اخبار اقتصاد ایران

نگرانِ مذاکراتِ مزدی هستیم | خبرگزاری ایران تحلیل

وزیر کار در روزهای اخیر در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) گفت: افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها در سال ۱۴۰۱ تورمی بوده و اگر در آن سال دستمزدها به این میزان افزایش نمی یافت، تورم در سال ۱۴۰۱ به ۴۵ درصد نمی رسید. ۱۴۰۱. به این ترتیب به نظر می رسد دولت همچنان به مذاکرات دستمزد در سال ۱۴۰۳ اهمیتی نمی دهد. […]

وزیر کار در روزهای اخیر در جمع دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) گفت: افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها در سال ۱۴۰۱ تورمی بوده و اگر در آن سال دستمزدها به این میزان افزایش نمی یافت، تورم در سال ۱۴۰۱ به ۴۵ درصد نمی رسید. ۱۴۰۱. به این ترتیب به نظر می رسد دولت همچنان در مذاکرات دستمزد سال ۱۴۰۳ توجهی به نرخ تورم رسمی در افزایش حداقل دستمزد ندارد. پیشنهاد افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارکنان دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ نیز نگرانی هایی را در این زمینه دامن زده است. در همین رابطه علی خدایی، یکی از اعضای کارگری شورای عالی کار به ایلنا گفت: اظهارات این روزهای دولتمردان در مورد حقوق و طرح ها و برنامه هایی که به گوش می رسد نگران کننده است و متاسفانه خبر خوبی به گوش نمی رسد. هم رئیس کل بانک مرکزی و هم آقای مرتضوی به عنوان وزیر کار دولت اظهارات عجیبی را در رسانه ها مطرح می کنند. یکی از این گفته ها این است که دستمزدها تورمی است و نباید در سال ۱۴۰۱ دستمزدها ۵۷ درصد افزایش می یافت! خدایی افزود: ممکن است آقای مرتضوی صحبت های خود را در رسانه ها پس بگیرد اما در مذاکرات دستمزد ۱۴۰۲ بارها بر اشتباه بودن افزایش ۵۷ درصدی دستمزد ۱۴۰۱ تاکید کرده است. ما قبلاً بارها چنین صحبت هایی را از او شنیده ایم.

منبع اصلی تورم کجاست؟
فرض کنیم افزایش دستمزدها تورمی است، اما باید بپرسیم که علت اصلی این تورم چیست؟ عضو کارگری شورای عالی کار می افزاید: بازار کار و کارگران در ایجاد تورم مقصر نیستند. از آنجایی که دولت کسری بودجه دارد، نمی تواند منابع را کنترل کند و نابسامانی مالی در کشور وجود دارد، دولت در پرداخت دستمزد کارمندان و کارگران مشمول قانون کار خود با مشکل مواجه است و برای جبران این کسری بودجه، با مشکل مواجه می شود. مجبور به چاپ پول یا نوسان از بازار است. این بازار سهام و ارز است و اینها هستند که منجر به تورم می شوند. وگرنه اینکه می گویند «افزایش دستمزد باعث تورم می شود» فقط بازی با اقتصاد و اعداد است و نه بیشتر. این فعال کارگری ادامه می دهد: هنوز در تعجبیم که فساد ۳۷۰۰ میلیارد دلاری چگونه اتفاق می افتد؟ در دولت احمدی نژاد یک سری فسادهای بزرگ اتفاق افتاد، اما در آن دوره درآمدهای نفتی پرباری داشتیم و درصدی از این درآمدهای سرشار در اختلاس های کلان توسط افراد خاصی هدر رفت. اما حالا که برای گرفتن ۶ میلیارد دلار از کره به سه سال زمان نیاز داریم، این ۳۷۰۰ میلیارد دلار فساد از کجا می آید؟ از طرفی وقتی می خواهیم حقوق کارگران و کارمندان را افزایش دهیم مدام فریاد می زنیم که دولت بودجه ندارد و پولی نیست یا افزایش دستمزد باعث تورم می شود.

بودجه موسسات در حال افزایش است!
خدایی در ادامه با بیان اینکه «رویکرد دولت و وزیر کار با مقوله دستمزد و حقوق رویکرد درستی نیست». متاسفانه رفتار آنها نسبت به سرنوشت بیش از نیمی از جمعیت کشور نادرست است. افزایش دستمزد می تواند منجر به تورم شود، اما زمانی که بی انضباطی مالی و فساد اقتصادی همه چیز را از بین برده باشد. مگر دولت ها با شعار مبارزه با مفاسد اقتصادی و کمک به مستضعفین بیرون نمی آیند؟ عضو کارگری شورای عالی کار می گوید: اگر پول نیست و کسری بودجه داریم چرا بودجه سازمان های مختلف و نهادهای خاص همچنان در حال افزایش است؟ بودجه های مختلف، که البته تخصص من نیست، اما می دانم که همیشه در راه صعود هستند. متأسفانه برخورد آنها با موضوع حقوق درست نیست و در کنار آن برخورد آقایان نیز نادرست و از بالا به پایین است. انگار در کشوری زندگی می کنیم که وزیر کار حاکم است و بقیه باید محکوم شوند و بشنوند. این برخوردها قطعا شایسته ما نیست.

اثر واقعی افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها در سال ۱۴۰۱
این نماینده کارگران با ورود به آمار و داده های منتشر شده درباره تاثیر افزایش ۵۷ درصدی دستمزد در سال ۱۴۰۲ گفت: همه این آمارها موید این است که با افزایش ۵۷ درصدی دستمزد، وضعیت اشتغال و تولید کشور بهبود یافت. این افزایش «نقدینگی مؤثر» ایجاد کرد و ثابت شد که نقدینگی مؤثر نمی تواند تورم زا باشد. نقدینگی که منجر به افزایش قدرت خرید مردم و استقبال از تولید ملی می شود چگونه می تواند باعث تورم شود؟ خدایی افزود: امروز الگوی مصرف مردم تغییر کرده است; الگوی مصرف گوشت، شیر، لبنیات و حتی برنج به اجبار تغییر کرده و مردم به سمت غذاهای ارزان و بی کیفیت رفته اند. این امر در چند سال آینده باعث یک فاجعه سلامتی و بهداشتی خواهد شد. از آقایان انتظار می رود به جای اینکه به فکر سرکوب دستمزد کارگران باشند، به فکر راه هایی برای جلوگیری از این گونه مشکلات باشند. به گفته این فعال کارگری، افزایش ۵۷ درصدی دستمزدها در سال گذشته بر اساس محاسبات انجام شده، تأثیر ۳.۵ درصدی بر تورم ۴۵ درصدی ادعایی آقای وزیر داشته است، اما ریشه اصلی تورم ایجاد شده در سال قبل، که همچنان ادامه دارد، حذف ارز ترجیحی بود که به عنوان یک سیاست کلان اقتصادی در دستور کار قرار گرفت. وی تاکید می کند: نمی توان از موضوع مهمی چون حذف ارز ترجیحی غافل شد و گفت افزایش دستمزدها باعث تورم شده است! در حالی که این افزایش ۵۷ درصدی تنها به تورم ۳.۵ درصدی منجر شد، سیاست‌های کلان اقتصادی تورم چند ده درصدی را ایجاد کرد. این عضو کارگری شورای عالی کار ادامه می دهد: باید طرف مقابل ماجرا را هم ببینیم. افزایش ۵۷ درصدی مزایای بسیاری داشت. با این تصمیم، قدرت خرید نیمی از جمعیت کشور را بین ۳۵ تا ۵۰ درصد افزایش دادیم. حتی اگر در بدترین حالت تورم ۳.۵ درصدی ایجاد شده باشد، این تورم موجه است، توجیه بسیار منطقی و قابل قبولی دارد. با این حال، ما همچنان معتقدیم که اگر به درستی مدیریت شود، افزایش دستمزد به هیچ وجه منجر به تورم نخواهد شد. خدایی به مولفه محاسبه نشده در افزایش دستمزدها اشاره می کند: با افزایش قدرت خرید مردم و استفاده بیشتر از ظرفیت بنگاه های تولیدی (با توجه به اینکه هم اکنون اکثر بنگاه های تولیدی کشور با زیر ۵۰ واحد کار می کنند. درصد ظرفیت)، تورم تولید قطعا کاهش خواهد یافت. همین تورم ۵/۳ درصدی افزایش دستمزد در سال ۱۴۰۱ در صورت محاسبه دقیق، با کاهش هزینه های سربار تولید، تورم تولید را کاهش داده است، بنابراین می توان ادعا کرد که تورم ایجاد شده به خوبی جبران شده است.

نماها باید تغییر کند
عضو کارگری شورای عالی کار در پایان می گوید: در حال حاضر با توجه به اعداد و ارقام لایحه بودجه، رویکرد کلی دولت و به ویژه اتفاقاتی که در مذاکرات دستمزد سال گذشته رخ داد، فکر نمی کنم. مذاکرات دستمزد خوب و پرباری در پیش خواهیم داشت. ما نگران این مذاکرات هستیم و امیدواریم دولت قبل از اینکه دیر شود، رویکرد نادرست خود را اصلاح کند. جدا از همه مشکلات معیشتی امروز ما کارگران، نوع نگاه دولت و نوع ادبیات دولتمردان در گفتگو با جامعه و فعالان کارگری بیش از هر چیز آزاردهنده است. باید این قیافه ها را داشته باشد
تغییر دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا