اخبار اقتصاد ایران

هر دولتی روی کار بیاید با انبوهی از گرفتاری‌ها روبرو است

سرزعیم با یادآوری اینکه با چالش های اقتصادی مواجه هستیم که شاید در نگاه اول ربطی به سیاست خارجی و تحریم ها نداشته باشد، تصریح کرد: با توجه به شرایط تحریمی که در کشور حاکم است، انجام هر گونه اصلاحات و اقدامات اقتصادی نیازمند شجاعت و جسارت فراوان است. . است.

ایران تحلیل دکتر علی سرزعیم اقتصاددان با بیان اینکه در شرایطی که با نارضایتی های گسترده مواجه هستیم، فشار بر دولت آینده بسیار زیاد خواهد بود، اظهار داشت: در شرایط کنونی با نارضایتی های گسترده مواجه هستیم. سرمایه سیاسی، مالی و اجتماعی کافی برای رویارویی با این مشکلات را ندارد. نتیجه چنین شرایطی نمی تواند یک موفقیت بزرگ باشد، در واقع اگر شکست بزرگ نباشد، یک موفقیت کوچک خواهد بود و در این شرایط به نظر می رسد موفقیت های کوچک برای افراد راضی کننده نیست. توقع مردم از حد گذشته و دیگر به موفقیت های کوچک بسنده نمی کنند.

دولت جدید با بحران های مختلفی مواجه است

دکتر علی سرزعیم کارشناس اقتصادی در گفتگو با جماران با اشاره به برنامه های اقتصادی که باید در دولت آینده در اولویت قرار گیرد، خاطرنشان کرد: دولتی که روی کار خواهد آمد با انواع بحران ها مواجه است، اولاً مسئله کسری بودجه یک مسئله جدی است. و به همین دلیل دولت در مدیریت خود با مشکل مواجه خواهد شد. بیشتر منابع دولت صرف پرداخت ها می شود و این یک مشکل بزرگ است.

دولت بدهی دارد اما منابع جدیدی در مقابل خود ندارد

وی ادامه داد: در شرایطی که با نارضایتی های گسترده مواجه هستیم، فشار بر دولت آینده بسیار زیاد خواهد بود و در عین حال گزینه هایی که دولت پیش روی خود دارد بسیار محدود است. دولت بدهی دارد اما منابع جدیدی در مقابل خود ندارد. اوضاع سیاسی بسیار آشفته است، نظام اداری که باید سیاست ها را اجرا کند، به شدت ضعیف و ناامید شده و به نظام سیاسی بی اعتماد شده است و مردم و شخصیت ها لزوماً با سیاست ها و تحولات جدید اقتصادی همکاری نمی کنند.

به گفته این دانشجوی اقتصاد دانشگاه میلان؛ هر دولتی که سر کار بیاید با مشکلات زیادی مواجه است و از طرفی سرمایه سیاسی، مالی و اجتماعی کافی برای مقابله با این مشکلات را ندارد. نتیجه چنین شرایطی نمی تواند یک موفقیت بزرگ باشد، اما می تواند یک موفقیت کوچک باشد.

مشکلات اقتصادی به شدت در فضای سیاسی رخنه کرده است

سرزعیم با بیان اینکه اقتصاد ما از آسیب پذیری رنج می برد، خاطرنشان کرد: متاسفانه مشکلات اقتصادی به شدت در فضای سیاسی نفوذ کرده و مسائل اجتماعی گره های بسته ای را بر این شرایط ایجاد کرده است.

ما یک بار در چنین شرایطی قرار گرفتیم و از آن خارج شدیم

وی در عین حال یادآور شد: آنچه می توان به مردم گفت این است که بدانند ما زمانی در چنین شرایطی بودیم و از آن بیرون آمدیم و آن هم در سال آخر جنگ. در این مدت فقر به بیش از ۵۰ درصد رسید. و نابودی، ناامیدی و بدبینی بسیار بود. اما در سطح سیاسی تصمیم دیگری گرفته شد. در آن زمان آقای هاشمی و رهبری با گشایش اقتصاد موافقت کردند، پول نداشتیم اما با استقراض فضا تغییر کرد و دوره سازندگی شروع شد. کشور شروع به ساختن کرد و زندگی مردم را تغییر داد.

به دلیل اعتماد متقابل بین پزشکان و رهبری، ممکن است گره های اقتصادی باز شود

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: ما یک بار به صورت جمعی توانسته ایم از این بحران خارج شویم، بنابراین این به معنای عدم وجود راه حل نیست. قطعا راه حلی وجود دارد، حداقل آن تجربه قابل تکرار است. آن اجماع نخبگان و آن اقدامی که آقای هاشمی انجام می‌داد فعلاً وجود ندارد و به نظر می‌رسد مهم‌ترین اتفاقی که باید بیفتد این است که شخصیت سیاسی بتواند این گره را باز کند و زمینه را برای فعالیت فعالان اقتصادی فراهم کند. . اکنون با توجه به اعتماد متقابلی که بین پزشکان و رهبری وجود دارد، بسیاری معتقدند که او می تواند آن شخصیت سیاسی باشد.

سرزعیم در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: اگرچه توسعه بیش از درآمد بالاست، اما جامعه فقیر قابل توسعه نیست و حداقل باید درآمد بالایی داشته باشد. در کشورهای توسعه‌یافته، مردم بیشتر، پربازده‌تر و مؤثرتر کار می‌کنند و مجموعه فعالیت‌های افراد جامعه همدیگر را خنثی نمی‌کنند، بلکه بردارهایی هستند که یکدیگر را تقویت می‌کنند و در یک مسیر حرکت می‌کنند. اکنون ما به سمت یک موازنه منفی حرکت می کنیم، جامعه ای که عملکرد ضعیف، غیرمولد و ناکارآمد دارد و بسیاری از آنها یکدیگر را خنثی می کنند.

دولت آینده باید تلاش کند کشور را به حالت عادی بازگرداند

وی با یادآوری اینکه با چالش های اقتصادی مواجه هستیم که شاید در نگاه اول ربطی به سیاست خارجی و تحریم ها نداشته باشد، تصریح کرد: با توجه به شرایط تحریمی که در کشور حاکم است، انجام هر گونه اصلاحات و اقدامات اقتصادی نیازمند شجاعت و جسارت فراوان است. . است. در شرایط غیر تحریمی مردم از ثبات و آرامش بیشتری برخوردارند و تحمل آنها در برابر تغییرات بسیار بیشتر است. در چنین شرایطی، احتمال موفقیت اصلاحات و برنامه های اقتصادی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. بنابراین دولت آینده باید تلاش کند کشور را به حالت عادی بازگرداند تا ما را از غرق شدن در منجلاب فقر نجات دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا