فناوری

هشدار صندوق بین‌المللی پول: هوش مصنوعی بر ۴۰ درصد مشاغل در سراسر جهان تأثیر خواهد گذاشت

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

یورونیوز: صندوق بین المللی پول در گزارشی جدید هشدار داد که اگرچه پیش بینی عواقب هوش مصنوعی برای جوامع همچنان دشوار است، اما این فناوری احتمالاً نابرابری درآمد و ثروت را تشدید می کند و بر ۴۰ درصد مشاغل در سراسر جهان تأثیر می گذارد.

بر اساس برآوردهای این سازمان، مشاغل در اقتصادهای بزرگ مانند انگلیس حتی می تواند تا ۶۰ درصد تحت تأثیر قرار گیرد.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است که در حالی که اقتصادهای بزرگ مجموعاً از تغییرات جدید سود خواهند برد، اقتصاد کشورهای در حال توسعه به مراتب کمتر از مزایای هوش مصنوعی بهره‌مند خواهند شد. این امر به شکاف دیجیتالی دامن می زند و اختلاف درآمد بین کشورها را افزایش می دهد.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول در این رابطه نوشت: “جهان در آستانه یک انقلاب فناوری است که می تواند باعث جهش در بهره وری، افزایش رشد جهانی و افزایش درآمد در سراسر جهان شود. اما در عین حال، این فناوری ممکن است باعث شود برخی معیشت خود را از دست بدهند زیرا بسیاری از کشورهای در حال توسعه زیرساخت یا نیروی کار ماهر برای استفاده از مزایای هوش مصنوعی را ندارند.

وی افزود: «نزدیک به نیمی از مشاغلی که در معرض هوش مصنوعی قرار دارند ممکن است از پذیرش آن سود ببرند و بهره‌وری را افزایش دهند. برای نیمی دیگر، برنامه های کاربردی هوش مصنوعی ممکن است وظایفی را که امروزه انسان ها انجام می دهند، بر عهده بگیرند. این می تواند تقاضا برای نیروی کار را کاهش دهد و منجر به کاهش دستمزدها و کاهش اشتغال شود.

در گزارشی که توسط این صندوق منتشر شد، آمده است: «مشاغلی که نیاز به قضاوت دقیق، حل خلاقانه مسئله، یا تفسیر پیچیده داده ها دارند (چیزهایی که به طور سنتی در حرفه های با تحصیلات عالی تدریس می شود) ممکن است با الگوریتم های هوش مصنوعی پیشرفته پر شوند. جایگزین شود.”

اگرچه ممکن است استفاده از فرصت‌هایی که هوش مصنوعی به ارمغان می‌آورد برای کارگران جوان آسان‌تر باشد، انتظار می‌رود که کارگران مسن‌تر برای سازگاری با این پدیده جدید تلاش کنند.

خانم جورجیوا هشدار داد: “در اکثر سناریوها، هوش مصنوعی احتمالا نابرابری کلی را تشدید می کند.” این یک روند نگران‌کننده است که سیاست‌گذاران باید فعالانه به آن بپردازند تا از دامن زدن بیشتر این فناوری به تنش‌های اجتماعی جلوگیری کنند.»

در اوایل ماه مارس، گلدمن ساکس، بزرگترین بانک سرمایه گذاری جهان، در گزارشی اعلام کرد که هوش مصنوعی می تواند بیش از ۳۰۰ میلیون شغل را مختل کند.

محبوبیت روزافزون هوش مصنوعی در بین جوامع و تغییراتی که می تواند بر کسب و کارها تأثیر بگذارد، کشورهای جهان را به فکر وضع قوانینی بر آن انداخته است.

ماه گذشته، مقامات اتحادیه اروپا به توافقی موقت برای معرفی اولین قانون جامع جهان برای تنظیم استفاده از هوش مصنوعی دست یافتند. پارلمان اروپا در اوایل سال جاری به پیش نویس قانون رأی خواهد داد، اگرچه قانون تصویب شده حداقل تا سال ۲۰۲۵ اجرایی نخواهد شد.

ایالات متحده، بریتانیا و چین نیز در حال بررسی قوانین در این زمینه هستند، اما این کشورها هنوز پیش نویس برنامه های خود را منتشر نکرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا