اقتصاد جهان

هشدار اقتصاددانان درباره تأثیرات موج تورم کشتیرانی جهانی

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از فایننشال تایمز، اقتصاددانان هشدار دادند که سرمایه گذاران خطر افزایش هزینه های حمل و نقل دریایی را دست کم گرفته اند که باعث افزایش تورم و کاهش نرخ بهره توسط بانک های مرکزی اروپا و انگلیس می شود.

به گفته متخصصان داده در شرکت تحلیلی Xeneta، هزینه حمل یک کانتینر ۴۰ فوتی بین آسیا و شمال اروپا از آوریل از ۳۲۲۳ دلار بیش از دو برابر شده است. دلار به ۸۴۶۱ دلار رسیده است.

بر اساس این گزارش، زمانی که افزایش قیمت حمل‌ونقل در ماه دسامبر آغاز شد، سیاست‌گذاران خوش‌بین بودند که قیمت کالاهای مصرفی به اندازه پس از همه‌گیری افزایش نخواهد یافت.

اما کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، این هفته تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی را به عنوان یک ریسک تورمی بالا معرفی کرد، زیرا می‌تواند منجر به “افزایش قیمت انرژی و هزینه حمل و نقل در کوتاه مدت” شود.

اکنون برخی از اقتصاددانان هشدار داده اند و زنگ خطر را به صدا در آورده اند.

با توجه به تنش های مداوم در دریای سرخ، احتمال حملات به بنادر ایالات متحده و آلمان، سطح پایین آب در کانال پاناما و عجله زودتر از حد معمول برای پر کردن انبارها در آستانه فصل تعطیلات، محققان بانک سرمایه گذاری Nomura دریافتند کاهش هزینه های حمل و نقل و انتقال کوتاه مدت را بعید می دانند.

Andriy Szczepaniak، اقتصاددان در Einbak، استدلال می کند که شرکت ها در حال حاضر با بهبود شرایط برای مصرف کنندگان در منطقه یورو و بریتانیا، احتمال بیشتری دارد که این هزینه ها را منتقل کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا