اقتصاد جهان

هشدار اقتصاددانان درباره “تهدید جدی” ترامپ برای منطقه یورو

به گزارش خبرگزاری افق میهن ، شبکه خبری یورونیوز در گزارشی نوشت: انتخاب مجدد دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا تهدیدی جدی برای اقتصاد منطقه یورو است.

اقتصاددانان نسبت به خسارت احتمالی ۱۵۰ میلیارد یورویی که حدود یک درصد تولید ناخالص داخلی منطقه است، هشدار می دهند.

دلیل این ضربه احتمالی به اقتصاد اروپا تاثیر منفی مورد انتظار بر تجارت و افزایش هزینه های دفاعی است.

حمله اخیر در باتلر، پنسیلوانیا، جایی که ترامپ هدف سوء قصد ناموفق قرار گرفت و از ناحیه گوش آسیب دید، شانس او ​​را برای انتخاب مجدد افزایش داده است.

بازارهای پیش‌بینی اکنون احتمال پیروزی ترامپ را ۷۱ درصد می‌دانند که نسبت به ارقام قبلی افزایش قابل توجهی داشته است، در حالی که رقیب او جو بایدن کاهش شدیدی را تجربه کرده است و از ۴۵ درصد بالاترین میزان در دو ماه پیش به ۱۸ درصد کاهش یافته است. .

جیمز موبرلی و سون جری استن، اقتصاددانان گلدمن ساکس در مورد عدم قطعیت سیاست تجارت جهانی هشدار داده و گفته اند که احتمال تکرار نوسانات سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ وجود دارد.

آنها استدلال می کنند که سیاست های تجاری تهاجمی ترامپ می تواند این عدم اطمینان را دوباره شعله ور کند.

گلدمن ساکس در تازه ترین یادداشت خود نوشت: ترامپ متعهد شده است که بر تمامی کالاهای وارداتی آمریکا از جمله از اروپا تعرفه ۱۰ درصدی وضع کند.

اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که افزایش عدم اطمینان در مورد سیاست تجاری، که قبلاً تولید صنعتی منطقه یورو را تا ۲ درصد در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ کاهش داده بود، اکنون می‌تواند به کاهش ۱ درصدی تولید ناخالص داخلی منطقه یورو منجر شود.

آلمان که به عنوان یک تولیدکننده صنعت اروپایی شناخته می شود، احتمالاً بیشترین تأثیر منفی را از انتخاب مجدد ترامپ احساس خواهد کرد.

گلدمن ساکس گفت: “ما انتظار داریم تاثیر منفی عدم اطمینان سیاست تجاری در آلمان بیشتر از سایر نقاط منطقه یورو باشد که بازتاب باز بودن بیشتر این کشور و اتکا به فعالیت های صنعتی است.”

این گزارش تاکید می کند که بخش صنعتی آلمان نسبت به سایر اقتصادهای بزرگ منطقه یورو مانند فرانسه در برابر اختلالات تجاری آسیب پذیرتر است.

پس از آلمان، ایتالیا و فنلاند به دلیل حجم نسبتاً بالاتر تولید در اقتصادشان، احتمالاً دومین و سومین کشورهای آسیب دیده خواهند بود.

بر اساس مطالعه Eurostat که در فوریه ۲۰۲۴ منتشر شد، آلمان (۱۵۷.۷ میلیارد یورو)، ایتالیا (۶۷.۳ میلیارد یورو) و ایرلند (۵۱.۶ میلیارد یورو) سه صادرکننده بزرگ اتحادیه اروپا به ایالات متحده در سال ۲۰۲۳ بودند.

آلمان همچنین دارای بیشترین مازاد تجاری (۸۵.۸ میلیارد یورو) و پس از آن ایتالیا (۴۲.۱ میلیارد یورو) بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا