فناوری

هزینه‌های درمان سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای تأمین‌اجتماعی آب می‌خورد

به گزارش خبرگزاری میهن تجارت و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی میرهاشم موسوی سازمان تامین اجتماعی، امروز دوشنبه دوم است. بهمن در هجدهمین جلسه شورای معاونین این سازمان که با موضوع بررسی و نظارت بر هزینه های این سازمان برگزار شد. درمان غیرمستقیم تامین اجتماعی با تاکید بر اهمیت مدیریت منابع و هزینه ها و حقوق ذی نفعان در سیاست گذاری در حوزه درمان، تصریح کرد: ضمن تلاش برای تحقق راهبرد توسعه کمی و کیفی خدمات و تعمیق مراقبت های بهداشتی. خدمات، هزینه های غیر منطقی و نامناسب به سیستم بیمه تحمیل نشود.

وی افزود: تحمیل هزینه های غیرضروری از جمله درخواست های غیرضروری برای خدمات گران قیمت تشخیصی، شرکت های بیمه سلامت را در اجرای ماموریت اصلی خود که حمایت موثر از بیمه شدگان در برابر هزینه های سنگین درمان های مورد نیاز است با چالش مواجه می کند. یا دستورالعمل روش های درمان بالینی و پاراکلینیکال برای پیگیری جدی، سیستم بیمه گرچه در تعامل با بیمار است، اما باید متعهد و سخاوتمند باشد و هر نیازی را که بیمار دارد تامین کند. اما در مقابل هزینه های غیر ضروری باید بررسی ها و تدابیر لازم اندیشیده شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در این دیدار ضمن تسلیت شهادت مستشاران دلاور ایرانی در حمله رژیم جعلی و جنایتکار صهیونیستی گفت: امیدواریم به زودی شاهد آثار خون پاک این شهدا باشیم. و شاهد نابودی رژیم کودک کش صهیونیستی باشیم. در روزهای اخیر دشمنان در استان کرمان بلای تلخی را به دست گروه ملعون داعش رقم زدند و شهدایی را تقدیم انقلاب کردند. همکارمان خانم فاطمه برهان نژاد نیز به همراه مادرش در کرمان به شهادت رسیدند. ایام فرخنده ماه رجب است و امیدواریم از فرصت این ماه برای ورود به ماه شعبان و ورود به ماه مبارک رمضان استفاده کنیم. درک درستی از این سه ماه داشته باشیم و در راه انسان شدن از برکات این سه ماه بهره ببریم.

وی ضمن استقبال از نتایج سامانه نظارت غیرمستقیم درمان گفت: برای طراحی و اجرای این پیشخوان مدیریتی تلاش زیادی شده است. روزانه حدود ۱۲۰۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰۰ خدمات سرپایی به اضافه ۱۳۰۰۰ تا ۱۴۰۰۰ خدمات بستری و همچنین تعداد زیادی خدمات جانبی در تامین اجتماعی ارائه می شود. مدیریت و نظارت بر این حجم از خدمات در بخش های مختلف با نیروی انسانی و مدل های مرسوم به طور کامل و دقیق امکان پذیر نیست و باید از رویکردها و نظارت های جدیدی که با کمک دانش روز در دنیا رواج یافته است استفاده کرد.

موسوی ادامه داد: دنیای امروز دنیای فناوری و هوش مصنوعی است و باید در سازمان تامین اجتماعی به این سمت حرکت کنیم و خلأهای احتمالی را شناسایی و پوشش دهیم. هزینه درمان تامین اجتماعی سالانه بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است که ضمن توسعه خدمات باید بر کنترل دقیق و نظارت بر این هزینه ها متمرکز شود. اساساً سیستم نسخه الکترونیکی ایجاد شد تا بتوانیم نقش مدیریتی خود را از داده‌های جمع‌آوری‌شده اعمال کنیم و مشکلاتی را که سیستم از کار می‌افتد اصلاح کنیم.

وی افزود: از همکاران پرتلاش سازمان در حوزه درمان و فناوری اطلاعات که همواره شاهد تلاش آنها برای رفع ایرادات و مشکلات نسخه الکترونیک بوده ام، تقدیر و تشکر می کنم. ارزیابی خدمات الکترونیکی در بخش‌های مختلف سازمان تامین اجتماعی نشان می‌دهد که با وجود برخی مشکلات، وضعیت نسبت به سایر دستگاه‌ها بسیار خوب است. شرکای از جانب در حوزه درمان و فناوری، مدیران استانی و سایر همکارانی که در زمینه رفع مشکلات خدمات الکترونیک و ارائه خدمات بهتر به بیمه شدگان فعال هستند، تاکنون دو لوح تقدیر ملی از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دریافت کرده اند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: اجرای کامل نظام ارجاع می تواند از برخی هزینه های غیرضروری جلوگیری کند. همچنین بسیار مهم است که خواستار تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های بالینی یا دستورالعمل‌های درمانی برای همه خدمات باشید. ضمن تلاش برای تحقق راهبرد توسعه کمی و کیفی خدمات و تعمیق خدمات پزشکی؛ نباید اجازه داد هزینه های غیرمنطقی و نابجا به سیستم بیمه تحمیل شود. بیمه‌های سلامت با تحمیل هزینه‌های غیرضروری از جمله درخواست‌های غیرضروری برای خدمات گران قیمت تشخیصی، در اجرای مأموریت اصلی حمایت مؤثر از بیمه‌شده در برابر هزینه‌های بالای درمان‌های ضروری با چالش‌هایی مواجه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا