اقتصاد جهان

هشدار بانک جهانی درباره تبعات پیری جمعیت ایران + نمودار

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری افق میهن ، بانک جهانی در گزارشی درباره کاهش رشد جمعیت در ایران نوشت: ایران با چالش فزاینده پیری جمعیت مواجه است که بر رفاه اجتماعی، حقوق بازنشستگی، مراقبت های بهداشتی، کمبود نیروی کار، پس انداز و امنیت درآمد افراد مسن.

این گزارش می افزاید: «تغییرات سریع در ساختار سنی، که با کاهش قابل توجه نرخ زاد و ولد مشخص شده است، چالش های جدیدی را که در پیش است، با وجود طرح های اخیر دولت با هدف تقویت رشد جمعیت از طریق مشوق های مالی و محدودیت های سقط جنین، برجسته می کند.» نرخ در سال ۲۰۲۳ به پایین ترین سطح تاریخی ۱.۶ رسید. در دهه ۱۹۸۰ این مقدار ۶.۵ بود.

بر اساس این گزارش، نسل دهه ۱۹۸۰ به دوران بازنشستگی نزدیک می شود و این چالش ها را تشدید می کند.

پرداختن به این تغییرات جمعیتی نیازمند رویکردی جامع است که نیازهای خاص ناشی از تغییر ساختار سنی را در نظر می‌گیرد و ثبات، رفاه و تغییرات عمیق در سیستم‌های تامین اجتماعی و سلامت را ارتقا می‌دهد تا از جمعیت مسن‌تری که بیش از سه برابر اندازه فعلی است حمایت کند. حمایت در سال های آینده

* مهاجرت یک میلیون کارگر ایرانی به کشورهای جنوب خلیج فارس

کاهش رشد جمعیت در حالی که ایران در سال های اخیر افزایش قابل توجهی در مهاجرت داشته است و جمعیت مهاجران ایرانی در سه دهه اخیر دو برابر شده است. این روند ناشی از فشارهای مالی و میل به فرصت های خارج از کشور، منجر به مهاجرت حدود یک میلیون ایرانی به کشورهای جنوب خلیج فارس در جستجوی فرصت های شغلی بهتر شده است.

مهاجرت کاری دسترسی کارفرمایان ایرانی به کارگران ماهر را محدود می کند.

بانک جهانی در پایان تاکید کرد که رسیدگی به علل مهاجرت و اجرای اقدامات موثر برای تقویت ثبات اقتصادی در کشور در شکل‌دهی مسیر آینده ایران بسیار مهم است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا