ترندهای روز

نگاهی به رفتار خرید نسل Z بر اساس گزارش سالانه دیجی‌کالا

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

نسل Z اکنون به عنوان یک نسل تأثیرگذار در همه زمینه ها شناخته شده است. به خصوص در تجارت الکترونیک که به علاقه این نسل به اینترنت و فناوری مربوط می شود.

دیجی کالا به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور در گزارش سالانه خود که به تازگی منتشر شده، بخش جالبی را به رفتار نسل Z در خرید آنلاین اختصاص داده است.

این گزارش تا به امروز کامل ترین اطلاعات را درباره رفتار نسل Z در هنگام خرید آنلاین منتشر کرده است. نسلی که جدا از خرید از پلتفرم هایی مانند دیجی کالا و سایر فروشگاه های آنلاین، در تجارت اجتماعی نیز غرق شده و مانند زندگی دوم خود به این دنیای مجازی تکیه کرده است. آنها فضای مجازی را بخشی از لحظات زندگی خود می دانند و سعی می کنند والدین خود را به این فضا نزدیک کنند. در واقع این بار این کودکان هستند که سعی دارند فرهنگ خرید اینترنتی را به والدین خود آموزش دهند.

نگاهی به رفتار خرید نسل Z بر اساس گزارش سالانه دیجی کالا

نسل Z چه کسانی هستند؟

نسل Z در سال ۱۳۷۴ به بعد متولد شد و زمانی که توانست با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار کند حدوداً پنج تا شش ساله بود، یعنی حدود زمانی که ایران وارد دهه هشتاد شد. آنها نسلی هستند که جهان را بدون اینترنت نمی شناسند و بزرگان آنها یا نسل Y آخرین افرادی بودند که جهان را بدون اینترنت لمس کردند. نسل Z با اینترنت بزرگ شدند و همیشه اینترنت را در خانه و اطراف خود مانند آب، برق و گاز دیده اند. اینترنت جزء جدایی ناپذیر زندگی این گروه است و پرداختن به فضای مجازی و آشنایی با آن برای نسل Z درست مانند گشت و گذار در محیط شهری و یادگیری کوچه پس کوچه های مناطق شهری است. آنها در فضای مجازی در کنار فضای واقعی زندگی می کنند و اعتقادی به جدایی این دو قسمت ندارند.

باید فراموش کنیم که کسالت یکی از ویژگی های بارز این نسل است و کوتاه شدن محتوای متنی، صوتی و تصویری مختص این نسل گواه این مدعاست. از آن منظر مصرف گرایی یکی دیگر از ویژگی هایی است که در این نسل رخنه کرده است.

خرید اینترنتی باعث شده تا به هر چیزی که دوست دارند دسترسی داشته باشند و بازار تبلیغات آنلاین نیز این نسل را وارد دنیای خرید و فروش و بازی با برندها کرده است.

دختر و پسر با هم

نکته قابل توجه در گزارش دیجی کالا در مورد نسل Z این است که دختر و پسر سهم تقریباً مساوی دارند و برخلاف نسل های دیگر، دختران نیز در اینجا به دنبال پسران به خرید اینترنتی مشغول هستند. مرز جنسیت در اینجا شکسته شده است و دختران نشان دادند که برای خرید اینترنتی آستین بالا زده اند و از نظر مالی و افق میهن مستقل هستند. نسل Z هیچ ربطی به خرید از طریق سایت ندارد و داشتن اپلیکیشن برای هر فروشگاه اینترنتی ضروری تلقی می شود.

نسل Z به دنبال راحتی رابط کاربری است

همانطور که در گزارش سالانه دیجی کالا آمده است، ۶۹ درصد از مشتریان نسل Z از اپلیکیشن دیجی کالا استفاده می کنند و این نشان می دهد که داشتن اپلیکیشنی با رابط کاربری قوی می تواند نسل Z را به «خرید مجازی» در این اپلیکیشن ها تشویق کند. سهم ۱۹ درصدی وب موبایل احتمالاً متعلق به دارندگان آیفون است که در این نسل کم نیستند. دیجی کالا با ساخت یک اپلیکیشن قدرتمند اندرویدی و انتشار اپلیکیشنی با نام غیر رسمی در اپ استور که مدتی در دسترس کاربران بود، توانسته این فضا را در اختیار نسل Z قرار دهد و با رابط کاربری ساده و جذاب آنها را جذب کند. اپلیکیشن دیجی کالا در حال حاضر بیش از ۳۲ میلیون نصب از اپ استورهای داخلی دارد و امتیاز تقریبا کاملی را از کاربران دریافت کرده است و این موارد نشان می دهد که دیجی کالا توانسته در این زمینه به درستی کار کند.

نگاهی به رفتار خرید نسل Z بر اساس گزارش سالانه دیجی کالا

استقلال و خرید آنلاین نسل Z برای خانه و آشپزخانه

به گزارش دیجی کالا، هم نسل Z و هم نسل Y بیشتر به دو گروه کالای الکترونیک و خانه و آشپزخانه برای خرید آنلاین علاقه دارند. در ایران اولین فروشگاه های اینترنتی حول محور فروش وسایل الکترونیکی ساخته شدند و پلتفرم هایی مانند دیجی کالا، فینال، چاره، زنبیل و… سبد اصلی محصولات آنها حول این کالاها بود. قیمت مناسب کالاهای الکترونیکی در فضای مجازی دلیل اصلی افق میهن مردم برای خرید اینترنتی این دسته از کالاها است و به نظر می رسد هم نسل Z و هم نسل های قبل از قیمت خوب این محصولات در فضای مجازی مطلع هستند. وجود لوازم خانگی و آشپزخانه در دسته دوم محصولاتی که بیشتر توسط نسل Z خریداری شده است نشان می دهد که این نسل سعی در القای فرهنگ خرید اینترنتی برای والدین و بزرگترهای خود دارند و خریدهای مربوط به لوازم خانگی را به سمت آنلاین سوق داده اند. خرید است البته نباید فراموش کرد که بسیاری از افراد نزدیک به ۳۰ سال با والدین خود زندگی نمی کنند زیرا استقلال این نسل بسیار سریعتر از نسل های قبلی اتفاق افتاد. آمارها نشان می دهد که اکثر افراد نسل Z دوست دارند مستقل زندگی کنند و حتی بیشتر آنها وارد یک زندگی مشترک شده اند. طبق آمار دیجی کالا این افراد مستقل لوازم منزل خود را به صورت اینترنتی خریداری می کنند.

اهمیت زیبایی و سلامت در نسل Z

شبکه های اجتماعی مبتنی بر تصویر، زیبایی و زیبایی شناسی را در دنیای امروز و برای نسل Z اهمیت بیشتری بخشیده است. جوانان در همه جای دنیا با یکدیگر مرتبط هستند و آخرین مد لباس، تیپ و چهره در یک ثانیه در تمام دنیا پخش می شود. به روز بودن جوانان فقط در زمینه هایی مانند فناوری نیست و نسبت به گذشته نسبت به روندهای روز در حوزه های دیگر مانند لباس آگاهی بیشتری دارند.

گزارش سالانه دیجی کالا همچنین نشان می دهد که محصولات آرایشی و بهداشتی دومین کالای پرطرفدار از نظر تعداد فروش برای نسل Z است. همچنین ناگفته نماند که مد و لباس سومین رده محصولات پرفروش از نظر ریالی برای نسل است. Z، و سبک برای این نسل بسیار مهم است.

نسلی مستقل و نیمه مستقل

بخشی از نسل Z هنوز از نظر مالی به والدین خود وابسته هستند و برخی از آنها به استقلال کامل رسیده اند. اما از منظر جامعه شناسی باید گفت که حتی آن دسته از نوجوانانی که هنوز به استقلال مالی کامل نرسیده اند تصمیم گیرنده خرید خود در دنیای امروز هستند.

آمار دیجی کالا نشان می دهد که سبدهایی با ارزش ریالی بالا در بین خریداران نسل Z وجود دارد و به نظر می رسد این گروه تمایل به خرید آنلاین دارند. وجود گوشی های چند ده میلیون تومانی و دستگاه های تناسب اندام و بلندگوهای بلوتوث و … نشان دهنده آمادگی نسل Z برای خرید با ریالی بالا در اینترنت است و این امر باعث رشد میانگین ارزش می شود. سبد خرید خرده فروشی آنلاین در کشور نیز تبدیل شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا