کشاورزی

هشدار؛ کرم برگخوار با ۱۰۰ کیلومتر سرعت در روز در راه ایران

مریم جلیلی مقدم با اشاره به هشدارها و پیش بینی های مراکز تحقیقاتی در خصوص احتمال ورود و شیوع آفت کرم برگ در مزارع نیمه جنوبی ایران، از سازمان های مدیریت بحران و پدافندی خواست تا نسبت به اعطای وام و تسهیلات لازم اقدام کنند. برای مبارزه با این آفت آماده شوید.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به شرایط تغییر اقلیم و هشدارهای پژوهشگاه اقلیم شناسی ایران و سازمان فائو مبنی بر افزایش ۲ تا ۲.۵ درجه ای دما در پاییز آینده گفت: با توجه به شرایط اقلیمی ما فرض کنید، در پاییز شیوع کرم های برگ خوار وجود خواهد داشت. لذا از سازمان مدیریت بحران و سازمان پدافند غیرعامل تقاضای حمایت قاطع و وام به موقع برای مبارزه با این آفت داریم.

وی با بیان اینکه با اقدامات به موقع در پاییز گذشته از خسارت این آفت در سطح وسیع جلوگیری شد، افزود: در پاییز سال زراعی گذشته اخطار سازمان فائو با پایش و اقدامات به موقع علیه کرم خزان گیاهخوار در استان‌های فارس، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان و جنوب استان کرمان خسارتی به گندم وارد نشد.

جلیلی مقدم با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ گونه گیاهی کشاورزی به ویژه ذرت میزبان آفت برگ خوار پاییزی است، تصریح کرد: این آفت هر لحظه می تواند به نسل خود ادامه دهد و مزارعی مانند ذرت، گندم، پنبه، ارزن و سورگوم را مورد حمله قرار دهد. و خسارات زیادی به بار آورد.

وی با بیان اینکه جلوگیری از تکثیر و انتشار آفت بسیار مهم است، تصریح کرد: زمان مبارزه با کرم برگ خوار در فصل پاییز مهم است تا این آفت در دو، سه و پنج برگی شناسایی شود. مراحل کاشت و مبارزه انجام می شود، می توان توسعه را مهار کرد و از آسیب به مزارع جلوگیری کرد. اما همانطور که گیاه رشد می کند و به گوش و گوش می رسد، نمی توان آن را تحت تاثیر قوی ترین سموم، حتی در چندین دور، قرار داد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور سرعت انتشار را از جمله ویژگی های کرم برگ خوار برشمرد و گفت: انتشار این آفت ۱۰۰ کیلومتر در روز است و می تواند روزانه دو هزار تخم بگذارد و بنابراین در صورت وجود اگر به موقع کنترل نشود، کل منطقه از بین می رود و محصولات کشاورزی از بین می رود.
وی افزود: کرم پاییز برگ خوار بومی آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی است و طی دو تا سه سال بیش از ۱۵۰ کشور را آلوده کرده است که کل قاره آفریقا و بخشی از اروپا را در بر گرفته است.

جلیلی افزود: مزارع کشورهای همسایه مانند ترکیه، عراق، پاکستان، اردن، عمان، امارات متحده عربی، قطر، افغانستان و همچنین مصر، هند و چین نیز به این آفت آلوده شدند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در خاتمه تصریح کرد: هشدار هجوم کرم های برگ خوار در فصل پاییز در تمامی استان های کشور اعلام شده و بازدیدهای میدانی روزانه توسط کارشناسان حفظ نباتات انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا