کشاورزی

هشدار؛ پاییز امسال کرم می‌آید

مریم جلیلی مقدم گفت: شیوع آفت کرم برگ در مزارع نیمه جنوبی ایران از سازمان های مدیریت بحران و پدافند غیر عامل خواست تا با ارائه وام و تسهیلات لازم برای مقابله با این آفت آماده شوند. این کاهش می تواند محصولاتی مانند ذرت، گندم، پنبه، ارزن و سورگوم را تحت تاثیر قرار دهد و خسارات عمده ای به بار آورد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به شرایط تغییر اقلیم و هشدارهای پژوهشگاه اقلیم شناسی ایران و سازمان فائو مبنی بر افزایش ۲ تا ۲.۵ درجه ای دما در پاییز آینده گفت: با توجه به شرایط اقلیمی ما می گویند در پاییز کرم های برگ خوار شیوع پیدا می کند.» بنابراین از سازمان مدیریت بحران و سازمان دفاع درخواست حمایت قاطع و بودجه به موقع برای مقابله با این بلای خانمان سوز داریم.

وی با بیان اینکه اقدامات به موقع در پاییز گذشته از وارد شدن خسارت گسترده به این آفت جلوگیری کرد، افزود: در پاییز سال زراعی گذشته با اخطار سازمان فائو پایش و عملیات به موقع علیه کرم علفخوار پاییزی در استان های فارس، خوزستان انجام شد. هرمزگان، در استان های بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان و جنوب استان کرمان به گندم خسارتی وارد نشد.

جلیلی مقدم با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی کشاورزی به ویژه ذرت میزبان آفت برگ خوار پاییزی است، تصریح کرد: این آفت هر لحظه می تواند به نسل خود ادامه دهد و مزارعی مانند ذرت، گندم، پنبه، ارزن و سورگوم را مورد حمله قرار دهد. و خسارات زیادی به بار آورد.

وی با بیان اینکه جلوگیری از تکثیر و انتشار آفت بسیار مهم است، تصریح کرد: زمان مبارزه با کرم برگ خوار در فصل پاییز مهم است تا این آفت در دو، سه و پنج برگی شناسایی شود. مراحل کاشت و مبارزه انجام می شود، می توان توسعه را مهار کرد و از آسیب به مزارع جلوگیری کرد. اما همانطور که گیاه رشد می کند و به گوش و گوش می رسد، نمی توان آن را تحت تاثیر قوی ترین سموم، حتی در چندین دور، قرار داد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور سرعت انتشار را از جمله ویژگی های کرم برگ خوار برشمرد و گفت: انتشار این آفت ۱۰۰ کیلومتر در روز است و می تواند روزانه دو هزار تخم بگذارد و در غیر این صورت. در زمان جنگید، کل کشور نابود خواهد شد و محصولات کشاورزی نابود خواهد شد.

وی افزود: کرم پاییز برگ خوار بومی آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی است و طی دو تا سه سال بیش از ۱۵۰ کشور را آلوده کرده است که کل قاره آفریقا و بخشی از اروپا را در بر گرفته است.

جلیلی مقدم افزود: مزارع کشورهای همسایه مانند ترکیه، عراق، پاکستان، اردن، عمان، امارات متحده عربی، قطر، افغانستان و همچنین مصر، هند و چین نیز به این آفت آلوده شدند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در خاتمه خاطرنشان کرد: هشدار هجوم کرم های برگ خوار در فصل پاییز در تمامی استان های کشور اعلام شده است و کارشناسان حفظ نباتات همه روزه بازدیدهای میدانی انجام می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا