فرهنگ و هنر

نگاهی به پرفروش‌ترین فیلم‌‌های تاریخ سینمای ایران :: ایران تحلیل

به طور کلی سینمای ایران با تولید آثار هنری و متنوع به عنوان یکی از قطب های مهم صنعت سینمای جهان شناخته می شود و همچنان تاثیر خود را در عرصه سینمای جهان ادامه می دهد.

به گزارش ایران تحلیل به نقل از اختاز۲۴، سینمای ایران یکی از مهم ترین و پربارترین صنایع سینمایی در جهان است که سابقه طولانی و بسیار جذابی دارد. این صنعت در دهه های گذشته به دلیل تولید آثار هنری برجسته و تاثیرگذار برنده جوایز بین المللی بسیاری شده و توجه جهانی را به خود جلب کرده است. تاریخچه سینمای ایران در زیر ذکر شده است:

۱- آغاز اولین فیلم های ایرانی: صنعت سینمای ایران در دهه ۱۹۰۰ با ساخت اولین فیلم ایرانی به نام مینو که در سال ۱۹۰۰ توسط میرزا اکبر کاویانی ساخته شد آغاز شد.

۲- دوره های مختلف سینمای ایران: سینمای ایران در طول تاریخ خود دوره های مختلفی را تجربه کرده است، از جمله دوره صداگذاری که با پیدایش فیلم های صامت آغاز شد، دوره سینمای ملی که با تشکیل حکومت پهلوی آغاز شد و تا پایان دوره بعد ادامه یافت. -دوره انقلاب .

۳- برجستگی در دهه ۶۰ و ۷۰: دهه ۶۰ و ۷۰ با ظهور فیلم هایی چون گلشیفته و قصر شیرین ساخته علی حاتمی، قصر شیرین دایرا و تومه گیلاس ساخته مسعود کیمیایی دوران طلایی سینمای ایران بود.

۴- سینمای جدید ایران: پس از انقلاب اسلامی ایران، صنعت سینمای ایران برای تولید آثاری با محتوای مذهبی، اجتماعی و سیاسی تغییر کرد. این دوره با ظهور فیلم‌هایی چون بد ما برد ساخته داریوش مهرجویی و قصه‌های کهنه ساخته بهرام بیضایی آغاز شد.

۵- موفقیت بین المللی: بسیاری از فیلم های ایرانی برای دستاوردهای بین المللی بسیار مهم هستند، از جمله فیلم طعم گیلاس که جایزه سینمای کن (بهترین فیلم غیر اروپایی) جشنواره کن را دریافت کرد.

۶- ژانرهای مختلف: سینمای ایران شامل فیلم هایی در ژانرهای مختلف اعم از درام، عاشقانه، کمدی، ترسناک، مستند و … است که هر کدام با ویژگی های خود توانسته اند نظر مخاطب را به خود جلب کنند.

در مجموع سینمای ایران با تولید آثار هنری و متنوع به عنوان یکی از قطب های مهم صنعت سینمای جهان شناخته می شود و همچنان بر صحنه سینمای جهان تاثیر می گذارد. در ادامه تعدادی از آنها را با هم بررسی می کنیم:

۱- خواننده

فیلم سینمایی «مطارب» به کارگردانی مصطفی کیایی است. این فیلم ایرانی در ایران و استانبول جلوی دوربین رفته است و این یکی از مولفه های پرفروش ترین فیلم های این روزهای سینمای ایران است. «مطراب» فیلمی کمدی با بازی پرویز پرستویی است. پرویز پروستویی که سال ها پیش با بازی در فیلم کمدی «مارمولک» نظر بسیاری را به خود جلب کرد. در نتیجه انتظار می رود در «مطارب» کیفیتی مثل «مارمولک» داشته باشد. فیلم «مطرب» درباره خواننده پیش از انقلاب است که به دلیل نداشتن شهرت و ثروت نمی تواند به لس آنجلس برود و به جمع خوانندگان به اصطلاح لس آنجلسی بپیوندد. از این رو به خوانندگی در مراسم مردم روی می آورد.

طرح اصلی فیلم سرشار از عناصر نوستالژیک در حوزه زمان است. البته در این فیلم از بازیگران غیرایرانی نیز استفاده شده است تا از عوامل سینمای تجاری ایران غافل نشود. فیلم «مطرب» هم اکنون با فروش ۳۸ میلیارد و ۵۴۳ میلیون تومان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران است.

۲- فسیل

فیلم فسیل به کارگردانی کریم امینی، نویسندگی حمزه صالحی و تهیه کنندگی سید ابراهیم عامریان یکی از پرفروش ترین و پربیننده ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران است. این اثر در سال ۱۳۹۹ و به تاریخ ۲۴ ساخته شده است اسفند ۱۴۰۱ برای مخاطبان ایرانی عرضه شد. فسیل با فروش بیش از ۲۶۳ میلیارد تومان به عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران ثبت شد. این فیلم علاوه بر این موفقیت در فروش، در اولین سال اکران خود با جذب بیش از ۶.۱ میلیون بیننده به پربیننده ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تبدیل شد.

فسیل درباره سه دوست به نام‌های اسماعیل، سعید و صفا است که از اعضای گروه سگ‌های سیاه هستند و در تلاش برای رسیدن به شهرت و موفقیت هستند. اسماعیل به دنبال اجرای برنامه در مقابل شاه با نام آواز عیسی است، در حالی که صفا با سرودن آهنگ های اعتراض آمیز به دنبال محبوبیت در میان مردم است. اما تا اینجای کار همه چیز آسان نبوده و دردسرهایی را تجربه می کنند. در یک تصادف غم انگیز، اسی به کما می رود و پس از ۱۰ سال از خواب بیدار می شود. او متوجه می شود که دنیای اطرافش تغییر کرده است. شاه رفته و جمهوری اسلامی در کشور مستقر شده است. همچنین نامزدش فرنگیس متاهل است و دوستانش نیز راه های مختلفی را در پیش گرفته اند. اسماعیل تصمیم می گیرد به دنبال فرنگیس برود.

۳- در طول شب

در امتداد شب یکی از فیلم های جنجالی سینمای پیش از انقلاب است. فیلمی که بعدها سعید کنگرانی را به دردسر انداخت. این فیلم عاشقانه داستانی جذاب و تراژیک دارد و در کنار فیلم بن بست یکی از متفاوت ترین آثار پرویز صیاد در کارنامه کاری اوست. اما پرویز صیاد نمی تواند روحیه انتقادی خود را پنهان کند و این بار با شوخی گوش جوانانی را که به دنبال سلبریتی ها هستند می پیچد.

فیلم از جایی به پایان می رسد که آغاز می شود و عشق نهایی را در نابودی تفسیر می کند، تمثیلی که ما را به داستان عشق آرتو هیلر می برد و ضربه غم انگیزی را وارد می کند. در امتداد شب متعلق به دو جریان فیلم های قبل از انقلاب است، این فیلم هم به عنوان یک اثر موج نو عمل می کند و هم می تواند طرفداران فیلم فارسی را راضی کند. قهرمانان شب از دنیای فیلم های موج نو می آیند و دنیای عاشقانه و دور آنها نیز متعلق به فیلم های فارسی است.

۴- سزار

فیلم قیصر را یکی از آغازگران موج نو سینمای ایران می‌دانند، فیلمی که توانست تحولی اساسی در مسیر فیلمسازی ایران ایجاد کند و مانند فیلم جنوب شهر فرخ غفاری، جریان‌ساز باشد. کیمیایی این فیلم را پاسخی به فیلمفارسی ساخت، فیلمی که علاوه بر روشنگری موج نو سینما، به ایده ها و زمینه های اجتماعی اهمیت می داد و گیشه هم برایش مهم بود.

پس از خودکشی فاطمه بر اثر تعرض یکی از آبمونگل ها و کشته شدن برادرش فرمان نیز، قیصر تصمیم می گیرد از آنها انتقام بگیرد. برادران آبمنگل را یکی یکی به سزای اعمالشان می رساند و خودش در دام پلیس می افتد.

۵- رضا موتوری

رضا موتوری سومین ساخته مسعود کیمیایی و یکی از بهترین فیلم های کارنامه کاری وی است. کیمیایی بعد از ساخت قیصر به سراغ روایت داستانی دیگر از مردم بازارچه رفت اما فیلم جدیدش نتوانست به اندازه قیصر سر و صدا کند. رضا موتوری با استفاده از ایده هویت اشتباه، موقعیت‌ها را به سبک فیلمفارسی به حرکت در می‌آورد، اما با ایده‌ای موج نو به سراغ پرداخت خود می‌رود. رضا موتوری متعلق به جامعه‌ای است که هیچ چیز سر جای خودش نیست و اختلاف طبقاتی زمینه را برای رویدادهای آنارشیستی فراهم می‌کند.

رضا در این فیلم برخلاف قیصر دوست دارد زندگی کند، عاشق شود، حقش را از این دنیا بگیرد و مثل مرد سرش را سر کارش گرم کند. اما این فیلم نیز مانند سزار نتوانست نظر مخاطب و تمجید منتقدان را به خود جلب کند.

۶- شش و نیم متر

شش و نیم متری با گذر از دوران پس از «فروشنده» و «جدایی» از نظر داستانی نظرها را به خود جلب کرد. این دومین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۸، پرمخاطب ترین فیلم غیر کمدی تاریخ سینمای ایران است و البته پرفروش ترین فیلم غیر کمدی تاریخ سینمای ایران نیز فیلم متری شیش و نیم» ساخته سعید راوشیتی. این فیلم که عنوان «بهترین فیلم جشنواره فجر از نگاه مردم» را به خود اختصاص داده بود، در نوروز ۱۳۹۷ به اکران رفت.این فیلم داستان درگیری یک جنایتکار با ماموران پلیس را روایت می کند. فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» با بازی دو بازیگر مطرح این روزهای سینمای ایران یعنی نوید محمدزاده و پیمان معادی جلوی دوربین رفت. این دو بازیگر در اولین فیلم سعید راوشی به نام «ابد و یک روز» رودرروی یکدیگر قرار گرفته بودند که حاصل آن سکانس هایی ماندگار بود. حضور دوباره آنها مقابل دوربین سعید راوشی توجه بسیاری را به خود جلب کرد. فیلم «متری شیش و نیم» در گیشه ۲۷ میلیارد و ۷۰۴ میلیون تومان فروخت و اکنون سومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران است.

۷- نهنگ عنبر ۲

موفقیت فیلم «نهنگ عنبر ۲: انتخاب رویا» و جایگاه آن در فهرست پرفروش ترین فیلم های تاریخ سینمای ایران مرهون قسمت اول این فیلم یعنی «نهنگ عنبر» است. «نهنگ عنبر» در زیرژانر کمدی موقعیت ساخته شد. داستان فیلم درباره زندگی یک جوان سنتی بود که عاشق دختری است. دختری که آرزوی رفتن به خارج را داشت. شخصیت اصلی فیلم برای جا افتادن با دختر مورد علاقه اش تغییراتی در خود ایجاد می کند و مدام در همان «موقعیت های ناهموار» قرار می گیرد.

البته فیلم مملو از عناصر نوستالژیک است و این خود دلیل دیگری بر فروش بالای فیلم است چرا که فیلم حس نوستالژی آشنا را در مخاطب برمی انگیزد. «نهنگ عنبر» در زمان اکران با تحریم حوزه هنری مواجه شد اما با فروش ۷ میلیارد تومانی سومین فیلم تاریخ سینمای ایران در آن دوران شد. «نهنگ عنبر» با استقبال تماشاگران مواجه شد. در نتیجه قسمت دوم این فیلم توانست نظرهای متفاوتی را به خود جلب کند و در سه روز اول به فروش ۲۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی دست پیدا کرد. این فیلم در نهایت به پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران تبدیل شد.

۸- شبی که ماه کامل شد

فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار روایتی از زندگی عبدالحمید ریگی برادر تروریست معروف عبدالمالک ریگی است. شاید بر کسی پوشیده نیست که داستان عبدالمالک ریگی یکی از جنجالی‌ترین و جنجالی‌ترین داستان‌های سال‌های اخیر ایران محسوب می‌شود. طبیعتا ساخت فیلم در این باره هم نظر بسیاری را به خود جلب می کند. فیلم «شبی که ماه کامل شد» نیز دچار همین وضعیت شد. این فیلم برنده جوایز سی و هفتمین جشنواره فجر شد. فیلم «شبی که ماه کامل شد» در خرداد ۹۸ اکران شد و نتیجه اکران فیلم ۱۹ میلیارد تومان بود. این فروش باعث شد این فیلم به هشتمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران در آن زمان تبدیل شود. همانطور که خواندید، فیلم اکنون در جایگاه نهم قرار دارد.

۹- فروشنده

اصغر فرهادی با دریافت اولین جایزه اسکار و سینمای ایران برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» بسیار به شهرت رسید. فیلم سینمایی «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی خرداد این فیلم در جشنواره کن در سال ۲۰۱۵ به نمایش درآمد. اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلمنامه و شهاب حسینی بهترین بازیگر مرد جشنواره را دریافت کردند. در نتیجه این موفقیت در کن، نام فیلم «فروشنده» در ایران بسیار دیده و پرطرفدار شد. این فیلم به یک فیلم مورد انتظار تبدیل شد. فیلم «فروشنده» بالاخره ساخته شد شهریور سال ۱۳۹۵ روی اکران سینماهای ایران رفت.

۵۰-۱۰ کیلو آلبالو

فیلم سینمایی «۵۰ کیلو آلبالو» در زمان اکران با اتفاقات و حواشی مختلفی همراه بود. پس از چند هفته اکران این فیلم به دستور سازمان سینمایی متوقف و توقیف فیلم شد. علی جنتی وزیر وقت فرهنگ و آموزش نیز از محتوای این فیلم ابراز ناراحتی کرد. مانی حقیقی کارگردان فیلم سینمایی «۵۰ کیلو آلبالو» نیز به نارضایتی وزیر آموزش و پرورش واکنش نشان داد. حقیقی همچنین مدعی شد که نسخه نهایی فیلم ۵۰ کیلو آلبالو با ۱۷ اصلاحیه به دست آمده است.

فیلم ۵۰ کیلو آلبالو یکی از پرمخاطب ترین فیلم های سال های اخیر سینمای ایران به شمار می رود. سازندگان برای تمامی نقش ها چه نقش های اصلی و چه فرعی و چه نقش های خیلی کوتاه از بازیگران شناخته شده این فیلم استفاده کرده اند. یکی از دلایل فروش بالای فیلم، حضور این تعداد از بازیگران سرشناس در آن است. «۵۰ کیلو آلبالو» در مدت اکران خود به فروش ۱۳ میلیارد و ۸۲۴ میلیون تومانی دست یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا