ترندهای روز

نگهداشتن عطسه چه خطراتی ایجاد می‌کند؟

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

عطسه به طور طبیعی یک مکانیسم محافظتی است که مواد بالقوه مضر مانند گرد و غبار، باکتری ها و ویروس ها را از سیستم تنفسی حذف می کند.

اگر می‌خواهید حادثه‌ای را تصور کنید که روده‌های کسی پاره شود یا در معده او بترکد، به ذهنتان خطور نمی‌کند که چیزی به بی‌خطری مانند عطسه می‌تواند چنین آسیبی را به همراه داشته باشد، اما این دقیقاً همان چیزی است که اخیراً برای مردی در فلوریدا اتفاق افتاد. آمریکا.

خطرات نگه داشتن عطسه چیست؟

این مرد که به تازگی تحت عمل جراحی شکم قرار گرفته بود و با مشکل طولانی شدن ترمیم و باز شدن زخم مواجه بود، هنگام صرف صبحانه ابتدا عطسه کرد و سپس شروع به سرفه کرد که ناگهان متوجه درد و احساس خیسی در ناحیه زیر شکم شد و دید. چند حلقه A از شکاف زخم التیام نیافته از روده او بیرون زد. این مرد برای عمل جراحی اورژانسی به بیمارستان منتقل شد و روده ها دوباره به معده او منتقل شد.

عطسه به طور طبیعی یک مکانیسم محافظتی است که مواد بالقوه مضر مانند گرد و غبار، باکتری ها و ویروس ها را از سیستم تنفسی حذف می کند. این فرآیند توسط “مرکز عطسه” در بصل النخاع کنترل می شود، مرکزی که بر عملکردهای خودکار بدن مانند تنفس نظارت می کند. فرآیند عطسه با ورود مواد تحریک کننده به پوشش داخلی بینی و راه های هوایی که تکانه ها را به مرکز می فرستند فعال می شود.

در پاسخ به این تحریک، چشم ها، گلو و دهان بسته می شوند و در حالی که ماهیچه های قفسه سینه منقبض می شوند، ریه ها فشرده می شوند تا هوا را از طریق سیستم تنفسی خارج کنند. این باعث می شود که ماده تحریک کننده با سرعت زیاد (گاهی تا ۱۵.۹ متر بر ثانیه) از بدن خارج شود.

علیرغم فواید یک عطسه خوب، گاهی اوقات خطر آسیب بیشتر از آن چیزی است که تصور می شود.

به عنوان مثال، یک عطسه شدید می تواند باعث بیرون زدگی ریه از طریق عضلات بین دنده ای شود که معمولاً نتیجه ضعف عضلانی است و ناشی از چاقی شدید، بیماری مزمن انسدادی ریه، دیابت یا سیگار کشیدن است.

مواردی نیز وجود دارد که عطسه منجر به پاره شدن بافت های ظریف ریه شده است. این معمولا زمانی اتفاق می افتد که هوای با فشار بالاتر در عمق ریه وارد فضای بین قفسه سینه و ریه شده و به یک یا هر دو طرف ریه فشار وارد می کند.

البته ریه تنها قسمتی از بدن نیست که ممکن است پاره شود. همچنین گزارش هایی مبنی بر پارگی پوشش ظریف مغز در اثر عطسه وجود دارد که منجر به نوعی سکته مغزی می شود و در صورت عدم تشخیص و درمان فوری می تواند کشنده باشد. عطسه حتی اگر این پوشش ظریف را پاره نکند می تواند بر مغز تأثیر بگذارد و در برخی موارد ضعف در یک طرف بدن یا اختلال بینایی گزارش شده است.

به گزارش ایندیپندنت، عطسه همچنین فشار خون را افزایش می دهد که می تواند آسیب جدی به رگ های خونی وارد کند. همچنین می تواند باعث پارگی یا پارگی آئورت و خونریزی شود که میزان مرگ و میر آن در عرض ۴۸ ساعت پس از حادثه ۵۰ درصد است.

آسیب دیدگی کمر و گرفتگی عضلات هنگام عطسه نیز بسیار شایع است. اما این تنها آسیب استخوانی ناشی از عطسه نیست. برخی گزارش ها شکستگی استخوان های اطراف چشم و گوش را گزارش می دهند و ایمپلنت های دندانی نیز ممکن است به دلیل عطسه شدید جابجا شده و آسیب ببینند.

عطسه همچنین منجر به آزاد شدن غیرارادی مایعات از بدن مانند ادرار می شود که معمولاً در افرادی که لگن ضعیفی دارند به دلیل بارداری، زایمان، چاقی، یائسگی و ضربه فیزیکی یا آسیب عصبی مشهود است.

با توجه به آسیب هایی که عطسه می تواند ایجاد کند، ممکن است فکر کنید که بهتر است عطسه را نگه دارید، اما بسیار خطرناک است. در سال ۲۰۲۳، مردی اسکاتلندی که با دهان و بینی پوشیده عطسه می کرد، دچار پارگی نای شد.

به گفته متخصصان، بستن راه های هوایی باعث می شود فشار ناشی از عطسه در دستگاه تنفسی تا ۲۰ برابر افزایش یابد و از آنجایی که راه های هوایی بسته نگه داشته می شود، این فشار جذب اندام ها می شود.

ناگفته نماند که بدن ما به خوبی با عطسه سازگاری دارد، بنابراین جای نگرانی نیست و بسیاری از این صدمات که نام بردیم در موارد نادر و خاص اتفاق می افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا