اخبار اقتصاد ایران

نگاهی به بازارهای مالی در روزهای اخیر/ علت رشد انفجاری قیمت‌ها چه بود؟ :: ایران تحلیل

برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با فرونشست اخبار مربوط به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در اردن، روند قیمت ها پس از مدتی کاهش خواهد یافت. برخی نیز از باز شدن بازارهای جهانی به عنوان عامل مهم در بازارهای مالی یاد کردند.

به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار در سه روز گذشته در حالی روند صعودی را طی کرده که سیاستگذار برای کاهش تقاضا و تثبیت قیمت اسکناس آمریکایی تلاش می کند.

معامله گران دست خالی برخی از فروشندگان آسیب دیده را در شکل گیری روند افزایشی قیمت دلار موثر می دانند. به گفته آنها، فروش کوتاه مدت باعث ایجاد موج های قیمتی زیادی در بازار پشتیبان شده است.

علاوه بر این، بررسی قیمت انواع ارز حاکی از روند صعودی انتظارات تورمی است. در این راستا پوند انگلیس رکوردی تاریخی در تاریخ اقتصاد ایران به ثبت رسانده و به کانال ۷۳ هزار تومان رسیده است. درهم امارات کانال ۱۶ هزار تومان را فتح کرده و یورو در آستانه ورود به کانال ۶۳ هزار تومان است.

برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که با فرونشست اخبار مربوط به کشته شدن سه سرباز آمریکایی در اردن، روند قیمت ها پس از مدتی کاهش خواهد یافت. برخی نیز از باز شدن بازارهای جهانی به عنوان عامل مهم در بازارهای مالی یاد کردند. برخی از فعالان بازار ارز با استناد به قیمت نفت و طلا در بازارهای جهانی معتقدند سایه جنگ از ما دور است و هیجان خاصی در بازارهای جهانی وجود ندارد.

برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که از ابتدای سال تاکنون تلاش ها و سیگنال های سیاست گذاران باعث روند نزولی قیمت دلار شده است اما افزایش این لایحه اجتناب ناپذیر بود. زیرا صنایع بالادستی کشور با دلار با قیمت بالاتری معامله می شود.

این در حالی است که برخی از معامله گران بازار ارز معتقدند که بازارساز در حال نوسان قیمت دلار است. آنها با اشاره به اینکه در ماه های پایانی سال هزینه های دولت به دلیل پرداخت حقوق و عیدی و تسویه حساب های ریالی روند صعودی داشته است، می گویند روند صعودی هفته های اخیر از الگوی افزایش قیمت ها پیروی می کند. وی در سال های گذشته و این احتمال وجود داشت که در آستانه انتخابات قیمت دلار کاهش چشمگیری داشته باشد و از آن به عنوان یک دستاورد در مدیریت ارزی کشور یاد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا