اقتصاد جهان

هشدار صندوق بین المللی پول درباره عقب ماندگی اروپا از آمریکا

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از فایننشال تایمز، صندوق بین المللی پول روز پنجشنبه در گزارشی هشدار داد که شکاف بین تولید ناخالص داخلی اروپا و آمریکا تا پایان دهه جاری افزایش خواهد یافت.

این صندوق به کاهش پویایی کسب و کار در قاره سبز اشاره کرد و پیش بینی کرد که رشد تولید ناخالص داخلی اروپا تا سال ۲۰۲۹ به دلیل پیر شدن نیروی کار و رشد بهره وری پایین، تنها به ۱.۴۵ درصد خواهد رسید. این در حالی است که نرخ مشابه ۲.۲۹ درصدی برای آمریکا پیش بینی می شود.

بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی ایالات متحده از زمان بحران مالی جهانی، به ویژه از زمان شیوع بیماری کووید-۱۹، سریعتر از اروپا رشد کرده است.

آلفرد کومر، مدیر بخش اروپایی صندوق بین‌المللی پول، در گفتگو با فایننشال تایمز، به مشکلات اساسی اروپا که به دهه‌ها قبل بازمی‌گردد اشاره کرد و گفت که در آغاز هزاره جدید، تولید ناخالص داخلی سرانه اروپا و ایالات متحده با . اگر قدرت خرید افزایش یافته بود، همین اتفاق می افتاد، اما درآمد سرانه اروپا در حال حاضر حدود ۳۰ درصد کمتر از آمریکا است.

وی افزود: در دو دهه و نیم پس از (آغاز هزاره سوم) شکاف فزاینده ای داشته ایم… این شکاف بزرگی است که قبلا وجود نداشت، اما اکنون وجود دارد.

این مقام صندوق بین المللی پول در ادامه تاکید کرد که همه گیری کووید-۱۹ به طور موقت این مشکل را تشدید کرده است و صندوق تخمین می زند که میانگین رشد اروپا در چند دهه گذشته ۰.۶ درصد کاهش یافته است، در حالی که انتظار می رود رشد ایالات متحده تا سال ۲۰۲۹ کاهش یابد و وزن کمی افزایش یافته است.

صندوق بین المللی پول عواملی مانند سرمایه گذاری کم تجاری و فقدان فعالیت های بین المللی را از دلایل اصلی چشم انداز ضعیف اروپا می داند. بهره وری پایین اروپا در همه بخش ها، به ویژه در بخش فناوری، یکی از دلایل اصلی این تفاوت است.

به گفته این صندوق، بهره‌وری فناوری در اروپا از سال ۲۰۰۵ تقریباً راکد بوده است، در حالی که در ایالات متحده تقریباً ۴۰ درصد افزایش یافته است. صنعت سرمایه گذاری خطرپذیر اروپا، که تنها یک چهارم وسعت ایالات متحده است، دلیل دیگری برای عدم پویایی کسب و کار در این قاره است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا