بانک و بیمه

هشدار برای بانکهای مشکل دار

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بانک مرکزی برای ساماندهی نظام بانکی کشور از دیرباز با برنامه ریزی و کار کارشناسی سعی در ساماندهی نظام بانکی دارد که در سال های اخیر منجر به انحلال و ادغام برخی موسسات مالی و اعتباری حتی بانک های مشکل دار شده است. . البته این بانک دو گزینه برای احیا و ساماندهی بانک ها یا انحلال و ادغام آنها را در دستور کار قرار داده است، از این رو مجموعه بانک های مضطر در صورت عدم توجه به برنامه های اصلاحی اعلام شده و پس از اخطارها به عدم خود ادامه می دهند. -تطابق و ناکارآمدی بی شک سیاستگذار بانکی در انحلال آن بانک یا مؤسسه یا ادغام آن با بانک دیگر تردیدی نخواهد داشت چرا که ادامه فعالیت چنین بانک یا مؤسسه مشکل آفرینی جز زیان اقتصادی برای کشور و دردسر برای مردم بی نتیجه خواهد بود.

به گفته مسئولان بانک مرکزی، اکنون هشت بانک کشور طرح بازنگری شده ای را دریافت کرده اند تا بانک های مورد نظر را با قوانین و مقررات بانک مرکزی منطبق کنند. هدف از این رویکرد رفع ناهماهنگی ها و مشکلات و کاهش نقدینگی ناشی از فعالیت ناکارآمد این بانک ها است. همچنان پیگیری می شود تا سیستم بانکی در مسیر درست قرار گیرد. حال در چنین شرایطی اگر بانک‌های مستضعف اصلاحات لازم را در این زمینه انجام ندهند، بانک مرکزی آن بانک را منحل یا ادغام می‌کند، زیرا امکان ندارد بانکی چندین سال مضطرب باشد تا به فعالیت‌های زیانبار خود ادامه دهد. بدون نظارت و کنترل

بانک مرکزی در ماه‌های اخیر اقدام به انحلال موسسات نور، توسعه و کاسپین کرد تا از منظم شدن نظام بانکی آسیبی به نظام مالی کشور وارد نشود. مشکلات احتمالی در ادامه فعالیت این گونه موسسات به وجود می آید

انحلال مؤسسات مالی و اعتباری برای ثبات نظام بانکی کشور

در این شرایط انحلال موسسه نور، توسعه و کاسپین در ماه های اخیر توسط بانک مرکزی انجام شد تا ثبات نظام مالی کشور تحت تاثیر برقراری نظم در سیستم بانکی قرار نگیرد. اگرچه انحلال رایگان نیست، اما با چنین رویکردی بانک مرکزی از بروز مشکلات احتمالی در ادامه فعالیت این موسسات جلوگیری کرد. البته این بانک در انحلال این گونه موسسات به گونه ای اقدام کرده است که خطری برای سپرده ها و سهام مردم نداشته باشد. با انتقال سهام و سپرده های این موسسات به بانک های معتبر از آنها حمایت می کند و یا پول مردم را پرداخت می کند.

به عنوان مثال در مورد موسسه کاسپین که چند روز پیش منحل شد، مصوبه ای در کمیته اصلاح نظام بانکی پیش بینی های لازم برای منافع سهامداران و سپرده گذاران انجام شد و بخش زیادی از سپرده های مردمی پرداخت شد. بخش محدودی باقی مانده است تسویه حساب باید تا پایان سال انجام شود. اقدامی که بسیاری از موسسات یا بانک ها در دهه گذشته بدون آسیب رساندن به سرمایه مردم با سایر بانک ها ادغام شدند. روندی که منجر به مستقر شدن بسیاری از شعب بانک ها در شهر شده و پس از ادغام، سپرده گذاران تحت مدیریت یک بانک قابل اعتماد خواهند بود.

وجود موسسات مالی و اعتباری ضعیف و بانک های ناکارآمد و کوچک بدون شک مردم و اقتصاد کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد. بنابراین، خداحافظی با بانک ها یا مؤسسات مالی مشکل دار که ادامه فعالیت آنها به اقتصاد کشور آسیب می رساند، اقدامی شایسته است.

لزوم دور شدن از بانک های ضعیف و مشکل دار

محسن صادقی کارشناس بانکداری ارز در گفت و گو با خبرگزاری “بازار” وی در خصوص ورود بانک مرکزی به کنترل و مدیریت عملکرد نظام بانکی با هدف ساماندهی این بخش، تصریح کرد: بانک مرکزی به عنوان متولی و مدیر اصلی نظام بانکی کشور در نظر دارد. به طوری که برخی از بانک ها یا مؤسسات منحل شده در دهه های اخیر به طور مکرر به صورت غیرقانونی کار می کردند و فعالیت آنها بر اقتصاد کشور تأثیر منفی می گذاشت، اما بانک مرکزی تصمیم گرفت به فعالیت مؤسسات مالی و اعتباری و بانک های نامعتبر پایان دهد. او رویکرد ضعیفی در جمع آوری و ساماندهی این سری از بانک ها و مؤسسات داشت.

وی با بیان اینکه وجود چنین موسسات مالی و اعتباری و یا بانک های کوچک ناکارآمد مردم و اقتصاد کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد، گفت: خداحافظی با بانک ها یا موسسات مالی مشکل دار، ادامه فعالیت آنها اقدامی شایسته است. به اقتصاد کشور لطمه می زند.» زیرا بانک ها و مؤسساتی که به قوانین و مقررات بانک مرکزی پایبند نیستند و از فلسفه وجودی خود یعنی ارائه خدمات به مردم از طریق بانکداری و فداکاری دور شده اند. برای انباشت ثروت ضروری است.

نکته حائز اهمیت این است که مردم باید مواظب سپرده های خود باشند تا به دلیل احتمال ورشکستگی، وجوه خود را به صورت سپرده با نرخ سود بالا در بانک های مشکل دار و نامعتبر سرمایه گذاری نکنند. طعم خوب

هنگام سپرده گذاری بانکی مراقب باشید و فریب نرخ سود بالا را نخورید

صادقی خاطرنشان کرد: اگرچه این بانک ها و موسسات دارایی و دارایی زیادی دارند، اما بانک مرکزی باید مدیران و متصدیان آنها را ملزم به فروش اموال و دارایی های موجود کند تا حقوق سپرده گذاران و سهامداران از این طریق تسویه شود. توضیح داد: البته انتقال منابع این گونه بانک‌ها و مؤسسات مشکل‌دار به بانک‌های معتبر و سالم، بانک‌های سالم را نیز با چالش مواجه می‌کند، زیرا این اقدام فشار نقدینگی زیادی را نسبت به بانک‌های پذیرنده این بانک‌ها وارد می‌کند. نهادها تبدیل شد.

این کارشناس مالی و بانکی خاطرنشان کرد: هر گاه جلوی ضرر و زیان گرفته شود، مزیت محسوب می شود، بنابراین در چنین شرایطی بانک مرکزی بدون شک برای ساماندهی این دسته از بانک ها و موسسات مشکل دار ورشکسته هزینه می کند، هزینه ای که آنها هنگام ساماندهی این گونه بانک ها هزینه می کنند. موسسات، دغدغه ها را متوجه سپرده گذاران و سهامداران نکنند تا مردم نسبت به برداشت پول خود اعتراض نکنند و در مقابل شعب صف تشکیل نشود. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که مردم باید مواظب سپرده های خود باشند تا سرمایه خود را به صورت سپرده با نرخ سود بالا در بانک های مشکل دار و نامعتبر رها نکنند زیرا این احتمال وجود دارد که آنها طعم ورشکستگی را خواهد چشید چشیدن

به اعتقاد وی، بانک‌هایی که به تعهدات خود در خصوص اجرای قوانین و مقررات بانک مرکزی عمل نمی‌کنند، باید سریعا شناسایی شوند، زیرا ادامه وجود بانک‌های متخلف، اما همان‌طور که بانک مرکزی خاطرنشان می‌کند، موجب تشدید شرایط می‌شود. مشکلات ساماندهی بانک ها برخورد جسورانه و بدون رضایت با این گونه بانک ها کارایی ندارد.

بر اساس این گزارش برخی بانک ها همچنان از عدم تعادل رنج می برند، هرچند این بانک ها دارایی و دارایی زیادی دارند اما نقدینگی چندانی ندارند و همچنان به در و دیوار می کوبند تا فعالیت خود را متعادل کنند.به گفته کارشناسان. ادامه فعالیت این بانک ها می تواند بر اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا