اخبار اقتصاد ایران

 نیروی کار تمایلی به ماندن و ادامه فعالیت در شرکت‌ها ندارند | میزان استخدام به کمترین مقدار رسید

این دومین ماه متوالی است که شاخص مدیران خرید به عنوان یک شاخص آینده نگر زیر ۵۰ ثبت می شود و زنگ خطر رکود را به صدا در می آورد. پس از تعدیل فصلی، PMI در ماه جولای ۴۷.۲ برآورد شد. سطح فعالیت های اقتصادی در تیرماه نسبت به خرداد کاهش یافته، اشتغال به کمترین میزان در ۱۱ ماه گذشته رسیده است و نیروی کار تمایلی به ماندن و ادامه کار در شرکت ها ندارد.

افق میهن به نقل از جماران، در جدیدترین گزارش مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی ایران، شاخص مدیران خرید کل اقتصاد در تیر ۱۴۰۳ برابر ۴۴.۸ محاسبه می شود. این شاخص نشان می دهد که سطح فعالیت های اقتصادی در این ماه نسبت به ماه گذشته کاهش یافته و همچنین پس از تعدیل فصلی، این شاخص برای تیر برابر ۴۷.۲ تخمین زده می شود که نشان دهنده ثبت دومین رکورد زیر ۵۰ سال در ۲ ماه متوالی است. در تیرماه، شاخص تعدیل‌شده «تولید محصول یا ارائه خدمات» برابر با ۴۵.۲ بوده که برای چهارمین ماه متوالی کاهش داشته و شاخص «میزان سفارش‌های جدید مشتریان» نیز برای سومین ماه متوالی ۴۴.۳ برآورد شده است. ماه از اردیبهشت ماه رو به کاهش است.

استخدام به پایین ترین سطح در ۱۱ ماه گذشته رسیده است

همچنین بر اساس اطلاعات شماخ در تیرماه، شاخص «موجودی مواد اولیه یا کالاهای خریداری شده» برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافت و به ۴۹.۷ رسید. در حالی که شاخص «فروش کالا یا خدمات» در سه ماه متوالی ۴۸.۹ برآورد شده و در عین حال شاخص اشتغال و اشتغال نیروی انسانی با ثبت ۴۸.۹ به کمترین میزان در ۱۱ ماه گذشته رسیده است.

شاخص مدیران خرید اقتصادی
سطح فعالیت های اقتصادی در تیرماه نسبت به خرداد کاهش یافته است

آخرین نظرسنجی از بنگاه های اقتصادی نشان می دهد: شاخص مدیران خرید کل اقتصاد تیر ۱۴۰۳ به عنوان ۴۴.۸ تعدیل نشده و ۴۷.۲ پس از تعدیل فصلی محاسبه می شود. این شاخص نشان می دهد که سطح فعالیت های اقتصادی در تیرماه نسبت به خرداد ماه کاهش یافته است که نشان دهنده تداوم شرایط نامطلوب کسب و کار در کشور است. تیر است

میزان تولید محصولات یا خدمات برای چهارمین ماه متوالی در حال کاهش است

پس از حذف اثر فصلی، شاخص «تولید محصول یا ارائه خدمات» ۴۵.۲ است که برای چهارمین ماه متوالی کاهش داشته و این شاخص در مقایسه با خرداد (۴۰.۷) کاهش ملایم‌تری داشت و دومین پایین‌ترین مقدار را در ۱۸ ماه گذشته در سری تعدیل‌شده ثبت کرد. قطع گسترده برق در مشاغل همچنان باعث کاهش تولید در ماه جولای شده است. از سوی دیگر عدم تخصیص ارز و کمبود منابع مالی باعث شده است که بسیاری از شرکت ها به ویژه در بخش صنعتی در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه شوند.

میزان سفارشات جدید مشتریان برای سومین ماه متوالی از اردیبهشت کاهش یافته است

شاخص «میزان سفارش‌های مشتریان جدید» تیر پس از حذف اثر فصلی ۴۴.۳ برآورد شده و برای سومین ماه متوالی از اردیبهشت ماه کاهشی بوده و دومین پایین‌ترین مقدار را در ۱۸ ماه گذشته در سری تعدیل‌شده به ثبت رسانده است. در عین حال تقاضای خارجی نیز برای سومین ماه متوالی کاهش یافته است به طوری که شاخص صادرات کالا یا خدمات در تیرماه ۴۸.۷ را به ثبت رسانده است.

موجودی مواد اولیه یا کالاهای خریداری شده برای پنجمین ماه متوالی در حال کاهش است.

شاخص «موجودی مواد اولیه یا کالاهای خریداری شده» در تیرماه ۴۹.۷ برآورد شده و برای پنجمین ماه متوالی کاهش داشته است. در حالی که شاخص نسبت به خرداد با نرخ ملایم تری کاهش یافته است، اما به دلیل محدودیت های مالی و عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه، شرکت ها همچنان در زنجیره تامین مواد اولیه با مشکل مواجه هستند.

نیروی کار نمی خواهد در شرکت ها بماند و به کار ادامه دهد

شاخص جذب و بکارگیری نیروی انسانی با کاهش بیشتر و کمترین مقدار در ۱۱ ماه گذشته نسبت به ماه قبل ۴۸.۹ بوده است. شهریور ۱۴۰۲ ثبت شده است. در شرایطی که فشار هزینه های زندگی متناسب با حقوق و دستمزد نیست، نیروی کار تمایلی به ماندن و ادامه کار در شرکت ها ندارد و با کمبود کارگر در بازار کار مواجه می شود.

میزان فروش کالا یا خدمات در تیریس برای سومین ماه متوالی کاهش یافته است

شاخص «فروش کالا یا خدمات» در تیرماه برای سومین ماه متوالی ۴۸.۹ است، در شرایطی که نرخ کاهش نسبت به ماه قبل ملایم‌تر است، اما در مجموع به دلیل تداوم کاهش سطح تقاضای داخلی تحت تأثیر قرار گرفت. با شرایط سیاسی-اقتصادی و کاهش تقاضا. صادرات تحت تاثیر نوسانات قیمت، فروش هنوز کم است.

فهرست مدیران خرید بخش صنعتی
وخامت کل بخش صنعت برای دومین ماه متوالی

بر اساس داده های به دست آمده از شرکت های حوزه صنعت، شاخص مدیران خرید بخش صنعت در تیر ۱۴۰۳ برابر با ۴۳.۶ محاسبه شده است. پس از تعدیل فصلی، این شاخص برای ماه تیر این شاخص برابر با ۴۵.۱ برآورد می شود که نشان دهنده وخامت کل بخش صنعت برای دومین ماه متوالی است، این شاخص کمترین مقدار در ۳۶ ماه گذشته بوده است. در تیرماه در مجموع ۱۲ حوزه فعالیت در بخش صنعت با کاهش شاخص کل مواجه بوده اند.

اثر مخرب کمبود برق بر میزان تولید

پس از تعدیل فصلی، شاخص «ارزش تولید محصول» ۴۱.۴ محاسبه شده و دومین کمترین مقدار خود را در سری زمانی صنعت به ثبت رسانده است. به گفته فعالان بخش صنعت، با توجه به قطعی گسترده برق (دو روز در هفته) که منجر به تعطیلی بخش تولید شد (و بسیاری از بخش‌ها به ویژه مواد غذایی را تحت تاثیر قرار داد)، باعث شد شرکت‌ها در سطوح بسیار پایین فعالیت کنند. از ظرفیت تولید آنها. . از سوی دیگر مشکلات زنجیره تامین مواد اولیه و همچنین کاهش تقاضای مشتریان نیز بر شدت کاهش تولید بنگاه ها افزوده است.

شاخص «میزان سفارش‌های جدید مشتریان» در تیرماه پس از تعدیل فصلی ۴۲.۹ برآورد شده است و بر این اساس برای چهارمین ماه متوالی سطح تقاضای مشتریان در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.

شاخص «موجودی مواد اولیه» در تیرماه پس از تعدیل فصلی برابر با ۴۴.۶ برآورد شده و برای پنجمین ماه متوالی کاهش داشته است. تداوم عدم تخصیص ارز به شرکت ها و کمبود منابع مالی برای تامین مواد اولیه، زنجیره تامین مواد اولیه را با مشکل مواجه کرده است.

شاخص «موجودی کالای نهایی در انبار» در تیرماه پس از تعدیل فصلی ۴۹.۹ برآورد شده است که نشان می دهد موجودی انبار برای دومین ماه متوالی به دلیل قطعی برق و کاهش اندکی کمتر از مرز ۵۰ است. تولید علاوه بر مشکلات زنجیره تامین مواد خام، شرکت ها از موجودی انبار به میزان بیشتری برای پاسخگویی به تقاضای مشتری استفاده کرده اند.

ناکافی بودن حقوق و هزینه ها باعث کمبود نیروی کار می شود

شاخص «سطح اشتغال و اشتغال نیروی انسانی» ۴۸.۵ است که شدیدترین کاهش اشتغال در ۳۶ ماه گذشته است. مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است. عدم تمایل نیروی کار برای ماندن و کار در بخش تولید افزایش یافته است. به نظر می رسد تورم و هزینه های بالای زندگی و عدم تناسب بین حقوق و هزینه ها باعث کمبود کارگر شده است.

پس از حذف اثر فصلی، شاخص «قیمت محصولات تولیدی» ۵۰.۴ بوده که کمترین میزان در ۷ ماه گذشته دیماه به ثبت رسیده است. به نظر می رسد کاهش تقاضا بر کاهش قیمت تولید تاثیر گذاشته و قدرت قیمت گذاری شرکت را محدود کرده است.

فروش محصولات کمترین ارزش را در ۵۲ ماه گذشته ثبت کرد

شاخص «فروش محصول» در تیر پس از حذف اثر فصلی ۳۸.۵ معادل برآورد شده است که این شاخص که در ماه قبل با شدت بیشتری نسبت به ۴۰.۸ کاهش داشته است، برای پنجمین ماه متوالی زیر مرز ۵۰ قرار داشته و در حالت تعدیل شده است. این سری، کمترین مقدار را در ۵۲ ماه گذشته به ثبت رسانده است. میزان فروش در این ماه در تمامی حوزه های فعالیت صنعتی به جز صنایع فرآورده های نفتی و گازی با کاهش چشمگیر همراه بوده است.

مشکلات اصلی از نگاه برخی فعالان اقتصادی تیر ۱۴۰۳

– قطعی برق یک تا دو روز در هفته برای اکثر شرکت های بخش خصوصی به ویژه بخش صنعتی در تیرماه باعث شده است که بخش خصوصی دچار اختلال شود و با تعطیلی شرکت تولیدات کاهش یابد. – تخصیص ارز و سهمیه ارزی برای واردات مواد اولیه تامین نشده و شرکت ها همچنان برای دریافت ارز برای واردات مواد اولیه با مشکلات زیادی مواجه هستند.

– کمبود سرمایه در گردش و نقدینگی باعث شده شرکت ها با مشکل کمبود منابع مالی مواجه شوند.

– عدم تمایل نیروی کار به کار در شرکت ها (به دلایلی از جمله عدم تناسب دستمزد با هزینه های زندگی) شرکت ها را با کمبود نیروی کار مواجه کرده است به طوری که حفظ نیروی کار برای شرکت ها دشوار شده است. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا