردن میوه ها به روش سنتی فرآیندی زمان بر است و اغلب تغییر رنگ و طعم می دهند. مناسب ترین و بهترین گزینه برای تهیه میوه خشک تهیه دستگاه خشک کن می باشد. دستگاه میوه خشک کن انواع و مدل های مختلفی دارد که می توانید با توجه به هدف خرید خود به دنبال مدل مناسب باشید.

اگر همچنان در خرید دستگاه خشک کن میوه شک دارید و نمی توانید مدل مناسبی را انتخاب کنید، مطالعه این مقاله برای شما مفید خواهد بود و به شما کمک می کند تا به دنبال دستگاهی باشید که ویژگی های یک خشک کن ایده آل را داشته باشد. قبل از توجه به نکات مهم در خرید خشک کن بهتر است به سوالاتی که ممکن است شما را آزار دهد پاسخ دهید.

آیا دستگاه میوه خشک کن دستگاه کارآمدی است؟

در کل خرید هر وسیله ای توجیه دارد. مهم ترین توجیه خرید میوه خشک کن تهیه میوه خشک و جلوگیری از فساد میوه ها و حفظ مواد معدنی و ویتامین های آن است. اصولا وجود آب میان بافتی در میوه ها باعث فساد آن می شود.

زیرا عامل اصلی رشد قارچ ها و باکتری ها رطوبت است. خشک کن با از بین بردن آب میان بافتی غذا از فساد و رشد باکتری ها و قارچ ها جلوگیری می کند. همچنین ماندگاری آن را افزایش می دهد به طوری که می توانید آن را برای چندین ماه مصرف کنید.

آیا می توانید به جای خشک کن از فر استفاده کنید؟

همانطور که گفته شد، میوه خشک شده در درجه اول آب میان بافتی مواد را از بین می برد و باعث خشک شدن آن بدون تغییر طعم و رنگ می شود. دستگاه میوه خشک کن دارای گرمکن و فن می باشد. فن دستگاه گرمای تولید شده توسط عناصر را به طور یکنواخت در داخل دستگاه به گردش در می آورد.

انجام فرآیند خشک کردن میوه با فر باعث پخته شدن آن می شود. زیرا فرهای معمولی و فن دار قادر به تولید گرمای لازم برای خشک شدن میوه ها به صورت یکسان نیستند و نقاط دمایی متفاوتی ایجاد می شود.

در عین حال دمای فرهای مخصوص خشک کردن غذا بالاتر از حد مجاز است و این دمای بالا به جای خشک کردن، غذا را می پزد که باعث از بین رفتن مواد مغذی و تغییر طعم آن می شود. حتی میوه ها نیز ظاهر خود را از دست می دهند. اما خشک کردن میوه ها با خشک کن نه تنها بافت اصلی را حفظ می کند، بلکه طعم و مواد مغذی آن را نیز حفظ می کند.

آیا از دستگاه میوه خشک کن فقط برای خشک کردن میوه استفاده می شود؟

خشک کن برای خشک کردن اکثر غذاها مناسب است. اما به دلیل اینکه هدف اصلی از خرید آن خشک کردن میوه است به خشک کن میوه معروف است. دستگاه خشک کن علاوه بر خشک کردن میوه ها می تواند سبزیجات، گوشت، غلات، گیاهان دارویی و گل ها را نیز خشک کند.

حتی می توانید مواد شوینده و گرانول لباسشویی را به قابلیت های خشک کن اضافه کنید. اما دقت داشته باشید که خشک کن های سینی گرد برای مواد غذایی خشک مانند میوه ها، سبزیجات، گوشت و … مناسب باشند، خشک کن هایی با سینی های مربعی کارایی بیشتری برای تهیه لواش و ماست دارند.

فواید خشک کردن میوه چیست؟

از جمله مهم ترین مزایای خشک کن مواردی مانند سلامت، سهولت استفاده و صرفه جویی است که در ادامه به توضیح مختصری در مورد هر کدام می پردازیم.

امنیت: از آنجایی که دستگاه میوه خشک کن مواد مغذی و ویتامین های موجود در میوه ها را حفظ می کند، استفاده از آن به سلامتی آسیب نمی رساند. زیرا خشک کن فقط آب میان بافتی محصول را حذف می کند و ویتامین ها و مواد مغذی را حفظ می کند. همچنین مانند نمونه های صنعتی فاقد نمک و مواد افزودنی بوده و کاملا طبیعی و ارگانیک می باشند.

استفاده آسان: کار با دستگاه خشک کن بسیار ساده و آسان است و فقط کافی است میوه ها را برش بزنید و برش بزنید و سپس در سینی دستگاه قرار دهید و سپس دکمه استارت را فشار دهید. فرآیند خشک شدن میوه ها به آرامی انجام می شود و تمام مواد به طور همزمان خشک می شوند.

پس انداز: تهیه میوه خشک آماده به دلیل قیمت بالا چندان مقرون به صرفه نیست. اما اگر بتوانید خودتان آن را در خانه درست کنید، باعث صرفه جویی در هزینه می شود. علاوه بر این می توانید میوه هایی را که پوست کنده شده اند به راحتی خشک کنید تا از خراب شدن آنها جلوگیری کنید و مدت زمان بیشتری از آنها استفاده کنید.

اکنون که اطلاعات مفیدی در مورد خشک کن ها یاد گرفتید، باید این را در هنگام خرید بدانید دستگاه خشک کن میوه به چه نکاتی باید توجه کرد؟ برای دریافت این نکات با ما همراه باشید.

در خرید میوه خشک به چه نکاتی باید توجه کرد؟

میوه خشک کن دستگاهی است که با آن می توان تنقلات خوش رنگ و لذیذ تهیه کرد و همچنین منبعی برای تولید میوه خشک و کسب درآمد می باشد. بهتر است قبل از خرید دستگاه به نکات زیر توجه کنید تا بتوانید با اطمینان دستگاه مورد نظر خود را تهیه کنید.

۱- ظرفیت خشک کن

باید توجه داشته باشید که ظرفیت دستگاه و راندمان تولید میوه خشک با قدرت و ابعاد دستگاه ارتباط مستقیم دارد. به همین دلیل اگر از میوه خشک کن انتظار کارایی بالایی دارید، باید دستگاهی با قدرت موتور بالا و ابعاد بزرگتر انتخاب کنید.

اما اگر انتظار شما مصرف خانگی و تهیه میوه خشک و چیپس میوه و سبزی خشک است، بهتر است به دنبال دستگاهی جمع و جور با جریان هوای عمودی باشید. زیرا این خشک کن ها فضای کمتری نیاز دارند و در نتیجه ظرفیت کمتری دارند. منظم خشک کن افقی نوع صنعتی دستگاهی است که بیشتر در تولید استفاده می شود.

۲- خشک کن برقی یا گازی

یکی دیگر از مسائل مهم در خرید دستگاه میوه خشک کن، نوع انرژی مصرفی دستگاه است. در مدل های برقی باید به مصرف انرژی دستگاه توجه کرد. معمولا دستگاه های صنعتی به صورت گازی و دستگاه های کوچک و خانگی به صورت برقی طراحی و تولید می شوند.

۳- جنس بدنه و قطعات دستگاه میوه خشک کن

وسیله ای که انتخاب می کنید باید از موادی ساخته شده باشد که در برابر حرارت و رطوبت مقاوم باشد. اکثر دستگاه هایی که از فولاد یا گالوانیزه با رنگ کوره ای ساخته می شوند عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده و مصرف انرژی آنها نیز بهینه است.

سینی اکثر خشک کن ها از گالوانیزه با رنگ الکترواستاتیک ساخته شده است. اما اگر دوست ندارید میوه ها به سینی بچسبند و راحت تر تمیز شوند، می توانید توری های پلاستیکی نسوز را روی سینی ها قرار دهید. اگر قصد تهیه لواش را دارید بهتر است به دنبال وسیله ای با سینی استیل باشید.

۴- گردش فن و حرارت در داخل دستگاه

در انتخاب دستگاه به محل قرارگیری فن دستگاه و گردش دما و گرما به طور مساوی در تمامی قسمت های دستگاه توجه ویژه ای داشته باشید. زیرا در غیر این صورت مواد غذایی به همین صورت خشک نمی شوند که باعث فساد و کپک زدن می شود.

۵- محدوده دمایی خشک کن

اصولا خشک کن های میوه با ترموستات توانایی بهتری در تنظیم دما و گرما دارند و می توانید کنترل بیشتری روی محصول نهایی داشته باشید. این دستگاه ها در دو مدل دیجیتال و آنالوگ به بازار ارائه می شوند که نوع دیجیتال آن دقت بیشتری دارد. اما این بدان معنا نیست که مدل های آنالوگ کار نمی کنند.

۶- تعداد طبقات و موقعیت آنها

خشک کن ها از نظر تعداد و نوع طبقات به دو مدل کلی طبقه بندی می شوند. در مدل اول، طبقات روی هم قرار گرفته و فن دستگاه در قسمت زیرین آن تعبیه شده است. در این مدل خشک کن برای دسترسی به طبقات پایین ابتدا باید طبقات بالایی را جدا کنید.

در مدل دوم، طبقات به صورت کشویی روی هم قرار می گیرند و برای دسترسی به هر طبقه به طبقات دیگر نیازی به هیچ وسیله ای ندارید. فن این مدل خشک کن در قسمت بالایی دستگاه قرار دارد و سیستم گردش هوای گرم در این مدل خشک کن بهتر انجام می شود. اگر تصمیم به خرید دارید، مدل دوم برای انتخاب میوه خشک کن خانگی بسیار مناسب تر است.

برای اطلاع از قیمت دقیق میوه خشک کن می توانید به سایت مراجعه کنید شرکت AG بازدید و قیمت انواع مدل های دستگاه را ببینید و یا با مشاورین فروش شرکت تماس بگیرید و دستگاه مورد نظر خود را با بهترین قیمت تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا