فرهنگ و هنر

هدیه فرهنگی آقای نوازنده برای اروپایی‌ها :: افق میهن

یکی از پژوهشگران و آهنگسازان موسیقی تالشی در تشریح آخرین فعالیت های خود از اجرای چندین برنامه پژوهشی در حوزه موسیقی گیلان در آلمان خبر داد.

به گزارش افق میهن، آرمین فریدی هفت خوانی پژوهشگر و آهنگساز موسیقی تالشی علیان فومن ضمن تشریح آخرین فعالیت های پژوهشی و اجرایی خود در عرصه موسیقی اظهار داشت: طی روزهای گذشته کنسرت هایی با محوریت موسیقی تالشی در محل معروف «ویلای الیزابت» برگزار شد. «تالاری در برلین، که یکی از اجراهای من در سالن های موسیقی قدیمی و مطرح اروپاست. در این اجراها گروه موسیقی بین المللی با حضور بانده و همراهی هنرمندانی از فنلاند، آلمان، نروژ و اسپانیا کنسرتی با محوریت محیط زیست برگزار کرد.

این نوازنده و آهنگساز گفت: تک نوازی با آلات مختلف از جمله لاله، تنبور و نقالی و موسیقی هایی مانند «شماعی» و «لدوبه» از دیگر قطعات این اجرا بود و سعی کردم تکنیک ها و قدرت اجرایی این سازها را به مخاطب منتقل کنم. مخاطب یک غیر ایرانی را معرفی می کنم. ضمناً در حین اجرای قطعات سعی کردم اساتید موسیقی منطقه تلاش از جمله هدایت پورجوادی، استاد محمد صفری، استاد حسینعلی امین چورته و قسمت خانی را معرفی کنم. اجرای پایانی تک نوازی تنبور و روایت پرنده اسطوره ای و پروازش به سوی خورشید بود.

وی افزود: علاوه بر اجرایی که اشاره کردم، ویژه برنامه ای با محوریت موسیقی تالش اجرا کردم و ضمن معرفی شمال ایران، در مورد پیوند طبیعت و محیط زیست و زندگی مردم باستان تالش سخنرانی کردم. خوشبختانه این اتفاق به گونه ای بود که رپرتوار در نظر گرفته شده برای این اجرای پژوهشی با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد و می توان گفت این اجرا از معدود اجراهایی بود که صدای لاله و تنبور تلاش به صورت معروف طنین انداز شد. سالن اروپایی فضایی که بی‌کران بودن موسیقی را به‌عنوان زبانی بین‌المللی برای پیوند فرهنگ‌ها و نیز معرفی طراوت و زیبایی طبیعت تلاش با زبان موسیقی به نمایش گذاشت. البته در این اجرا علاوه بر اجرای موسیقی و سخنرانی سعی کردم از مجموعه عکس ها، فیلم ها و محصولات فرهنگی هنری که پیش از این توسط شباب گلچین، سیما پوریحی، رضا رفیع زاده، آسیه بخشی زاده تولید شده بود استفاده کنم. تلاش برای قرار دادن سوغات فرهنگی در مقابل مخاطبان که تجربه متفاوتی برای مخاطبان بود.

این پژوهشگر و آهنگساز موسیقی تالشی بیان کرد: نکته جالب دیگر این است که یک گروه آلمانی به سرپرستی کلودیا فون هاسلت خواننده اپرا و کارگردان نیکلاس ویزه اجرای خود را با قطعه «خاله» تالشی آغاز کردند. اجرای قطعه «خاله» تالشی توسط خواننده آلمانی، نقوش و ویژگی های جهانی در موسیقی کهن تالشی و تأثیر آن را نشان می دهد. «خاله» فریاد تلاش است که طبیعتاً در همراهی مخاطب با موسیقی تلاش برای ابراز و برانگیختن احساسات در تالش رایج است و سال ها پیش توسط من و تعدادی دیگر از دوستان وارد تنظیم ها و آلبوم های موسیقی شد. .

فریدی در بخشی دیگر از سخنان خود ضمن ارائه جزئیات دیگری از سخنرانی پژوهشی خود توضیح داد: در این اجرا سعی کردم با ارائه ساز صد و بیست ساله تالش سازهای بومی این منطقه از جمله تنبور را معرفی کنم. در حالی که لباس محلی منطقه تالش را می پوشاند. که متعلق به یکی از سربازان میرزا کوچوک خان جنگلی بود. این ساز از دل تاریخ و اواسط جنگ جهانی اول جان سالم به در برده است. شاید هیچ تفنگی از جنگ جهانی برای شلیک گلوله ایمن نباشد، اما این ساز با هزار آهنگ در سینه، پیامی است. مهر و زیبایی و آرامش را به ارمغان آورد و هنوز هم می توان با آن بازی کرد.

وی در پایان درباره دومین اجرای خود که در برلین برگزار شد، گفت: شرح «سیومک»، اجرای موسیقی ایرانی و تلاش با نقالی و موسیقی سازهای محلی منطقه تلاش از قسمت های مختلف این برنامه بود. این در حالی است که اجرای تصنیف «وطن ساز من» از ساخته های خودم دیگر قسمت های برنامه را تشکیل می داد. این تصنیف سال گذشته توسط استاد شهرام ناظری خوانده شد و در قالب های بین المللی منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا