بانک و بیمه

هر گرم طلا 3 میلیون و سکه 34 میلیون و نیم شد| ضرورت ورود بانک مرکزی به بازار ارز برای کنترل قیمتها

بازار؛ گروه بانک و بیمه: پس از مدت ها آرامش در بازار ارز، این روزها قیمت دلار و به دنبال آن سکه و طلا وارد مسیر رشد شده است، بازاری که ماه ها کمترین نوسان و حدود یک سال است که قیمت دلار در محدوده ۵۰ تومان و شاید کمتر بود. این نرخ تعیین شده است اما چند روزی است که جدول قیمت ارز بازگشته و نرخ به صورت هیجانی بالا رفته است، افزایش قیمت به سرعت اثر خود را بر جای گذاشت قیمت طلا و سکه و احتمالاً سایر کالاها در بازار تغییر خواهد کرد، بنابراین قیمت ها همچنان در رنج هستند

در چنین شرایطی سوداگران و دلالان نیز وضعیت بازار را برای اخاذی قیمت ها با هدف کسب سود کلان مناسب می دیدند که پس از مدت ها در میدان فردوسی و خیابان های اطراف مشاهده شد. امروزه فضای مجازی باعث افزایش قیمت دلار و سایر ارزها نیز شده است. این در حالی است که عده ای بی اطلاع از ساماندهی بازار ارز و کنترل قیمت بانک مرکزی بدون توجه به ریسک بالای معاملات در این بازار برای خرید دلار وارد بازار شده اند.

از آنجایی که قیمت طلا بر اساس قیمت بین المللی و نرخ ارز تعیین می شود، افزایش نرخ ارز منجر به تغییرات قیمتی در این بازار شده است و اگرچه بازار طلا به دلیل افزایش قیمت ها دیگر مورد تقاضا نیست، اما نرخ ها در حال افزایش است. هستند

رشد هیجانی نرخ ارز موجب افزایش قیمت طلا و سکه شد

اینکه چرا این روزها قیمت ها در بازار ارز پس از ماه ها آرامش و ثبات در نوسان است، ناشی از بروز برخی مشکلات سیاسی، رویدادهای بین المللی و تنش های منطقه ای است و از آنجایی که این افزایش قیمت به شدت متاثر از تصمیمات اقتصادی است، اینگونه نیست. رشد قیمت ارز در بازار به گفته کارشناسان هیجانی بوده و احتمال بازگشت قیمت پس از افزایش غیرمنطقی نرخ ارز بعید نیست. از سوی دیگر، از آنجایی که بانک مرکزی به راحتی ارز متقاضیان واقعی این محصول را در بازارهای رسمی طبق مقررات تامین می کند، مشخص است که تقاضای ارز امروز یک تقاضای کاذب است.

تقاضای نادرست ارز را در بازار آزاد گران کرده و باعث افزایش قیمت طلا و سکه در بازار شده است چرا که در حال حاضر قیمت طلا بر اساس قیمت بین المللی تعیین می شود و نرخ ارز داخلی نیز منجر به تغییر قیمت در بازار شده است. همین بازار و اگرچه بازار این محصول به دلیل افزایش قیمت ها خالی است، اما نرخ ها در چرخه رشد قرار دارند، بنابراین قیمت هر گرم طلا هم اکنون ۳ میلیون تومان و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی نیز می باشد. به ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

رویدادها و تنش های سیاسی و بین المللی در منطقه تاثیر بسزایی بر رشد غیرمنطقی و احساسی نرخ ارز در بازار دارد. همچنین انتشار اخبار و اطلاعات اقتصادی از جمله بحث بودجه و نوسانات شاخص ها در منطقه تاثیرات قابل توجهی را در پی داشته است و در برخی موارد بازار سرمایه کشور نیز تاثیرگذار بوده است. این مشکل برای افزایش قیمت ها دامن می زند

گرانی ارز ناشی از تنش های منطقه ای و حوادث بین المللی و همچنین مشکلات اقتصادی داخلی!

گفتگوی محمد کشتی آرای نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران با این خبرگزاری “بازار” وی در خصوص دلایل افزایش قیمت طلا و سکه در روزهای اخیر گفت: عوامل متعددی باعث افزایش قیمت طلا و سکه شده است که مهمترین آنها رشد نرخ ارز در سال گذشته است. چند روزی و افزایش قیمت دلار در بازار. البته به دلیل انحراف نرخ ارز از ثبات قیمت ها، بانک مرکزی ماه ها توانست از رشد نرخ ارز خود در بازار جلوگیری کند، اما اکنون قیمت ارز با نوساناتی همراه شده است. بر قیمت طلا و سکه تاثیر می گذارد، قیمت این ها بود. بازار را مختل کرد.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ ارز متاثر از برخی مسائل داخلی و خارجی نیز است، تصریح کرد: رویدادها و تنش های سیاسی و بین المللی در منطقه تاثیر بسزایی در رشد غیرمنطقی و هیجانی نرخ ارز در بازار داشته است. و اطلاعات اقتصادی از جمله بحث بودجه و نوسانات شاخص ها در بازار سرمایه داخلی تا حدودی به این مشکل دامن زده و به سرعت بر قیمت طلا، سکه و سایر کالاها در بازار اثر می گذارد.

نرخ ارز در دو سه روز گذشته قیمت هر گرم طلا را که در هفته های گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود، به ۳ میلیون تومان و سکه تمام بهار آزادی را به ۳۴ میلیون افزایش داد. ۵۰۰ هزار تومان.

افزایش قیمت در بازار طلا و سکه که مشتری ندارد

این کارشناس بازار طلا افزود: در دو هفته اخیر اقدام بانک مرکزی در واگذاری شمش و سکه طلا باعث ایجاد شوک قیمتی در این بازار شده است. عوامل اقتصادی مانند نوسانات بازار سهام و مشکلات تعادل بودجه و تنش های منطقه ای و بین المللی.» گرم شدن هوا در روزهای اخیر منجر به افزایش هیجانی نرخ دلار در بازار آزاد شده است.

به گفته کشتی آرای، افزایش نرخ ارز در دو تا سه روز گذشته قیمت هر گرم طلا را که در هفته های گذشته ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود، به ۳ میلیون تومان و قیمت کل را افزایش داده است. سکه بهار آزادی ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان . تومان دستاورد جالب این است که این افزایش قیمت در شرایطی صورت می گیرد که حباب قیمت سکه در حال کاهش است و در بازار طلا و سکه خریدار زیادی وجود ندارد و بازار به نوعی خالی از تقاضا برای این کالاها است.

بانک مرکزی برای جلوگیری از رشد غیرمنطقی ارز باید از تدابیر کارشناسی خود بیشتر استفاده کند. در صورت ورود بانک مرکزی به بازار ارز و کنترل قیمت ها، احتمال بازگشت قیمت ها به گذشته وجود دارد که این امر مستلزم اقدام قوی بانک است. مرکزی در بازار ارز است

لزوم مراجعه به بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز در بازار

وی با بیان اینکه از آنجایی که بانک مرکزی تدبیر خاصی در ساماندهی بازار ارز دارد، امیدواریم از تدابیر کارشناسی خود برای جلوگیری از رشد غیرمنطقی ارز بیشتر استفاده کند، افزود: با ورود بانک مرکزی به ارز. کنترل بازار و قیمت این امکان وجود دارد. که قیمت ها به روال عادی گذشته بازگردد که نیازمند ورود قوی بانک مرکزی به بازار ارز است.
بر اساس این گزارش، با توجه به افزایش نرخ هیجانی، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز ۳ میلیون تومان و سکه جدید با طرح جدید ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. و سکه طرح جدید نیز ۳۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت نیم سکه بهار آزادی ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. هر مثقال طلا در بازار داخلی ۱۳ میلیون تومان ارزش گذاری شده است. همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی ۲۰۳۸ دلار است. در معاملات مرکز مبادلات طلا و ارز ایران، هر اسکناس دلار آمریکا ۴۲ هزار و ۹۲۱ تومان و نرخ انتقال دلار نیز ۳۹ هزار و ۵۲۲ تومان معامله می شود. قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادلات ایران نیز به ۴۶ هزار و ۳۸۲ تومان کاهش یافته و نرخ انتقال یورو نیز به ۴۲ هزار و ۷۰۹ تومان رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا