ترندهای روز

هشدار دانشمندان: ریسک سکته مغزی در شب‌های گرم بالاتر است

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که خطر سکته مغزی در شب‌هایی که دما بالاتر است، افزایش می‌یابد. این یافته ها نگرانی هایی را در مورد گرم شدن کره زمین افزایش می دهد.

یک تیم تحقیقاتی در مرکز هلمهولتز در مونیخ رابطه بین تعداد سکته های مغزی در شهر آگسبورگ و دمای شبانه را در ۱۵ سال گذشته بررسی کردند. آنها دریافتند که خطر سکته مغزی در شب هایی با دمای بسیار بالا به طور قابل توجهی بیشتر است. زنان و افراد مسن در معرض خطر بیشتری قرار داشتند.

محققان در مجموع ۱۱۰۳۷ مورد سکته مغزی را از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۰ تجزیه و تحلیل کردند. به طور کلی، خطر سکته مغزی در شب هایی که “گرمسیری” در نظر گرفته می شد، ۷ درصد بیشتر بود.

در این مطالعه، شب هایی که دمای هوا بالاتر از ۱۴.۶ درجه سانتیگراد بود در زمره مناطق گرمسیری قرار گرفتند. پنج درصد از شب های کل دوره مطالعه در این دسته بود.

نتایج نشان داد که تعداد سکته های مغزی در سال های پایانی مطالعه افزایش یافته است. از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲، شب های گرم با دو سکته اضافی در سال همراه بود، در حالی که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰، تعداد سکته های اضافی در شب های گرم به ۳۳ افزایش یافت.

محققان نتایج این مطالعه را در مجله European Heart منتشر کرده اند. آنها می گویند که اهمیت این یافته ها در این واقعیت نهفته است که تغییرات آب و هوایی باعث می شود دمای شبانه سریعتر از دمای روز افزایش یابد.

چرا شب های گرم خطر سکته را افزایش می دهد؟

محققان می گویند عوامل زیادی می تواند در این آمار دخیل باشد. یکی از دلایل اصلی کمبود آب در بدن است که مطالعات قبلی نشان داده است می تواند خطر سکته مغزی را افزایش دهد. دسترسی محدود به فناوری های تهویه مطبوع نیز می تواند دلیل دیگری باشد.

به طور کلی، تغییرات در شرایط آب و هوایی و شرایط اجتماعی-اقتصادی می تواند عوامل خطر را تشدید کند و افراد را در برابر سکته های شبانه ناشی از گرما آسیب پذیرتر کند.

تیم تحقیقاتی امیدوار است که یافته های این مطالعه بتواند به اتخاذ راهبردهای پیشگیرانه کمک کند. بیمارستان ها می توانند کارکنان بیشتری را در شب های گرم استخدام کنند. همچنین می توان جمعیت های آسیب پذیر بیشتری را از این خطر آگاه کرد.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که شهرها در شب به جزایر گرمایی تبدیل می شوند. یعنی دمای آنها از مناطق غیر شهری اطراف بیشتر است. راه حل های زیادی برای مقابله با این گرما پیشنهاد شده است. از جمله کاشت هدفمند درخت. استفاده از این روش ها برای کاهش دمای شهرها در شب نیز می تواند راه حلی پیشگیرانه باشد.

منبع: دیجیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا