اخبار اقتصاد ایران

نگاهی به افزایش قیمت نان/ چرا شوک‌درمانی؟! :: افق میهن

یک کارشناس اقتصادی گفت: زمانی که قیمت گندم و تورم هر سال افزایش می یابد، قیمت نان نیز باید افزایش یابد. اما برای طبقاتی که زیر خط فقر هستند باید فکری اساسی کرد.

به گزارش افق میهن، دو روز پیش با تایید وزارت کشور قیمت نان در تهران رسما افزایش یافت. بر این اساس تغییرات قیمت در کارتخوان عرضه نان اعمال شد. البته قبل از اعلام قیمت رسمی نان در تهران، قیمت این کالای اساسی در اکثر استان ها از جمله تهران افزایش یافته بود.

نان یکی از کالاهای اساسی است که قیمت گذاری آن همواره مورد انتقاد بخشی از جامعه است. به خصوص که در حال حاضر عشرهای زیر خط فقر افزایش یافته است. هرچند در یک سال اخیر نانوایی ها منتظر اعلام رسمی دولت نشدند و قیمت را افزایش دادند. علاوه بر این قیمت نان در نانوایی های مستقل بالاتر از قیمت اعلامی است و بسیاری از شهروندان در سطح شهر این موضوع را تجربه کرده اند.

در این زمینه مهدی پازوکی کارشناس اقتصادی گفت: افزایش قیمت نان مربوط به دولت قبل است و از سال گذشته قیمت نان در تهران و بسیاری از شهرستان ها افزایش یافته بود و دولت چهاردهم فقط اعلام کرد. و قیمت آن را مشخص کرد. حتی بسیاری از نانوایی ها بیش از نرخ مصوب دولت دریافت می کنند. البته به نظر من دولت باید سلامت اقتصادی را به اقتصاد ایران برگرداند. زیرا اقتصاد مجموعه ای از بازارهاست و اگر در یک بازار عدم تعادل وجود داشته باشد، بازارهای دیگر را نیز تحت تأثیر قرار می دهد; بنابراین معتقدم افرادی که زیر خط فقر هستند، حتی دولت باید به آنها کارت بدهد و نان مجانی بدهد. اما قیمت نان باید بر این اساس تعدیل شود.

این تحلیلگر اقتصادی با بیان اینکه هرچند مخالف شوک درمانی و افزایش یک شبه قیمت نان است، گفت: اما معتقدم همان طور که حقوق بازنشستگان، کرایه رانندگی و … هر سال افزایش می یابد، قیمت نان نیز هر سال افزایش می یابد. سال برای پیدا کردن یعنی اگر حقوق یک کارمند ۲۰ درصد افزایش یابد نان ۱۵ درصد افزایش می یابد. زیرا در نانوایی دستمزد کارگران نانوایی و قیمت آب و برق افزایش می یابد. اما دولت باید عاقلانه این کار را انجام دهد. در واقع آقای پژیکان باید صادقانه با مردم صحبت کند و گروهی از کارشناسان سازمان برنامه و بودجه را موظف به تعدیل کارشناسی قیمت نان با هماهنگی سایر کارشناسان اقتصادی دستگاه های دولتی ذیربط کند. در حال حاضر میزان هدر رفت نان در کشور بسیار بالاست و بسیاری از مردم نان را به عنوان خوراک دام و طیور خریداری می کنند. بنابراین باید با درایت و مطالعات کارشناسی سلامت اقتصادی را نهادینه کنیم.

پازوکی ادامه داد: زمانی که قیمت گندم و تورم هر سال افزایش می یابد، قیمت نان نیز باید افزایش یابد. اما برای طبقاتی که زیر خط فقر هستند باید فکری اساسی کرد. اکنون سامانه کمیته امداد و بهزیستی نظام درستی نیست و بسیاری از کسانی که تحت پوشش این دو نهاد حمایتی هستند واقعاً نیازمند نیستند. اما دولت باید با تعریف یک سیستم مناسب نیازمندان واقعی را شناسایی کند و به این عشرها کارت دریافت نان رایگان بدهد.

این کارشناس اقتصادی افزود: باید تلاش کنیم از دستاوردهای انسانی در همه امور استفاده کنیم. ما باید ببینیم دنیا چه می کند و ما هم باید همین کار را بکنیم. در جوامع توسعه یافته، دولت دو کار اساسی انجام می دهد. یکی طراحی یک سیستم مالیاتی کارآمد است. یعنی از ثروتمندان مالیات می گیرد و از اقشار آسیب پذیر از طریق سیستم تامین اجتماعی (منظورم سازمان تامین اجتماعی نیست) حمایت می کند. ما باید از تجربه کشورهایی مانند فنلاند، دانمارک و نروژ استفاده کنیم. ما باید اجاره را متوقف کنیم.

به گفته وی، وظیفه دولت کنترل تورم و ایجاد ثبات اقتصادی است و در کنار آن باید به اقشار ضعیف نیز کمک کند. در بسیاری از کشورهای توسعه یافته قیمت به هیچ وجه اجباری نیست. یعنی اگر کسی بخواهد نان مخصوص بخرد باید بیشتر بپردازد. اما الان بخشی از جامعه ایران فقیر است. بر اساس گزارش های مرکز پژوهش های مجلس، بیش از ۲۵ میلیون نفر در ایران دچار فقر غذایی هستند. حمایت از آنها وظیفه دولت است اما حمایت اصولی راه حل است.

پازوکی اضافه کرد: کمک ها در صورتی که درست نباشد، منشأ فساد می شود. درست مثل الان، تعاونی ها به محل سوء استفاده برای فرار از پرداخت مالیات تبدیل شده اند. سازمان های رانتی نه تنها درآمد را عادلانه توزیع نمی کنند، بلکه توزیع درآمد را نابرابر می کنند. آقای مزیکیان عجله نکنید و عجولانه تصمیم نگیرید. من نگرانم که عده ای خربزه را زیر پای دولت بگذارند و دولت را به زمین بیاورند. دولت باید با ارائه لایحه به مجلس سیاست درست را به قانون تبدیل کند. نه اینکه مردم یک شبه شاهد افزایش قیمت باشند. من در این زمینه کاملا مخالف شوک درمانی هستم. من معتقدم با یک سیاست عاقلانه و تدریجی باید قیمت نان به تدریج افزایش یابد، همانطور که حقوق کارمندان و کرایه تاکسی ها هر سال افزایش می یابد. واقعیت این است که در دولت آقایان خاتمی و هاشمی این قیمت ها به تدریج مانند قیمت بنزین افزایش یافت و به قیمت های واقعی نزدیک شد. متأسفانه مجلس هفتم با همین تندروها سیاست نابخردانه تثبیت قیمت و نسبت به اقتصاد را در پیش گرفت. طبق دستور رفتند. من به شدت مخالف اقتصاد فرماندهی هستم. از اقتصاد دستوری چیزی جز فساد، رانت، بی عدالتی و تبعیض بیرون نمی آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا