ترندهای روز

«هریس» با آرای بیشتر ممکن است شکست بخورد

پایگاه خبری تحلیلی افق میهن (ofoghmihan.ir):

تیموتی گارتون اش در مقاله‌ای در گاردین نوشت که آیا زنان و کودکان در خارکف یا رفح زندگی می‌کنند یا می‌میرند، ممکن است به کاری بستگی داشته باشد که مایک مکانیک در میشیگان و پنی معلم در پنسیلوانیا در مورد قبوض مواد غذایی خود چه می‌کنند. آنها چه فکر می کنند

ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

در ۵ نوامبر، مردم در سراسر جهان خود را برای تماشای یک افق میهنات مهم آماده می کنند که در آن برنده می تواند قدرت اجرایی فوق العاده متمرکزی را در کشوری که هنوز هم قدرتمندترین کشور جهان است، در اختیار بگیرد. این یک افق میهنات سریالی بسیار دیدنی است، با طرحی کلاسیک که برای همه آشناست و یکی از دو مدعی امسال، «دونالد ترامپ» خطری برای کشورش و جهان است.

اگر «افق میهن» رئیس جمهور چین متفاوت بود، روند افق میهنات در چین به همان اندازه مهم بود. اگر ایالات متحده آمریکا دارای یک دموکراسی پارلمانی بود، و به ویژه اگر دارای یک سیستم افق میهناتی با نمایندگی تناسبی بود، خطر آنقدر زیاد نبود. زیرا در این نظام ها تشکیل دولت به ترکیب حزبی-سیاسی مجلس بستگی دارد و در بسیاری از آنها معمولا با دولت های ائتلافی مواجه می شوید. حتی در «دیکتاتوری افق میهنی» بریتانیا، همانطور که لرد هیلشام، سیاستمدار محافظه‌کار، نظام سیاسی بریتانیا را توصیف کرد، نخست‌وزیر قدرت بسیار کمتری نسبت به رئیس‌جمهور ایالات متحده دارد. امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، اکنون طوری رفتار می کند که گویی رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با حق نامحدود برای تشکیل دولت در این کشور است، اما قانون اساسی فرانسه اینطور نیست.

همانطور که کوری برتشنایدر، دانشمند علوم سیاسی آمریکایی، در کتاب جدید خود، رئیس جمهورها و مردم، به ما یادآوری می کند، خطر ذاتی تمرکز قدرت در دست رئیس جمهور آمریکا قبلاً توسط پاتریک هنری، قهرمان جنگ آمریکا شناسایی شده بود. استقلال، زمانی که قانون اساسی ایالات متحده مورد بحث قرار گرفت، برجسته شد. در کنوانسیون قانونگذار ویرجینیا در سال ۱۷۸۸، هنری پرسید که اگر یک جنایتکار به عنوان رئیس جمهور افق میهن شود چه باید کرد؟ اگر می توانست از موقعیت خود به عنوان رئیس قوه مجریه و فرمانده کل ارتش برای تحقق جاه طلبی های جنایتکارانه خود سوء استفاده کند چه؟

اکنون، ۲۳۶ سال بعد، یک جنایتکار محکوم و حامی بدنام اقتدارگرایان، دونالد ترامپ، در مقابل کامالا هریس، نامزد دموکرات ها رقابت می کند. اگر نیکی هیلی نامزد دموکرات در افق میهنات مقدماتی جمهوری خواهان نایب قهرمان می شد، درام افق میهناتی آنطور که هست نبود.

هریس تنها در عرض یک ماه پس از اعلام نامزدی دموکرات، حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای کمپین خود جمع آوری کرد. او سخنور بزرگی مانند بیل کلینتون و اوباما نیست، اما یک سخنرانی عالی برای پذیرش انجام داد.

او خود را پسر یک مادر مهاجر هندی معرفی کرد. هریس موضوع درخشان مبارزات افق میهناتی خود، آزادی، و پیوند مجدد آزادی با لیبرالیسم را توضیح داد. او برخی از آزادی‌هایی را که باید به مردم آمریکا داده شود، اعلام کرد: آزادی زنان برای تصمیم‌گیری درباره بدنشان، آزادی زندگی بدون خشونت با اسلحه، آزادی دوست داشتن کسی که افق میهن می‌کنید، آزادی تنفس هوای پاک. آزادی رای دادن و غیره.

نکته مهم برای یک کاندیدای زن با پیشینه چپ لیبرال این بود که او با موفقیت تصویر یک رهبر قدرتمند را به ایالات متحده منتقل کرد – رهبری که قدرتمندترین و مرگبارترین نیروی جنگی در جهان را به ایالات متحده می‌دهد و آن را قادر می‌سازد. باعث می شود در رقابت از چین پیشی بگیرد.

در نتیجه، اشتیاق برای حمایت از نامزد دموکرات افزایش یافته است. باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده در کنوانسیون حزب دموکرات، با یادآوری شعار هیجان‌انگیز خود از افق میهنات سال ۲۰۰۸، «بله، ما می‌توانیم»، گفت: «بله، او می‌تواند».

بله، او می تواند؛ اما این بدان معنا نیست که هریس برنده خواهد شد. او ممکن است در نظرسنجی‌های ملی کمی پیشتاز باشد، اما با سیستم افق میهناتی قدیمی که ایالات متحده برای افق میهنات ریاست‌جمهوری خود استفاده می‌کند، می‌تواند آرای مردم را به دست آورد – همانطور که هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ انجام داد. اما در ایالت‌های نوسانی شکست می‌خورد.

بر اساس نظرسنجی های معتبر، سه موضوع اصلی برای رأی دهندگان آمریکایی مهم است: اقتصاد، جرم و جنایت و مهاجرت. در این سه موضوع معمولا جمهوری خواهان دست بالا را دارند. ترامپ از همه مردم در همه ایالت ها درخواست می کند، سخنرانی های طولانی دارد و از نظر سیاسی قدرتمند است.

ناگفته نماند که اگر هریس با اختلاف اندکی در افق میهنات پیروز شود، ترامپ فوراً افق میهنات را «دزدیده شده» اعلام خواهد کرد و همانطور که اتفاق افتاد، ما درگیر یک مبارزه تلخ طولانی خواهیم بود.

اکنون هیچ کس از نتیجه افق میهنات ایالات متحده مطمئن نیست و این نشانه یک افق میهنات دموکراتیک واقعی است. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان، از اتریش گرفته تا زیمبابوه، نه تنها افق میهنات را از نزدیک دنبال می‌کنند، بلکه بسیاری از جزئیات گاه مبهم را نیز می‌دانند که ممکن است نتیجه را در کالج افق میهناتی تعیین کند.

اهمیت افق میهنات آمریکا برای مردم جهان نه تنها به این دلیل است که واشنگتن تئاتر سیاسی جهان است، بلکه به این دلیل است که نتیجه آن پیامدهای مهمی برای آنها خواهد داشت.

اگر اوکراینی یا فلسطینی هستید، نتیجه افق میهنات در آمریکا ممکن است به معنای واقعی کلمه برای شما مرگ و زندگی باشد. این که آیا زنان و کودکان در خارکف یا رفح زندگی می کنند یا می میرند، ممکن است به نظر مایک مکانیک در میشیگان و پنی معلم در پنسیلوانیا در مورد افق میهنات بستگی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا