اخبار اقتصاد ایران

نیروگاه رامین اهواز و آنچه که محرابیان نمی گوید | چرا شبکه برق ایران اینقدر شکننده و ناپایدار است؟

نشتی کندانسور واحد ۳۰۵ مگاواتی نیروگاه رامین می توانست در تیرماه و گرم ترین روزهای سال در بخشی از کشور به خاموشی پایان دهد. اما مهندسان، تکنسین ها و کارگران نیروگاه رامین اهواز به مدت ۱۸ ساعت روی توربین با دمای ۷۰ درجه و رطوبت ۹۰ درصد کار کردند تا با رفع نشتی کندانسور از خاموشی در خوزستان جلوگیری کنند.

افق میهن، محمدرضا اسلامی در کانال تلگرامی خود نوشت

خبر نشتی در کندانسور نیروگاه رامین اهواز با انعکاس تلاش و غیرت تکنسین ها برای حل مشکل نیروگاه در شبکه های اجتماعی همراه شد. نشتی کندانسور واحد ۳۰۵ مگاواتی نیروگاه رامین می توانست در تیرماه و گرم ترین روزهای سال در بخشی از کشور به خاموشی پایان دهد. اما مهندسان، تکنسین ها و کارگران نیروگاه رامین اهواز به مدت ۱۸ ساعت روی توربین با دمای ۷۰ درجه و رطوبت ۹۰ درصد کار کردند تا با رفع نشتی کندانسور از خاموشی در خوزستان جلوگیری کنند.

شبکه های اجتماعی نیز نسبت به این غیرت و تلاش بی تفاوت نبودند و این «تلاش» در میان ایرانیان «دیده» شد. اما سوال اینجاست که
چرا باید شبکه برق ایران اینقدر ناپایدار باشد؟
چرا باید هر ساله در اوج تابستان شاهد این سناریوی تکراری «ترس از خاموشی» باشیم؟
چرا برنامه ریزی «تولید» و توسعه شبکه برق کشور مدام از «نیاز» عقب می ماند؟
چرا وزیر نیرو به صراحت اعلام نمی کند که در ۳ سال گذشته چه کرده است که امروز تکنسین ها و کارگران نیروگاه رامین مجبورند ۱۸ ساعت روی توربین کار کنند با دمای ۷۰ درجه و رطوبت ۹۰ درصد تا شهروندان خوزستانی در معرض آسیب گرما قرار نگیرند. ?

«مخبر جهادی» یا «مخبر برنامه ریزی»؟

مخبر بلافاصله جلسه ای (با وجود تعطیلی تاسوعا) تشکیل داد و از روحیه جهادی تکنسین ها تمجید کرد، اما مخبر نگفت که چرا در کشور «روحیه جهادی» وجود دارد اما «برنامه ریزی» نیست؟ چرا «روح» غیرت حاضر است، اما «ذهن» برنامه ریز نیست؟

مخبر به عنوان معاون اول رئیس جمهور سابق و به عنوان سرپرست فعلی باید محرابیان را جلوی دوربین و اذهان عمومی بیاورد، چرا شبکه برق ایران اینقدر شکننده و ناپایدار است؟

چرا محرابیان با وجود گذشت ۳ سال نتوانسته مشکل عدم تعادل برق را حل کند؟

عدم تعادل برق کشور در حال تبدیل شدن به یک چالش امنیتی است به طوری که در حال حاضر شبکه در شرایط بحرانی فعالیت می کند و هر لحظه احتمال فروپاشی شبکه وجود دارد. چرا وزیر نیرو سکوت کرده است؟ چرا به افکار عمومی احترام نمی گذارد و چرا گزارش نمی دهد؟

وقتی افکار عمومی مردم ایران تلاش و غیرت تکنسین های نیروگاه رامین را اینگونه پوشش می دهد، چرا نباید به «گزارش شفاف» برنامه ریزی صنعت برق کشور دسترسی داشته باشند؟

نگاهی به رای اعتماد محرابیان برای وزارت نیرو
دقیقا تابستان سه سال پیش (لینک +)

علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو در دفاع از برنامه های خود گفت برای حل مشکل آب و برق باید کارگاهی به بزرگی ایران بسازیم. بودن…
وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم در حالی کار خود را آغاز می کند که قطعی های مکرر برق باعث ایجاد اختلال در زندگی و کسب و کار مردم شده است، گفت: به دلیل این قطعی ها بخشی از ظرفیت های صنعتی و تولیدی متوقف شده و زیان هنگفتی وارد شده است. به سراغ تولیدکنندگان می آید و باعث بیکاری و افزایش قیمت کالاهای تولیدی شده است.

تابستان سه سال پیش (۳ شهریور ۱۴۰۰) محرابیان گفت: در بخش برق، عدم تعادل بین تولید و مصرف تابستان امسال بیش از ۱۳ هزار مگاوات است.
حالا سه سال می گذرد و واکنش وزیر نیرو به افکار عمومی در حد انتشار یک گزارش ده صفحه ای هم نیست.

۱.۴ درصد از تولید علم مهندسی برق در جهان در ایران است. بعد از آمریکا بیشترین مهندس برق را در ایران داریم. مهندسی برق پرجمعیت ترین رشته علمی در ایران است. چرا وزیر نیرو به چنین ظرفیتی احترام نمی گذارد؟ او چند گزارش علمی در مورد علت عدم تعادل قدرت منتشر کرده است؟ سازوکار جذب سرمایه گذاران خصوصی و خارجی چگونه بود؟

کمیته بررسی صلاحیت وزیر جدید نیرو

لازم است کمیته مرتبط با وزارت نیرو از تجربه تلخ انتخاب محرابیان آگاه باشد و شرایط ناپایدار کشور در زمینه تامین برق را بداند. نگذاریم دوباره ۳ سال بگذرد و در تابستان ۱۴۰۶ تکنسین های نیروگاه رامین یا نیروگاه جهرم و … باید با دمای ۷۰ درجه و رطوبت ۹۰ درصد “بی برنامگی” وزیر را جبران کنند. .

وزیر جدید نیرو علاوه بر روحیه جهادی باید تجربه و توانایی «برنامه ریزی» و مدیریت مؤثر در این زمینه ها را داشته باشد:

اقدامات موثر برای حل مشکل «عدم تعادل انرژی» کشور با همکاری وزارت نفت؛
افزایش ظرفیت نیروگاه ها؛
برنامه ریزی برای حل مشکل «فرسودگی تأسیسات و زیرساخت های صنعت برق» و کاهش اتلاف انرژی در تولید و توزیع برق با تلاش برای جذب سرمایه گذاری خصوصی و خارجی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا