فناوری

هزینه پرداخت‌شده برای فیلترشکن گاهی بیشتر از هزینه اینترنت است / گردش مالی فیلترشکن‌ها به اندازه گردش مالی یک اپراتور اینترنت است

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

ایلنا: به گفته رئیس سابق هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران، هزینه پرداختی برای فیلترشکن بیش از هزینه پرداختی به اپراتورها برای استفاده از اینترنت است. همچنین گردش مالی این کسب و کار همانند یک اپراتور اینترنتی است.

حسین اسلامی، رئیس سابق هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران، به تشریح وضعیت تجارت ضد فیلتر در ایران پرداخت و گفت: شهریور ۱۴۰۱ تاکنون با حجم بیشتری از معاملات ضد فیلتر در کشور مواجه هستیم و با وجود اینکه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر دولتمردان تاکید کرده اند که فروشندگان ضد فیلتر باید شناخته شوند اما گزارش شفافی به دست نیامده است. تاکنون در مورد گروه هایی که این تجارت را تبلیغ می کنند.

وی افزود: در حال حاضر هر کدام از ما ماهیانه مبلغی را برای خرید فیلترشکن پرداخت می کنیم و این سرویس در سبد خرید خانوار گنجانده شده و جایگاه مهمی در این سبد دارد و حتی در شهری مانند تهران شاهد هستیم که قیمت پرداخت شده برای فیلترشکن بیشتر از هزینه است. که برای استفاده از اینترنت به اپراتورها پرداخت می شود.

اسلامی تصریح کرد: با این تفاسیر تصویر به دست آمده از گردش مالی این کسب و کار می تواند ارقام هنگفتی را شامل شود اما از آنجایی که ارقام شفاف نیستند نمی توان رقم دقیقی از درآمد مجموعه های عرضه کننده را بیان کرد. اما می توان گفت گردش مالی این کسب و کار با گردش مالی یک اپراتور اینترنت برابری می کند در حالی که ارائه دهندگان اینترنت مالیات پرداخت نمی کنند.

رئیس هیأت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای ادامه داد: کارآمدی مشاغل مرتبط با فیلترشکن ها منجر به ناکارآمدی سیاست فیلترینگ در کشور شده و حتی استفاده همزمان از خدمات داخلی و خارجی را نیز مختل کرده است; به عنوان مثال وقتی فیلترشکن فعال است، امکان استفاده از بسترهای بانکی از بین می رود.

وی خاطرنشان کرد: جدا از چالش های مربوط به مشاغل، اجبار خانواده ها به نصب فیلترشکن، دسترسی کودکان به اینترنت را با چالش مواجه کرده و همچنین امکان نصب بدافزارها را افزایش داده و امنیت تلفن همراه را پایین آورده است، در حالی که نسل جوان که که با نام نسل Z شناخته می شوند، بیشتر خواستار دسترسی به فیلترشکن هستند، اما استفاده عمومی از این سرویس شامل همه نسل ها و از نظر جغرافیایی همه کشورها می شود زیرا امروزه حتی در ساده ترین موارد مانند به روز رسانی اپلیکیشن ها در گوگل پلی، فیلترشکن مورد نیاز است. در حالی که وزیر ارتباطات به صراحت اعلام کرده است که نظر کارشناسی وی نیز بر رفع فیلتر گوگل پلی است.

اسلامی گفت: به هر حال این تجارت امروز تبدیل به یک تجارت بزرگ شده است که کنترل آن چندان آسان به نظر نمی رسد. در حال حاضر بیشتر دسترسی ها به زمان قبل از فیلترینگ بازگشته است و آنچه باقی مانده نارضایتی های جدی، مشکلات امنیتی و تحمیل هزینه خرید فیلترشکن به خانوار است.

این کارشناس درباره عوامل موثر بر قیمت فیلترشکن توضیح داد: قیمت این سرویس با سختی دسترسی مدیریت می شود. زمانی که دسترسی به فیلترشکن سخت می شود، در شرایطی که بخشی از جامعه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در فضاهای فیلتر شده مانند اینستاگرام، تلگرام و توییتر فعالیت خود را انجام می دهند، مجبور می شوند تا جایی که امکان دارد هزینه فیلترشکن را پرداخت کنند. زیرا در غیر این صورت، با زیان کسب و کار خود مواجه می شوند و عرضه و تقاضا در قالب یک رفتار اقتصادی دیگر به اینجا مربوط نمی شود.

وی تصریح کرد: قطعا اخلاق ملی و دینی جامعه ایران تاب دسترسی به سایت های غیراخلاقی یا ضد امنیت ملی را ندارد، با این حال دامنه فیلترینگ امروز به قدری گسترده شده است که حتی کسانی که در این موارد غیراخلاقی و غیراخلاقی دخالتی ندارند. چالش‌های غیر مذهبی با فیلتر کردن دست و پنجه نرم می‌کنند.”

اسلامی در ادامه به ناامنی بودن منابع تامین فیلترشکن اشاره کرد و اظهار داشت: به دلیل اینکه بنگاه های فعال در این حوزه شناسایی نشده اند و ارتباط تامین کنندگان داخلی با اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از محدوده تامین می شود، منابع ایمن نیستند. کشور، در نتیجه ما با هیچ مجموعه ای از پاسخگویی مواجه نیستیم.” و حتی در داخل دولت، هیچ کس نمی تواند تشخیص دهد که چه کیت های ضد فیلتر را عرضه می کنند، و البته تامین کنندگان سعی می کنند خود را در بالاترین سطح ناشناس نگه دارند تا تجارت آنها آسیب نبیند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا