اقتصاد جهان

هشدار درباره تبعات قطع ارتباط فلسطین با سیستم بانکی جهانی

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از فایننشال تایمز، مقامات غربی نسبت به فاجعه اقتصادی در کرانه باختری در صورت عدم تمدید معافیت بانکی تشکیلات خودگردان فلسطین هشدار داده اند.
این معافیت بانکی که بر اساس آن رژیم صهیونیستی روابط مالی خود را با بانک های فلسطینی حفظ می کند، اول ژوئیه منقضی می شود. بر اساس این معافیت، معاملات مالی مهمی برای پرداخت خدمات و دستمزد به تشکیلات خودگردان فلسطین و همچنین تسهیلات لازم برای واردات مواد غذایی، آب و برق به سرزمین‌های اشغالی فلسطین انجام خواهد شد.
سه مقام ارشد غربی در گفتگو با فایننشال تایمز گفتند که بدون این معافیت، بانک های اسرائیلی تراکنش با موسسات مالی فلسطینی را متوقف می کنند که این امر توانایی تشکیلات خودگردان فلسطین را برای فعالیت محدود کرده و فعالیت های اقتصادی در کرانه باختری را مختل می کند.

به گفته یک مقام آمریکایی، عدم تمدید این معافیت نه تنها به منافع فلسطین لطمه می زند، بلکه منافع رژیم صهیونیستی را به خطر می اندازد و امنیت و ثبات منطقه را به خطر می اندازد.
وی تاکید کرد که دسترسی مردم به غذا، برق و آب نباید در شرایط کنونی به ویژه در کرانه باختری به خطر بیفتد.
بیشتر تراکنش های مالی در فلسطین با استفاده از واحد پول رژیم صهیونیستی انجام می شود و اکثر موسسات مالی این کشور باید این ارز را از بانک مرکزی و سایر بانک های دولتی رژیم صهیونیستی تهیه کنند.
به گفته دولت آمریکا، سالانه حدود ۸ میلیارد دلار تجارت بین رژیم صهیونیستی و کرانه باختری از طریق این کانال ها انجام می شود که شامل ۲.۳ میلیارد دلار هزینه غذا، ۵۴۰ میلیون دلار هزینه برق و ۱۴۵ میلیون دلار برای آب و فاضلاب است.
طبق قرارداد منعقده در سال ۱۳۹۵، این معافیت به صورت سالانه تمدید می شود. با این حال وزیر دارایی رژیم صهیونیستی این معافیت را در سال جاری سه ماه تمدید کرد که مهلت آن در اول آوریل به پایان رسید.
او ماه گذشته اعلام کرد که اگر شورای امنیت سازمان ملل تشکیلات خودگردان فلسطین را به رسمیت بشناسد یا دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت سران و سربازان رژیم صهیونیستی را صادر کند، این استثنا را تمدید نخواهد کرد.
انتهای پیام/۴۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا