بانک و بیمه

هشدار سازمان بازرسی به وزیر اقتصاد در پی تداوم رویه غیرقانونی در بانک قرض الحسنه مهر ایران

به گزارش افق میهن، شیرعلی معاون اقتصادی سازمان بازرسی کل کشور طی نامه ای به پرتال ۱۳۶ این سازمان از مسدود شدن سپرده متقاضی تا پایان رسیدگی به وام توسط یکی از بانک ها خبر داد. وزیر اقتصاد تاکید کرد: بر اساس بند (۲) بخشنامه مورخ ۲۳.۱۲.۱۴۰۰، بانک از پذیرش یا ثبت سپرده به عنوان وثیقه نقدی در شبکه بانکی به هر دلیل قبل یا بعد از اعطای تسهیلات ممنوع است. بانک/ موسسه اعتباری غیر بانکی با اشاره به اقدام غیرقانونی بانک مذکور در این زمینه

وی در این نامه تاکید کرد: پس از ابلاغ بخشنامه فوق بانک قرض الحسنه مهر ایران همچنان به ارائه وام قرض الحسنه تحت عنوان صندوق حمایت از اشخاص حقیقی ادامه می دهد به این صورت که متقاضی برای دریافت وام قرض الحسنه در آن بانک (در صندوقی به نام صندوق اجتماعی) سپرده گذاری می کند. وام حسنا در قبال پیش پرداخت: بانک به متقاضی پرداخت می کند که پیش پرداخت متقاضی تا زمان تسویه کامل وام نزد بانک مسدود می شود.

معاون اقتصادی سازمان بازرسی خاطرنشان کرد: اقدامات بانک مذکور نه تنها با بخشنامه صدرالذکر مغایرت داشت، بلکه عملاً منجر به افزایش هزینه واقعی اعتبار برای مشتریان بانک و حذف وام پرداخت شده شد. از وضعیت “اعتبار”.

شیرهعلی ادامه داد: این سازمان پس از گزارش های متعدد مردمی در خصوص سامانه www.136.ir به مدیرعامل بانک قرض الحسنه نامه هشدار داد. مهر ایران در آبان او ماه گذشته مشکلات خود را اعلام کرد و بر لزوم بازپرداخت سپرده مسدود شده متقاضیان تاکید کرد. وی همچنین از توقف این طرح خبر داد، اما اطلاعات بیشتر از بررسی های اخیر این مرجع حاکی از آن است که مانده سپرده بلوکه شده در بانک قرض الحسنه واریز می شود. مهر ایران افزایش یافته است که نشان می دهد با وجود اعلام توقف، عدم بازگشت سپرده های مردم و ادامه روال غیرقانونی در بانک مذکور، طرح مذکور متوقف نخواهد شد.

نماینده اقتصادی سازمان بازرسی در این نامه تاکید کرد: از زمان استفاده از بانک قرض الحسنه مهر ایران از منابع سپرده گذاران برخلاف مقررات سوء استفاده کرده و موجب تضییع حقوق استفاده کنندگان قرض الحسنه خرد (که اساساً نیازمندان جامعه هستند) شده است. مقتضی است سپرده های مسدود شده به بانک قرض الحسنه عودت داده شود مهر ایران باید در دستور کار بانک قرار گیرد.

در پایان نامه فوق آمده است: اقدامات اصلاحی لازم مبنی بر اجرای صحیح قوانین و مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و کاهش نارضایتی متقاضیان (آزادسازی سپرده) انجام و نتیجه در این حد باشد. سازمان ظرف ۱۰ روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا