اخبار اقتصاد ایران

هزینه فیلترینگ از جیب مردم پرداخت می‌شود | توسعه فیبر نوری مشکلات ما را حل نمی‌کند

حدود ۶ ماه پیش انجمن تجارت الکترونیک در گزارشی درباره وضعیت اینترنت در ایران گفت: کیفیت اینترنت در ایران در وضعیت بحرانی قرار دارد.

ایران تحلیل، در دومین گزارش منتشر شده از سوی انجمن تجارت الکترونیک از کیفیت اینترنت در ایران، وضعیت اینترنت همچنان کند، مختل و محدود توصیف شده است. کاربران اینترنت ایران نیز نسبت به روز گذشته ناراضی هستند. در گفت و گو با رئیس کمیسیون اینترنت انجمن تجارت الکترونیک به موضوعاتی چون دلایل نارضایتی مردم و مهمتر از آن اینکه چه کسی باید پاسخگوی اصلی این مشکلات باشد، پرداخته ایم.

به گزارش خبرآنلاین، انجمن تجارت الکترونیک حدود ۶ ماه پیش در گزارشی درباره وضعیت اینترنت در ایران گفت: کیفیت اینترنت در ایران در وضعیت بحرانی قرار دارد، در بین ۱۰۰ کشور دنیا که بالاترین تولید ناخالص داخلی را دارند، ایران دومین اینترنت پر اختلال بعد از میانمار، دومین اینترنت محدود جهان بعد از چین و در بین پنج اینترنت کند دنیاست که به نظر می رسید اگرچه مدیران وزارت ارتباطات رسما این گزارش را نپذیرفتند و آن را تشریح کردند. از آنجایی که اطلاعات فنی صحیحی نداشتند، اما پس از مدتی با اعضای انجمن ملاقات کردند و تصمیم گرفتند مشکلات گزارش را با هم حل کنند، اما وزارت ارتباطات آنطور که وعده داده بود برای بهبود اطلاعات این گزارش عمل نکرد.

اکنون پس از گذشت ۶ ماه، انجمن تجارت الکترونیک تهران در نامه دوم خود به رئیس جمهور گزارش کاملی از وضعیت اینترنت در ایران ارائه کرده است. در این گزارش تحلیلی کیفیت اینترنت با سه شاخص اختلالات، محدودیت ها و سرعت سنجیده شده است و حاکی از آن است که کیفیت اینترنت در کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد.

مدیران وزارت ارتباطات منکر نارضایتی مردم نشدند

پویا پیرحسینلو، رئیس کمیسیون اینترنت انجمن تجارت الکترونیک در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین؛ با اشاره به اینکه در گزارش اخیر انجمن تجارت الکترونیک به شاخص هایی که موجب نارضایتی کاربران ایرانی از وضعیت اینترنت شده است اشاره شده است. گفت: در جلساتی که پس از اولین گزارش با وزارت ارتباطات برگزار شد، مدیران وزارت ارتباطات منکر عدم رضایت کاربران نشدند، حتی مثال هایی زدند که نشان دهنده نارضایتی مردم بود، اما دلایلی که بیان کردند این بود. دلایلی که ما همه مشکل کیفیت اینترنت را نشان ندادیم مثلا مدیران وزارت ارتباطات تاکید کردند که سانسور و به قول خودشان فیلتر شبکه های اجتماعی باعث افزایش تعداد VPN ها شده است. افزایش VPN ها را عامل اصلی این نارضایتی عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: خود مدیران وزارت ارتباطات معتقد بودند که فیلتر شدن «گوگل پلی» باعث اختلال در شبکه می شود. وی گفت: درخواست‌های زیادی که تلفن‌ها برای به‌روزرسانی خودکار ارسال می‌کنند و مسدود شدن این پلتفرم حیاتی باعث ایجاد اختلال در شبکه شده است. در آخرین گزارش انجمن تجارت الکترونیک سعی شده است که اختلالات به صورت بسیار جامع بررسی شود و اگر موضوعی خارج از کنترل نهاد یا وزارتخانه مسئول است، متولیانی که برای انجام این ماموریت وجوه دریافت می‌کنند، این موضوع را در اختیار دارند. وظیفه همراهی با سایر ذینفعان و انجام کار کارشناسی و تحقیق و رفع این مشکل.»

وزارت ارتباطات نباید از کار کوتاهی کند

پیرحسینلو ادامه داد: موضوع دیگری که با وزارت ارتباطات اختلاف داشتیم این بود که اصرار داشتند شبکه دسترسی را مختل کنند، منکر اختلال در این شبکه نیستیم، اما بحث ما این است که حتی اگر در این «اگر شبکه باشد. اگر اختلال ایجاد شود، وزارت ارتباطات باید پاسخگوی آن باشد، گزارشی منتشر کند و ارائه دهندگان را جریمه کند و در رتبه بندی قرار دهد و برای ارتقای کیفیت شبکه تلاش کند.»

توسعه فیبر نوری مشکلات ما را حل نخواهد کرد

او معتقد است توقف به امید بهبود کیفیت اینترنت با توسعه فیبر نوری یک اقدام توسعه ای نیست. پیرحسینلو در این خصوص گفت: تاکید می کنم که ما به شدت موافق توسعه فیبر نوری در کشور هستیم و این یک سیاست بسیار صحیح و ضروری برای توسعه کشور است اما معتقدیم وضعیت اینترنت کشور کیفیت امروز فقط با توسعه فیبر نوری قابل حل نیست و بیشتر به سیاست‌های خودخواسته مربوط می‌شود که در واقع اصلاح این سیاست‌ها می‌تواند پیشرفت بزرگی را در مردم ایران ایجاد کند.»

هزینه فیلترینگ از جیب مردم پرداخت می شود

وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که با وجود رشد تعرفه اینترنت، کاربران از کیفیت و سرعت آن ناراضی هستند. وی گفت: بحث قیمت گذاری و رقابت پذیری هزینه ها بحث بسیار پیچیده و چند بعدی است و ما نمی خواهیم صرفاً حکم صادر کنیم و بگوییم قیمت باید این باشد، مثلاً این کار بسیار پیچیده است. هزینه های هنگفتی که خود شرکت ارتباطات زیرساخت و اپراتورها برای تجهیزات فیلترینگ می پردازند از جیب مردم پرداخت می شود زیرا در هزینه تمام شده خود را نشان می دهد، علاوه بر این در بسیاری از استان ها باید ترافیک به تهران بیاید و با آن مسیریابی شود. وی‌پی‌ان تهران، زیرا ممکن است تجهیزات فیلترینگ در آن استان کافی نباشد و همه این اتفاقات در راستای سیاست‌های اشتباهی که اتخاذ کرده‌اند، رخ داده است.»

اپراتورهای داخلی مجبور به اعمال فیلتر شدند

پیرحسینلو با بیان اینکه فیلترینگ در شبکه اپراتورهای داخلی اجباری شده است، گفت: وی گفت: شبکه ایرانسل و هامار ابتدا باید در ارتباطات داخلی خود فیلترینگ اعمال کنند و این ساختارهای فیلترینگ هوشمند که جز اخلال ربطی به کشور ندارد، موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود و باید از آن جلوگیری کرد. ” بودن.”

قانون می گوید رئیس دولت باید عمل کند

رئیس کمیسیون اینترنت انجمن تجارت الکترونیک در رابطه با این سوال که چه کسانی و چه نهادهایی باید پاسخگو باشند، گفت: ما در واقع جدول مفصلی ترسیم کردیم و بر اساس قوانین کشور مشخص کردیم که کدام نهادها در زمینه اخلال گران هستند. چه نهادهایی در حوزه سرعت و چه نهادهایی باید در زمینه تحریم های اینترنتی پاسخگو باشند اگر بخواهم این گزارش را خلاصه کنم باید بگویم قوه قضاییه بیشترین نفوذ را در حوزه محدودیت اینترنت ایران دارد، قوه مجریه. شعبه بیشترین تأثیر را در اختلالات و سرعت دارد و اگر بخواهم این را در سطح دیگری خلاصه کنم، چه قانون نشان می دهد که رئیس دولت اختیارات گسترده ای برای تأثیرگذاری بر بهبود کیفیت اینترنت در همه ابعاد مختلف دارد. “

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا