اخبار اقتصاد ایران

هزینه ویزای شنگن گران شد+ جزئیات

اتحادیه اروپا تایید کرده است که هزینه ویزای شینگن از ژوئن سال جاری افزایش می یابد و دلیل این افزایش را تورم کشورهای عضو این اتحادیه اعلام کرده است.

ایران تحلیل، برخی منابع خبری از افزایش ۱۲ درصدی هزینه های ویزای کوتاه مدت شینگن (ویزای نوع C) در سراسر جهان از سوی اتحادیه اروپا از ۲۱ خردادماه جاری خبر داده اند.

طبق اعلام اتحادیه اروپا، هزینه اصلی ویزای شینگن ۱۲ درصد افزایش می یابد، از ۸۰ یورو به ۹۰ یورو برای بزرگسالان و از ۴۰ یورو به ۴۵ یورو برای کودکان.

با این حال، اتحادیه اروپا بر این باور است که هزینه دریافت ویزای شینگن کوتاه مدت در مقایسه با هزینه ویزا در سایر کشورها هنوز نسبتاً پایین است و به عنوان مثال، هزینه ویزا در انگلستان از ۱۳۴ یورو شروع می شود. ایالات متحده در حدود ۱۸۵ یورو و استرالیا با ۱۱۷ یورو.

شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ویزای شینگن در ایران نیز اعلام کرده‌اند که این تغییر در سطح اتحادیه اروپا انجام شده و برای تمامی درخواست‌های ویزای ارسالی در تاریخ یا پس از آن (۱۱ ژوئن) قابل اعمال است.

کشورهای شنگن شامل کشورهای عضو اتحادیه اروپا به جز ایرلند و قبرس و همچنین رومانی و بلغارستان برای مرزهای زمینی هستند. نروژ، ایسلند، لیختن اشتاین و سوئیس نیز بخشی از کنوانسیون شینگن هستند، اگرچه آنها عضو اتحادیه اروپا نیستند.

چه کسانی به ویزای شینگن نیاز دارند؟

ویزای شینگن برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا مورد نیاز است. این نوع ویزا برای گردشگری یا ملاقات با خانواده مورد نیاز است و نمی توان از آن برای کار در ۲۸ کشور اروپایی استفاده کرد.

افرادی از کشورهایی از جمله ایالات متحده، کانادا، بریتانیا و استرالیا که برای مدت کوتاهی از کشورهای عضو شنگن بازدید می کنند، نیازی به درخواست ویزای شینگن ندارند. شهروندان این کشورها می توانند از هر ۱۸۰ روز ۹۰ روز بدون ویزا به اتحادیه اروپا سفر کنند.

هرکسی که بخواهد در اتحادیه اروپا یا منطقه شینگن بیشتر از مدت اعتبار این ویزا بماند یا برای کار در کشورهای عضو شینگن سفر کند باید برای ویزای دیگری اقدام کند.

چرا هزینه ویزای شینگن افزایش می یابد؟

کمیسیون اروپا این هزینه ها را هر سه سال یکبار ارزیابی می کند و می تواند بر اساس فهرستی از معیارهای عینی، از جمله نرخ تورم و میانگین حقوق یک کارمند دولتی در کشورهای عضو، آنها را افزایش دهد.

این افزایش قیمت در ۲ فوریه پس از جلسه ای در دسامبر پیشنهاد شد که در آن کشورهای عضو به طور عمده از اصلاح هزینه حمایت کردند. اتحادیه اروپا همچنین پیشنهاد کرده است که به ارائه دهندگان خدمات ویزای شینگن خارجی اجازه داده شود تا هزینه های خود را مطابق با این اصلاحیه افزایش دهند.

به گزارش یورونیوز، حداکثر مبلغی که توسط ارائه دهندگان خدمات خارجی دریافت می شود، مانند آژانس های ویزا که درخواست های ویزای شینگن را از طرف کشورهای عضو جمع آوری می کنند، معمولاً نصف هزینه استاندارد است. اکنون با این اصلاحیه پیشنهاد شده است که این مبلغ از ۴۰ یورو به ۴۵ یورو افزایش یابد.

از سوی دیگر، هزینه تمدید ویزای شینگن همان ۳۰ یورو باقی خواهد ماند.

اتحادیه اروپا همچنین در حال بررسی افزایش بیشتر هزینه ها برای کشورهایی است که در پذیرش مجدد افراد اخراج شده از کشورهای عضو همکاری کافی نداشته اند. برای کشورهایی که در پذیرش مجدد شهروندان همکاری نکرده اند، هزینه می تواند از ۱۲۰ به ۱۳۵ یورو و از ۱۶۰ به ۱۸۰ یورو افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا