بانک و بیمه

هشدار بانک مرکزی به واردکنندگان؛ گران‌فروشی نکنید| گران فروشان ارز نمی گیرند

به گزارش ایران تحلیل، بانک مرکزی در بخشنامه ای بر لزوم رعایت قیمت مصوب و توزیع کالاهای وارداتی از ابتدای سال ۱۴۰۲ یا پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز ۶۰ روز از تاریخ ابلاغ ۲۳/۱۲/۱۳۰۲ تاکید کرد.

در صورت عدم رعایت مفاد فوق، واردکننده طبق ماده ۱۰ قانون تعزیرات حکومتی مشمول تعزیرات دولت به عنوان بدهکار ارزی خواهد بود و یا تخصیص ارزی برای پرونده های وارداتی آتی وی به وی تعلق نخواهد گرفت.

با توجه به هزینه های تولید بخش زیادی از کالاهای وارداتی و ترکیب آنها با سایر مواد اولیه و فروش آنها با نرخ استاندارد یا معیار، تقاضا برای مابه التفاوت ارز غیرمنطقی به نظر می رسد. علاوه بر این، بخشنامه به ماسبق می شود و از ابتدای سال ۱۴۰۲ درج شده است.

در روزهای اخیر و همزمان با تشدید نوسانات ارزی در بازار غیررسمی، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی بار دیگر بر ادامه سیاست تثبیت و تامین ارز کالاهای اساسی به میزان ۲۸ هزار و ۵۰۰ واحد تاکید کرد. تومان اعلام کرد: کالایی که با ارز قابل ارز نیست نیاز قانونی ندارد. ما همچنین در نرخ ارز در بازار غیررسمی مداخله می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که این نرخ بیش از حد افزایش نمی یابد. اگر قصد واردات کالا دارید می توانید ارز خود را از صرافی تهیه کنید. نباید تعرفه غیررسمی بر اساس قیمت کالا و خدمات ارائه کنیم. هیچکس با نرخ غیررسمی ۶۰ هزار تومان کالا وارد نمی کند و اینکه مدام از این نرخ ارز صحبت کنیم و آن را در اقتصاد کشور اعمال کنیم، درست نیست.

در حالی که رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد تمامی نیازهای قانونی ارز در مرکز مبادلات ارزی تامین می شود، روابط عمومی بانک اعلام کرد: بانک مرکزی به زودی لیست دریافت کنندگان ارز کالایی را برای شفاف سازی منتشر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا