اخبار بورس

هزینه اداره کشور بر مبنای آموخته‌های غلط بر دوش بازار سرمایه

در گفتگو با افق میهن آمده است؛

یکی از موضوعات اصلی در بازار سرمایه بحث حقوق مالکیت و حقوق سهامداران است. آقای سیدی باید کارگروه ویژه ای در این خصوص تشکیل دهد. بسیاری از برنامه ها مملو از اعمال غیرقانونی، تخلفات اداری و نقض قوانین تجاری است که باید متوقف شود. بنابراین باید از استقرار مدیریت کشور بر دکترین های غلط جلوگیری کرد تا بازار سرمایه هزینه برخی اشتباهات را متحمل نشود.

احمد جانجان کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اخبار بورس وی تصریح کرد: البته با تشکیل دولت جدید، تغییر در سیاست ها و نگاه های اقتصادی به بازار سرمایه و بخش های تولید و تجارت انتظار تغییراتی را خواهیم داشت. هدف از این تغییرات کاهش تمرکز بر تامین مالی بازار سهام و کسری بودجه شرکت ها است.

وی افزود: از سوی دیگر می توان انتظار داشت که رهبری جدید سازمان بورس در راستای تحقق اهداف حاکمیت شرکتی و حقوق مالکیت گام های قاطعی بردارد. در سه سال گذشته ما با دخالت مستقیم در سود شرکت ها مواجه بوده ایم و عاملان این حوادث باید در دادگاه محاکمه شوند. زیرا این قانون تجارت، حاکمیت شرکتی و حقوق مالکیت را نقض می کند. تسهیلات به بنگاه ها تحمیل شد و سود برداشت شد و جیب بری در صنایع رخ داد که باید پیگرد قانونی داشته باشد و از تکرار آن جلوگیری شود. اینکه سازمان بورس چنین اقداماتی را پیگرد قانونی می کند به این معناست که خود سازمان نمی تواند در چنین اقداماتی شرکت کند.

لزوم بازنگری در تخصیص ارز ترجیحی

جانجان پیشنهاد کرد: همچنین دو تعرفه دولتی و غیردولتی متفاوت است. برخی از کالاها مانند قهوه با دلار آزاد یا دو برابر قیمت به دست مصرف کنندگان می رسد. بنابراین تخصیص ارز ترجیحی باید بازنگری شود.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: وزیر اقتصاد در حال بررسی تدابیری است و قول تجمیع این نرخ ها را داده است. از سوی دیگر شاهد افزایش نرخ نیما هستیم. اگر هر چه زودتر در محدوده ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان قرار گیرد، عملاً شرکت ها نفس راحتی می کشند، مردم از رکود اقتصادی خارج می شوند و اقتصاد فعال تر می شود و در فضای این رونق ، دولت همچنین می تواند به اهداف مالی و اقتصادی شما دست یابد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر به نظر می رسد تیم جدید دولت این تفاهم را دارند که از بازار برای تامین نقدینگی استفاده نکنند، بنابراین شاهد تضعیف صنایع به دلیل سیاست های ضدبازاری، ضد تولیدی و ضد صنعت نیستیم. مانند عملکرد دولت قبلی در دولت قبل حاشیه سود برخی شرکت ها به حدود یک پنجم رسید که این یک جرم اقتصادی بود! اگر برای بدترین عملکرد جوایزی وجود داشت، در دولت قبلی چندین مجسمه طلا به خاطر سیاست های اعمال شده بر سود شرکت ها دریافت می کردیم.

جانجان توضیح داد: ماموریتی که دکتر. همتی که به آقای سعیدی سپرده شده دفاع از شرکت ها و دفاع در برابر گنجاندن قوانین نادرست در ساختار بودجه کشور است که نمونه آن را در سال گذشته در بند «س» دیدیم، این بند می توانست به ورشکستگی نیمی از سال منجر شود. کشور و تبدیل به یکی از بنگاه های اقتصادی کشور شده اند که خوشبختانه از ساختار بودجه حذف شده اند. این امید وجود دارد که سایه ریسک های سیستماتیکی که در سه سال اخیر در بازار گسترده شده است کم رنگ شود و شاهد عقلانیت در تصمیم گیری ها و سیاست ها باشیم.

علیه بسیاری از دستکاری های منابع شرکت، جرم اعلام شده است

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: حفظ حقوق سهامداران و جلوگیری از دستکاری منابع شرکت بسیار حائز اهمیت است. متعلق به صندوق های بازنشستگی است. سوء استفاده از منابع شرکت ها و کسر حقوق بازنشستگان ناقض حقوق مالکیت اسلامی است!
وی افزود: یک نفر به صرف اینکه وزیر یا نماینده دولت است نمی تواند در مورد اموال دیگران تصمیم گیری کند. آقای سیدی باید در این زمینه کارگروه ویژه ای تشکیل دهد.

جانجان یادآور شد: بسیاری از برنامه ها مملو از اقدامات غیرقانونی، تخلفات اداری و قانون تجارت است و باید به این معضل پایان داد تا از اداره کشور بر اساس دکترین های غلط جلوگیری شود تا بازار سرمایه دچار مشکل نشود. ” هزینه برخی از اشتباهات.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: مهمترین موضوع در حال حاضر در بازار تعیین نرخ عرضه پتروشیمی ها، تعرفه نیما و لغو قیمت گذاری اجباری پس از گذشت یک سال و نیم، قیمت شیر ​​بود اجازه افزایش، هنر یک مدیر افزایش قیمت به تاخیر نیست، در شش ماه گذشته دامداری ها متحمل ضرر و زیان شده اند. دست دامدار مانند دولت در جیب بانک مرکزی نیست تا کسری خود را از این طریق جبران کند، اما از بین رفتن سرمایه شخصی خود را می بیند. این سیاست اشتباه است و باید با افزایش قیمت همراه شود.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر بازار نسبت به تغییرات و تحولات دو روز اخیر مثبت باشد، باید به دلایل کوتاه مدت نگاه کرد و به رشد میان مدت و بلندمدت بازار فکر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا