بانک و بیمه

هشدار رئیس‌کل بیمه مرکزی؛ ۹۴ درصد خانه‌های ایران بدون بیمه آتش‌سوزی

به گزارش افق میهن، پرویز خوشکلام خسروشاهی، مدیر کل بیمه مرکزی در همایش «اکوبیمه» با موضوع «راهبردهای سیاستگذاران برای تقویت نقش بیمه در شرایط تورمی» به تشریح وضعیت کنونی صنعت بیمه و چالش های آن پرداخت.

وی افزود: صنعت بیمه ایران شامل ۴۲ شرکت (یک شرکت دولتی و ۴۱ شرکت غیردولتی) با ۱۶۰۷ شعبه و ۲۵ هزار کارمند مستقیم است. همچنین شبکه بیمه کشور بیش از ۱۰۳ هزار نماینده و ۱۵۵۸ کارگزار دارد.

خسروشاهی حجم حق بیمه تولیدی را در سال ۱۴۰۳ ۴۴۰ عنوان کرد و توضیح داد: ۷۷ درصد از این رقم سهم شرکت های غیردولتی است. در همان سال شرکت های بیمه ۲۶۰ غرامت پرداخت کردند که از این تعداد ۱۰۷ و ۱۰۳ خسارت به ترتیب مربوط به بخش سوم و درمان بود.

ضریب نفوذ واقعی بیمه؛ فقط ۲ درصد

خسروشاهی گفت: ضریب نفوذ اسمی بیمه در اقتصاد ایران ۲ درصد است و با تعدیل تورم در همین محدوده باقی می ماند؛ یعنی بیمه در برابر تورم رشد نکرده است.

وی از عدم پوشش جدی بیمه ای در کشور خبر داد: ۹۴ درصد واحدهای مسکونی فاقد بیمه آتش سوزی هستند؛ در بیمه مسئولیت ۳۰ درصد، بیمه اشخاص ۸۰ درصد و بیمه سلامت ۳۰ درصد فاصله داریم.

به گفته رئیس کل بیمه مرکزی، ذخایر مالی شرکت های بیمه در پایان سال ۴۴۰ همات و ۲۴۷ همات در سپرده ها، اوراق مشارکت و سهام سرمایه گذاری شده است.

وی افزود: ارزش تعهدات شرکت های بیمه در پایان سال گذشته ۴۸۰ میلیارد یورو برآورد شد که این رقم چندین برابر کل نقدینگی کشور است.

خسروشاهی با بیان اینکه سهم ایران از کل بازار ۷۲۰۰ میلیارد دلاری بیمه جهان تنها ۰.۱۸ درصد است، گفت: ۸۱ درصد این بازار متعلق به کشورهای توسعه یافته و ۱۰ درصد متعلق به چین است.

چالش های تورمی و مالی

به گفته خسروشاهی، سه متغیر کلان رشد اقتصادی، تورم و نقدینگی مستقیماً بر ترازنامه بیمه تأثیر می‌گذارند.

وی خاطرنشان کرد: برای بیمه‌گران معتبر جهانی نسبت خسارت به دارایی نزدیک به صفر است اما در ایران این نسبت ۳۶ درصد است. علاوه بر این، تقریباً ۶۹ درصد از بدهی ها ذخایر بیمه است که به شدت تحت تأثیر نوسانات سود و ارز قرار دارند.

رئیس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: در اقتصاد تورمی نمی توان حق بیمه را بر اساس داده های تاریخی تعیین کرد، باید مدل های قیمت گذاری مقاوم در برابر تورم طراحی شود.

وی هشدار داد: تورم نه تنها اقتصادی بلکه اجتماعی است و رفتار بیمه شدگان را نیز تغییر می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا