بانک و بیمه

هشدار صمصامی به گرانی سرسام آور در پی حذف ارز ترجیحی! |دولت مابه التفاوت آن را به مردم بپردازد

بازار؛ گروه بانک و بیمه: سردرگمی بازار به دلیل رشد روزافزون سطح عمومی قیمت همه کالاها و خدمات است، در حالی که مسئولان به جای برنامه ریزی صحیح و اتخاذ تصمیمات اساسی برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با قیمت مناسب و همچنین … بازار برای نظارت و کنترل دقیق نرخ ها، یعنی: حذف ارز ارزان برای تامین کالاهای اساسی محفوظ است، همانطور که داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در توئیتی اخیر اعلام کرده است. در راستای اجرای سیاست محدودسازی تخصیص ارز ترجیحی، از سال گذشته بیش از ۴۸۵ کالا از شمول ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی خارج شده است و در حال حاضر تنها ۵ کالا از جمله روغن، آرد، ذرت، سویا. و به داروها ارز ترجیحی داده می شود.

موضوعی که واکنش تند نمایندگان، کارشناسان و افکار عمومی را در پی داشت، حسین صمصامی، سرپرست سابق وزارت اقتصاد و عضو فعلی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در توئیتی به این پیام پاسخ داد؛ «آیا می دانید لغو و محدودیت ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی مندرج در ۴۸۵ ماده چه معنایی داشت؟ اقلیت مورد علاقه، جایزه ای که هنر نیست». وی در ادامه تاکید کرد: آیا پیامدهای لغو ارز ۴۲۰۰ تومانی و نارضایتی مردم را فراموش کرده اید؟ اگر افزایش قیمت طرح است، چرا به اقتصاددان نیاز داریم؟

مهمترین اقدامی که مسئولان انجام می دهند، رفع نیازهای مردم است. امروزه به دلیل گرانی و افزایش غیرقابل توضیح قیمت، هزینه تهیه سبد مصرفی خانوارها به حدی افزایش یافته است که بسیاری از مردم دیگر قادر به تهیه آن نیستند. آنها لنگ هستند

عدم توجه مسئولان به رفع نیازهای مردم با هزینه کم

این در حالی است که قیمت تمام اجناس در بازار سر به فلک کشیده است و طبقات متوسط ​​و پایین جامعه به ویژه آنهایی که حقوق ثابتی دارند به سختی از عهده مخارج زندگی خود بر می آیند که بیشتر آن را باید صرف اجاره خانه، تحصیل و … حمل و نقل و … در چنین شرایطی مهمترین اقدام مسئولین تامین نیازهای مردم است که امروزه به دلیل گرانی ها و افزایش غیر قابل توضیح قیمت ها روز به روز در حال افزایش است زیرا قیمت ها افزایش می یابد. گوشت، مرغ، برنج، روغن، لبنیات، میوه ها، مواد شوینده و سایر کالاهای ضروری سبد مصرفی خانوارها به حدی افزایش یافته است که بسیاری از مردم قادر به تهیه آنها نیستند و مجبورند مصرف خود را کاهش دهند یا مصرف برخی از آنها را حذف کنند. اقلامی که بتوانند در طول ماه با درآمد کمی که دارند پوشش دهند.

اینکه چرا قیمت ها در بازار به شدت افزایش می یابد و نظارت بر بازار ضعیف است به چند عامل برمی گردد: فروشندگان از خرید و تحویل کالا با قیمت های بالا گلایه دارند و معتقدند; زمانی که قیمت ها در بازار کاهش می یابد، به دلیل افزایش خرید مردم، سود آنها نیز افزایش می یابد. به گفته کارشناسان، چنین مشکلی به رهبری و تصمیم گیری مدیران مربوط می شود. به نظر آنها کشور در تحریم است و منابع ارزی کشور محدود است. علاوه بر این، تخصیص ارزهای ارزان برای کالاهای اساسی در گذشته به این معنا بود که مردم دیگر از ارزی که در گذشته با مبالغی استفاده می شد، بهره مند نمی شدند. مبلغ زیادی صرف خرید کالاهای اساسی شد و امروز حذف شده است. حالا این ارز کجا خرج می شود که مردم از آن بی بهره اند و گرانی کار را برایشان سخت کرده است؟ زندگی

شکی نیست که با حذف ارز کالاهای اساسی نه تنها قیمت این کالاها افزایش می یابد، بلکه با چنین سیاستی علاوه بر مدیریت منابع ارزی، تمامی کالاها و خدمات موجود در بازار گران می شوند.

افزایش قیمت همه کالاها در بازار پس از لغو ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی

ابراهیم بهادرانی کارشناس اقتصادی در گفت وگو با خبرگزاری بازار درباره لغو ارز ترجیحی مواد اولیه مهم و تبعات آن برای معیشت مردم گفت: بدون تردید با لغو ارز کالاهای اساسی مهم، ارز ترجیحی از بین می رود. با چنین سیاستی نه تنها قیمت این کالاها افزایش می یابد، بلکه تمامی کالاها و خدمات موجود در بازار گران می شوند. البته اجرای چنین سیاستی علاوه بر مدیریت منابع ارزی، با هدف کاهش رانت ارزی ویژه کالاهای اساسی است، چرا که سال هاست منابع هنگفت ارزی صرف خرید ارزان ارز اساسی می شود. اما منافع به نفع مردم نیست.

وی با بیان اینکه دولت قبل از اجرای چنین سیاستی باید معیشت مردم را در نظر بگیرد، افزود: در حال حاضر قیمت ها در بازار بالا است و در چنین شرایطی باید دولت این کار را انجام دهد با لغو ارز ترجیحی، مردم همان منابع را به صورت ریالی دریافت می کنند تا مردم در خرید کالاهای اساسی با فشار هزینه های زیاد مواجه نشوند. از سوی دیگر، سیاست گذاران نیز نباید نسبت به پرداخت نقدی سهم مردم از ارز ترجیحی بی تفاوت باشند چرا که بی توجهی به چنین موضوعی نارضایتی در جستجوی کالا در بازار را به دنبال دارد.

دولت باید مابه التفاوت ارز آزاد و دولتی را به صورت ریال به مردم پرداخت کند تا پس از حذف ارز ترجیحی، البته با لغو، حداقل مایحتاج زندگی را با قیمت جدید کالاهای ارز ترجیحی، اگر دولت اینگونه به فکر مردم باشد، فساد رانت پولی از بین می رود.

دولت باید مابه التفاوت را بپردازد تا مردم از ارز مورد علاقه خود محروم شوند

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: کالاهایی که پیش از این با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی توسط دولت برای توزیع در بازار با نرخ مناسب خریداری می شد، اکنون با حذف (ارز ترجیحی برای خرید کالاهای اساسی)، باید بیش از دو برابر شود. بسیار، یعنی بیش از ۶۰ هزار تومان که باید توسط مردم به قیمت ارز آزاد تامین شود. در چنین شرایطی دولت باید مابه التفاوت ارز آزاد و دولتی را به صورت ریال به مردم پرداخت کند تا پس از لغو ارز ممتاز حداقل مایحتاج زندگی را با قیمت جدید تامین کنند. البته در سال های اخیر وجود رانت ارز چند نرخی به ویژه تامین منابع ارزی کلان برای خرید کالاهای اساسی بر کسی پوشیده نبوده است، اما با حذف ارز ترجیحی در زمانی که دولت فکر می کند. در مورد مردم در این جهت، چنین فساد نیز ناپدید خواهد شد.

بر اساس این گزارش، دولت اکنون ۴۸۵ قلم کالای ضروری را از ارز ترجیحی حذف کرده است. اجرای چنین سیاستی منجر به افزایش قیمت کالاها در بازار شده است و این وضعیت تورم مورد انتظار و همچنین افزایش قیمت ها را به همراه دارد، چرا که اکنون تنها ۵ قلم کالای اساسی ارز مطلوب دریافت می کنند. ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و سایر کالاهایی که حدود ۵۰۰ قلم کالا وجود داشت، دریافت ارز ترجیحی ارزان دلیل اصرار حسین صمصامی، کارشناس اقتصادی و عضو کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی بر کاهش اکثریت درآمد مردم است. با حذف ارز ترجیحی بدون توجه به عواقب آن، مردم تحت فشار تورم قرار خواهند گرفت. این هنر نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا