ترندهای روز

هشدار دانشمندان: جنگل‌های بارانی آمازون از سال ۲۰۵۰ دچار فروپاشی خواهند شد

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

تحقیقات جدید دانشمندان در مورد تغییرات آب و هوای جهانی عواقب ناگواری را برای جنگل های آمازون پیش بینی کرده است. این جنگل ها تحت فشار و مشکلاتی هستند که تا سال ۲۰۵۰ باعث فروپاشی این اکوسیستم می شود.

جنگل های آمازون که بیش از ۱۰ درصد از تنوع زیستی جهان را در خود جای داده اند، با جذب دی اکسید کربن به ثبات آب و هوای جهانی کمک می کند. دی اکسید کربن زمین را گرم می کند و بنابراین درختان به تعادل آب و هوا کمک می کنند.

عوامل مخرب جنگل های آمازون

مشکلاتی مانند جنگل زدایی، خشکسالی، آتش سوزی و افزایش دما باعث کاهش توانایی جنگل های آمازون شده است. به همین دلایل، دانشمندان هشدار می دهند که می توان این موضوع را «نقطه اوج» نامید و این اکوسیستم حیاتی را در دهه های آینده به محیطی کاملاً ویران شده تبدیل کرد.

در جدیدترین مطالعه منتشر شده در مجله نیچر، یک گروه بین المللی از دانشمندان تخمین زده اند که بین ۱۰ تا ۴۷ درصد از آمازون تا سال ۲۰۵۰ در معرض فشار گسترده ای قرار خواهد گرفت که می تواند منجر به تغییرات عمده ای در اکوسیستم شود. بنابراین جنگل های آمازون در حال جذب دی اکسید کربن هستند مشکلاتی خواهند داشت. حتی این احتمال وجود دارد که آمازون کربن ذخیره شده خود را آزاد کند و گرمایش جهانی را افزایش دهد.

“برناردو فلورس” محقق اصلی این مطالعه در دانشگاه فدرال سانتا کاتارینا می گوید:

ما در حال نزدیک شدن به یک نقطه اوج بالقوه در مقیاس بزرگ هستیم و پایان جنگل های بارانی آمازون (چه در سطح محلی و چه در سطح اکوسیستم) ممکن است نزدیک تر از آن چیزی باشد که قبلا تصور می شد.

محققان از اطلاعات مدل‌های رایانه‌ای، مشاهدات و شواهد تغییرات در طول هزاران سال برای ترسیم مشکلات موجود در جنگل‌های بارانی آمازون و شناسایی این عوامل استفاده کردند. آنها سپس این عوامل را تجزیه و تحلیل کردند – از جمله گرم شدن کره زمین، کاهش بارندگی سالانه، فصول گرم طولانی تر، و جنگل زدایی – تا ببینند چگونه این عوامل، به صورت جداگانه یا ترکیبی، ممکن است باعث این فروپاشی بزرگ شده باشند.

به گفته محققان تا سال ۲۰۵۰، آمازون ممکن است سطوح بی سابقه ای از تنش آبی را تجربه کند. تحقیقات گذشته نشان داده است که گرمایش جهانی زمین را به طور متوسط ​​۱.۲ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن گرم کرده است. بنابراین، می تواند آمازون را به حالتی شبیه ساوانا (علفزارهای گرمسیری) برساند.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا