اخبار اقتصاد ایران

هزینه بنزین در سفر به شمال معادل یک بسته چیپس است | به خودرو‌های نوشماره سهمیه بنزین بدهید

دولت چهاردهم با اطلاع رسانی تدریجی و زمان بندی از پیش اعلام شده روش درستی را انتخاب کرد. از سوی دیگر سهمیه اول و دوم همچنان پابرجاست که به معنای ثبات در عرضه بنزین است و سهمیه سوم با قیمت هر لیتر ۵ هزار تومان شناور شد. در این مصوبه سهمیه خودروهای دولتی حذف شده است و اگر فردی چند خودرو داشته باشد فقط یک کارت سهمیه دارد.

افق میهن روزنامه جوان در شماره امروز خود نوشت:

مصوبه بنزین دولت حاوی نکات مثبتی است و البته ابهاماتی هم دارد. دولت چهاردهم برخلاف دولت دوازدهم که به صورت ناگهانی و بدون اعلام اقدام کرد و جامعه را در شوک فرو برد، با اطلاع رسانی تدریجی و زمان بندی از پیش اعلام شده، روش درستی را انتخاب کرد. از سوی دیگر سهمیه اول و دوم همچنان پابرجاست که به معنای ثبات در عرضه بنزین است و سهمیه سوم با قیمت هر لیتر ۵ هزار تومان شناور شد. در این مصوبه سهمیه خودروهای دولتی حذف شده است و اگر فردی چند خودرو داشته باشد فقط یک کارت سهمیه دارد.

تصویب نامه ۱۴ آبان ماه دولت بنزین دارای نکات مثبتی است که گواه تجربه گذشته و مبتنی بر اعتدال است. اما ممکن است برخی از بخش‌های این مصوبه دارای ابهاماتی باشد که امید است در آینده روشن شود و یا در برخی از قسمت‌ها قشر قابل توجهی از افراد مورد توجه قرار نگرفته باشد که باید اصلاح شود. اولین و مهمترین جنبه مثبت این مصوبه، اعلام سومین افزایش نرخ بنزین از ۱۰ روز پیش است. برخلاف بی مسئولیتی دولت دوازدهم که با افزایش قیمت بنزین در صبح جمعه به یکباره کل کشور را به هم ریخت! اکنون طبق مصوبه دولت قرار است از نیمه آذرماه قیمت سوم بنزین حداقل ۵ هزار تومان باشد.

اما نکته مثبت اصلی این مصوبه که باید تضمین کننده ثبات و ثبات نرخ ها و قیمت ها باشد، تداوم سهمیه های ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی است. اما بند سوم این مصوبه که حذف سهمیه بنزین خودروهای جدید است می تواند و باید یکی از اصلاحات آن در آینده باشد تا افرادی که با سال ها پس انداز خودرو خریداری می کنند از سهمیه بنزین محروم نشوند و همچنین سهمیه های مذکور به سرعت برای همه خودروها حذف نشود. اما فعلا تداوم بنزین سهمیه ای از شدت مصوبه بنزین دولت کاسته است.

اقدام دیگری که قرار است با این مصوبه اجرایی شود، حذف سهمیه بنزین خودروهای دولتی است. این اقدام مثبت احتمالا باعث می شود که از این پس کمتر شاهد استفاده شخصی و غیرضروری از خودروهای دولتی باشیم. اگرچه حذف سهمیه بنزین خودروهای دولتی عملا جیب به جیب است، زیرا استفاده کنندگان از خودروهای دولتی پول بنزین رایگان خود را به سازمان متبوع خود فاکتور می کنند، اما در هر صورت و با هزینه بنزین رایگان برای سازمان های دولتی، این سازمان ها از این پس باید با دقت بیشتری با خودروهای شرکتی خود رانندگی کنند.

بر اساس بند چهارم مصوبه دولت، افرادی که دارای چند خودرو هستند از نیمه آذرماه تنها می توانند برای یک خودرو سهمیه بنزین دریافت کنند. این کار خوب باید سال ها پیش اجرا می شد. استثمار بیشتر مالکان چند خودرو از اجاره بنزین یارانه ای برای کسی جز قشر مرفه خوشایند نبود. این روش یعنی قطع یارانه دولت برای ثروتمندان همیشه ناراضی باید در سایر اقلام یارانه ای نیز اجرا شود. تشدید قبوض آب، برق و گاز مصرف کنندگان پرمصرف یا حتی قطع آب، برق و گاز مصرف کنندگان چندین برابر مصرف کنندگان، این گونه اقدامات قابل تقدیر است.

تبدیل خودروهای بنزینی به خودروهای دوگانه سوز یعنی بند پنجم مصوبه دولت در صورت اجرای صحیح اقدامی مفید برای اقتصاد و محیط زیست ایران است. درست است که هنوز زیرساخت های تبدیل خودروهای بنزینی به خودروهای دوگانه سوز یا تولید خودروهای هیبریدی و برقی به درستی در کشور ما فراهم نشده است، اما تصویب بنزین دولت و درآمد حاصل از شناور شدن نرخ سوم بنزین می تواند گره های مالی این اقدامات همیشگی را باز کند.

چندی پیش رئیس مجلس به کمک دولت آمد و اذعان داشت که بدون اصلاح ساختاری در نرخ سوخت و انرژی نمی توان اصلاحات اقتصادی پایدار انجام داد. اگر اصلاح نرخ سوخت که اکنون بهای سفر از شمال کشور به جنوب به قیمت یک بسته چیپس یا دو بطری آب معدنی است، با حمایت مردم و کارشناسان مواجه شود، قطعا منافع آن به جیب خود مردم و در واقع کشور خواهد رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا