ترندهای روز

نگاهی به ۴ عامل اصلی مرگ‌های زودرس؛ چگونه می‌توان جلوی آن‌ها را گرفت

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

بر اساس برآوردهای این گزارش جدید، تنباکو، سوخت‌های فسیلی، غذاهای بسیار فرآوری شده و الکل مسئول بیش از ۷۴۰۰ مرگ در روز در ۵۳ کشور قاره اروپا هستند.

سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدیدی اعلام کرده است که صنایع بزرگ با استفاده از روش‌های بازاریابی «گمراه‌کننده» و تداخل در تلاش‌های دولت‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های کشنده مانند سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت، باعث بیماری‌های ناخوشایند و مرگ‌های زودرس می‌شوند.

بر اساس برآوردهای این گزارش جدید، تنباکو، سوخت‌های فسیلی، غذاهای بسیار فرآوری شده و الکل مسئول بیش از ۷۴۰۰ مرگ در روز در ۵۳ کشور قاره اروپا هستند. به طور کلی، شرکت های فعال در این چهار صنعت سالانه باعث ۲.۷ میلیون مرگ در اروپا می شوند که حدود یک چهارم (۲۴.۵٪) از کل مرگ و میرها است.

یافته‌های جدید این سازمان بهداشتی سازمان ملل متحد، حمله‌ای بی‌سابقه به آسیب‌های عظیمی است که شرکت‌های بزرگ و محصولاتشان به سلامت انسان وارد می‌کنند. این گزارش توضیح می دهد که چگونه «صنعت بزرگ» از روش های آشکار و پنهان برای افزایش سود خود با به تعویق انداختن و تخریب سیاست های ملی برای بهبود سلامت عمومی استفاده می کند.

سازمان جهانی بهداشت بیان می کند که “چند شرکت بزرگ چند ملیتی… که نفوذ قابل توجهی در عرصه های سیاسی و حقوقی دارند، بر خلاف مقرراتی عمل می کنند که به نفع عموم است، زیرا بر حاشیه سود آنها تاثیر می گذارد.”

دکتر هانس کلاگ، مدیر منطقه‌ای اروپا در سازمان بهداشت جهانی، گفت: تاکتیک‌های بخش صنعت شامل بهره‌کشی از افراد آسیب‌پذیر از طریق استراتژی‌های بازاریابی هدفمند، گمراه کردن مصرف‌کنندگان و ارائه ادعاهای نادرست در مورد مزایای محصولات یا اعتبار زیست‌محیطی آن‌ها است.

تاکتیک های به کار گرفته شده توسط «کسب و کارهای بزرگ» تلاش ها برای کاهش سیگار، الکل و چاقی را که بزرگترین علل بیماری قابل پیشگیری هستند، تضعیف می کند.

پیش از این، تحقیقات سال گذشته نشان داد که الکل، تنباکو، مواد غذایی و نوشیدنی های فرآوری شده و سوخت های فسیلی باعث مرگ ۱۹ میلیون نفر در جهان یا ۳۴ درصد از کل مرگ و میر در سال شده است.

تجزیه و تحلیل سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که همه کشورهای اروپایی در مسیر دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد برای توقف افزایش چاقی یا کاهش ۳۰ درصدی استعمال دخانیات در میان افراد ۱۵ ساله و بالاتر قرار دارند. این ۵۳ کشور اروپایی بیش از هر منطقه دیگری در جهان الکل مصرف می کنند.

این گزارش خاطرنشان می کند که با وجود خطرات بهداشتی، تنها تعداد انگشت شماری از کشورهای اروپایی استعمال دخانیات را در مکان های عمومی ممنوع کرده اند، در حالی که تلاش هایی برای کاهش جذابیت محصولات مضر از طریق بسته بندی ساده، مالیات بر نوشیدنی های الکلی و برچسب گذاری مواد غذایی نیز انجام شده است. به طور گسترده اجرا نمی شود.

آمار تکان دهنده سازمان بهداشت جهانی

WHO تخمین می زند که در اروپا:

دخانیات عامل بیش از ۱ میلیون مرگ در سال است که ۱۰ درصد از کل مرگ و میرها در این قاره است.

همچنین سالانه نزدیک به ۶۰۰ هزار مرگ بر اثر استنشاق سوخت های فسیلی رخ می دهد (۵ درصد از کل مرگ و میرها).

در حالی که نوشیدن الکل باعث مرگ بیش از ۴۰۰۰۰۰ نفر در سال می شود.

علاوه بر این، سالانه بیش از ۳۵۰۰۰۰ نفر به دلیل مصرف بیش از حد گوشت های فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین و غذاهای چرب و شور جان خود را از دست می دهند.

صلاحدید فردی یا سلامت عمومی

فرانک وندنبروک، معاون نخست وزیر بلژیک، هنگام ارائه این گزارش گفت: ما برای مدت طولانی علل این خطرات را عمدتاً به ایران تحلیل های فردی افراد مرتبط می دانستیم، در حالی که باید این مشکل را یک مشکل سیستماتیک بدانیم. و سیاست گذاران آنها باید با مصرف گرایی بیش از حد مقابله کنند، بازاریابی را محدود کرده و از دخالت جلوگیری کنند [صنایع] در مقوله سیاست گذاری».

سازمان جهانی بهداشت از دولت‌های اروپایی می‌خواهد تا مقررات سخت‌گیرانه‌تری را برای بازاریابی محصولات مضر وضع کنند. همچنین خواستار مهار شیوه‌های انحصاری و لابی‌گری و اطمینان از این است که موافقت‌نامه‌های تجاری و قوانین اقتصادی سلامت عمومی را در اولویت قرار می‌دهند.

صندوق جهانی تحقیقات سرطان از مردم خواست تا از رژیم غذایی گیاهی تری پیروی کنند و نوشیدنی های الکلی خود را محدود کنند تا خطر ابتلا به این بیماری کاهش یابد.

کندرا چاو، مدیر سیاست عمومی در صندوق جهانی تحقیقات سرطان گفت: شواهد نشان می دهد که خوردن انواع غذاهای گیاهی و همچنین غلات کامل، میوه ها و حبوبات و محدود کردن مصرف الکل راه های موثری برای کاهش خطر ابتلا به سرطان هستند. .

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا