بانک و بیمه

هشدار بانک مرکزی به ۱۰ بانک پرریسک

به گزارش افق میهن، فرشاد محمدپور با اعلام این موضوع اظهار داشت: در حال حاضر نسبت کفایت سرمایه ده بانک که برخی از آنها بانک های غیرمتعادل محسوب می شوند، شرایط استاندارد را ندارد و حتی برای برخی بانک ها این نسبت منفی است. و به همین دلیل است که تمرکز اصلی بانک مرکزی روی این بانک ها است.

وی در خصوص تکلیف برنامه هفتم به شبکه بانکی برای ارائه طرح اصلاحی در حوزه کفایت سرمایه، خاطرنشان کرد: طبق بند الف ماده (۸) برنامه هفتم توسعه بانک های غیردولتی، دو ماه بعد تا ابلاغیه برنامه هفتم توسعه، بنابراین تا سیزدهم شهریور آنها باید برنامه خود را در این ماه ارائه می کردند. از سوی دیگر در این برنامه بانک مرکزی موظف شد ظرف مدت دو ماه پس از دریافت برنامه، این برنامه‌ها را با اعمال اصلاحات به بانک‌های غیردولتی برای اجرا ابلاغ کند.

وی افزود: تاکنون یکی دو بانک برنامه های خود را ارائه کرده اند و مابقی بانک ها نیز طی یکی دو هفته اخیر مکاتبات لازم را از اداره نظارت و تنظیم مقررات بانک مرکزی برای ارائه برنامه های خود دریافت کرده اند. اما از آنجایی که برنامه های بانک ها باید به تصویب مجامع برسد و با توجه به شرایط خاص چند ماه اخیر به دلیل تقارن زمانی با تحولاتی مانند روند تشکیل دولت جدید، می توان امیدوار بود که بانک ها در اسرع وقت به برنامه های خود تسلیم خواهند شد.

عضو هیئت مدیره بانک مرکزی با بیان اینکه امکان ارائه برنامه اصلاحی بانک های خصوصی برای حل مشکل کفایت سرمایه در قانون به مدت دو ماه پیش بینی شده است، تاکید کرد: بانک مرکزی نمی تواند این امکان را تمدید کند، بنابراین امیدواریم ظرف مدت آینده بتوانیم این امکان را تمدید کنیم. ۱۰ روز تمام بانک ها برنامه های خود را به بانک مرکزی ارائه می کنند.

عضو هیئت مدیره بانک مرکزی ضرب الاجل که قرار است در قانون برنامه هفتم طرح اصلاح کفایت سرمایه در بانک های دولتی را ارائه کند، تصریح کرد: مسئولیت بانک های دولتی در این حوزه بر عهده بانک های دولتی است. وزارت اقتصاد و دارایی پس از آن وزارتخانه به همراه بانک دولتی مذکور موظف به تهیه طرح افزایش سرمایه و تامین اعتبار لازم برای افزایش سرمایه و ارائه طرح به بانک مرکزی می باشد.

وی تصریح کرد: قانون برای برخورد با بانک های متخلف در صورت عدم ارائه طرح اصلاحی از سوی بانک ها، تمهیدات لازم را لحاظ کرده است. وی جلسات خود را برگزار می کند و سهام بانک ها را به روش پیش خرید در بازار سرمایه عرضه می کند تا کسانی که سرمایه لازم را دارند بتوانند نسبت کفایت سرمایه مورد نیاز را پوشش دهند.

محمد پور در خصوص استانداردهای رایج بین المللی در خصوص نسبت کفایت سرمایه اظهار داشت: کمیته بال وظیفه تعیین شاخص های نظام بانکی و استانداردسازی در سطح بین المللی را بر عهده دارد و سوالات زیادی را در خصوص کفایت سرمایه مطرح کرده است درخواست بال که پس از بحران مالی ۲۰۰۸ منتشر شد، بانک ها را ملزم به حفظ نسبت کفایت سرمایه ۸ درصدی می کند. در یک تعریف ساده، این بدان معناست که سرمایه سهام بانک باید حداقل ۸ درصد از کل دارایی های بانک باشد.

معاون نظارت و مقررات بانک مرکزی با بیان اینکه این بانک سیاست های لازم را بر اساس استانداردها و شاخص های پیشنهادی کمیته بال تدوین و بازنگری کرده است، یادآور شد: بانک مرکزی بر نسبت کفایت سرمایه تاکید کرده است. ۸ درصد در این سیاست ها و ماده (۷) برنامه هفتم توسعه مستلزم رعایت نسبت کفایت سرمایه توسط شبکه بانکی است. بنابراین بانک ها باید حداقل این سهمیه ۸ درصدی را تا پایان برنامه هفتم توسعه حفظ کنند.

وی با اشاره به مواد قانونی مندرج در قانون برنامه هفتم توسعه گفت: قانون برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران ۱۳ تیر در سال ۱۴۰۳ به دستگاه های اجرایی ابلاغ شد و از آن زمان تاکنون اجرا می شود. بنابراین یکی از بندهای مهم قانون فوق برای نظام بانکی جزء الف ماده (۸) است که مربوط به اصلاح ساختار مالی نظام بانکی است. یکی از مهم ترین مواردی که در این قانون باید مورد توجه قرار گیرد، رابطه کفایت سرمایه بانک ها با رعایت حداقل سرمایه آنهاست. زیرا این رقم کلیدی یکی از مهمترین شاخص های یک بانک است. اهمیت این شاخص در این است که تمام فعالیت های یک بانک به حداقل سرمایه آن بانک بستگی دارد.

وی افزود: بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی موظفند هر شش ماه یکبار بر اجرای برنامه نظارت و گزارش لازم را به رئیس جمهور، سخنگوی بانک مرکزی ارائه کنند. بانک، شورای اسلامی و شورای عالی حاکمیتی.

محمدپور با اشاره به مصوبه سال گذشته هیات وزیران مبنی بر افزایش سرمایه و میزان سرمایه بانک ها، خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه مذکور حداقل سرمایه بانک ها ۲۰ هزار میلیارد تومان تعیین شده است و بانک ها باید ظرف سه سال به این میزان برسند. . همچنین حداقل سرمایه موسسات اعتباری غیربانکی حداقل ۱۵ همات و برای بانک های قرض الحسنه ۵ همات تعیین شد. بنابراین در پنج تا شش ماه گذشته دو تصمیم مهم در خصوص سرمایه بانکی اتخاذ شده و بانک مرکزی موظف به نظارت بر روند اجراست.

وی در خصوص وضعیت فعلی شبکه بانکی از نظر نسبت کفایت سرمایه، توضیح داد: در حال حاضر ده بانک نسبت ۸ درصدی قانون برنامه هفتم توسعه را برآورده می کنند. البته این بدان معنا نیست که بانک های مذکور دارای حداقل سرمایه ریالی پیش بینی شده توسط هیات وزیران باشند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به عنوان مثال برخی بانک ها دارای نسبت کفایت سرمایه بالای ۱۲ هستند اما حداقل نسبت سرمایه ۲۰ را ندارند، بنابراین با وجود حفظ نسبت کفایت سرمایه، لازم است این بانک ها به این نسبت دست یابند. حداقل سرمایه ۲۰ سهم مصوب هیات وزیران. از سوی دیگر، برخی از Landesbanken دارای پایه سرمایه حداقل ۲۰٪ هستند، اما ۸٪ سرمایه کافی ندارند. بنابراین این بانک ها نیز باید برای افزایش سرمایه اقداماتی انجام دهند. بنابراین با توجه به قوانین این حوزه می توان فرض کرد که بانک ها نیز در سه سال آینده به حداقل نسبت سرمایه ۲۰ درصدی با حفظ نسبت حقوق صاحبان سهام ۸ درصد دست خواهند یافت.

وی با بیان اینکه این بانک در یک تا دو سال گذشته برنامه اصلاحی را به بانک‌های مستضعف و بانک‌هایی که سرمایه لازم را نداشتند ابلاغ کرده است، یادآور شد: قبلاً در یک تا دو سال اخیر به بانک‌ها و بانک‌های مستضعف داشتیم. طرح اصلاحی به بانک هایی که سرمایه لازم را ندارند اعلام کرد. یکی از مهمترین ویژگی های برنامه اصلاحات، دسترسی به سرمایه مجاز است. علاوه بر این بانک مرکزی هر سه ماه یکبار بر این بانک ها نظارت دارد. البته این بدان معنا نیست که بانک‌ها طبق برنامه پیش می‌روند، بلکه از سوی دیگر برخی بانک‌های بزرگ دولتی نیز برای تأمین سرمایه‌های لازم در اجرای برنامه اصلاحی خود نیازمند حمایت دولت هستند.

محمدپور با بیان اینکه ماده ۸ برنامه هفتم توسعه شامل ضمانت های اجرایی و ابزارهای لازم برای اصلاح ساختار نظام بانکی است، یادآور شد: بر این اساس امیدواریم بتوانیم برنامه هفتم توسعه و برنامه اصلاح شبکه بانکی بانک مرکزی را تا پایان سال تکمیل کنیم. . برای استفاده حداکثر تا پایان برنامه هفتم، توسعه وضعیت بهتری خواهد داشت.

معاون نظارت و رگولاتوری بانک مرکزی تصریح کرد: تمامی بانک هایی که طرح اصلاحی از سوی بانک مرکزی به آنها ارائه شده است موظفند برنامه خود را بر اساس برنامه هفتم توسعه بانک مرکزی ارائه کنند و آن بانک باید نسبت به بررسی آن اقدام کند. گفت طرح لذا تاکید می کنم برنامه قبلی بانک مرکزی نافی مسئولیت قانونی بانک ها برای ارائه برنامه جدید نیست. زیرا طبق قانون برنامه هفتم توسعه بانک ها باید از طریق جلسات خود طرح خود را تصویب کنند. لازم به تاکید است که برنامه قبلی بانک مرکزی نیازی به تصویب در مجمع نداشت و تنها این برنامه از سوی بانک مرکزی به هیات مدیره بانک ها ابلاغ شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا