محیط زیست

هشدار نارنجی نسبت به تشدید بارش در ۲۱ استان

به گزارش خبرگزاری افق میهن، سازمان هواشناسی نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی هشدار نارنجی رنگی صادر و خاطرنشان کرد: وقوع باران سیل آسا، رعد و برق، کاهش محسوس دما، وزش باد شدید، بارش برف در مناطق سردسیر و در ارتفاعات پدیده مه روز دوشنبه (۳۰ مهرماه) در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی، سه شنبه (۱ آبان ماه) در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان شمالی، خراسان شمالی، ارتفاعات سمنان، شرق آذربایجان و نیمه جنوبی آذربایجان غربی و چهارشنبه (۲ آبان ماه) در اردبیل، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، شمال کردستان، دامنه و ارتفاعات در قزوین، البرز، تهران، سمنان و گلستان، بوشهر پیش‌بینی می‌شود. استان های جنوب یزد، شمال کرمان و شمال فارس.

اثرات این مخاطره جوی شامل لغزندگی معابر، طغیان معابر، طغیان رودخانه ها و افزایش ناگهانی سطح آب رودخانه ها، سیلابی شدن معابر، پدیده مه، کاهش دید، رعد و برق، جاری شدن آب، ریزش سنگ و اجسام از ارتفاعات، احتمال رانش کوه وی وزش باد نسبتا شدید تا شدید، خسارت به سازه های موقت و محصولات کشاورزی و احتمال اختلال در صنعت برق رسانی را برشمرد.

با توجه به توصیه سازمان هواشناسی از تردد غیرضروری و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها خودداری و از استقرار و برپایی چادر در بستر رودخانه ها و حاشیه رودخانه ها و مسیل ها اکیدا خودداری و از انجام فعالیت های تفریحی مانند طبیعت گردی و طبیعت گردی خودداری شود. از کوه نوردی اجتناب کنید چرا تردد دام و عشایر در حاشیه رودخانه ها و مناطق مرتفع، حصول اطمینان از استحکام سازه های موقت، لایروبی کانال ها، آبراه ها و دهانه پل ها و اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از آسیب به بخش کشاورزی و آماده سازی راه ها، وزارت نیرو و سایر دستگاه های اجرایی. آژانس های ارائه خدمات و امداد به دور از انتظار.

سازمان هواشناسی با صدور اخطاریه زرد با اشاره به ادامه فعالیت سامانه بارشی، اعلام کرد: وقوع باران سیل آسا، رعد و برق، وزش باد شدید موقت در مناطق گرد و غبار، کاهش محسوس دما و بارش برف در ارتفاعات. و مناطق سردسیر دوشنبه در آذربایجان شرقی. نیمه شمالی استان های آذربایجان غربی و خراسان رضوی، ارتفاعات استان های سمنان، تهران، البرز، قزوین و زنجان، سه شنبه در آذربایجان غربی، نیمه شمالی استان های خراسان رضوی و کردستان، شرق و شمال سمنان، ارتفاعات تهران، البرز، قزوین. و استان های زنجان، بر شرق خوزستان، بوشهر، نیمه شمالی فارس، کهگیلویه و بویراحمد، جنوب و غرب یزد، دامنه ها و ارتفاعات در چهارمحال بختیاری و نیمه غربی کرمان و هرمزگان و چارباش در کردستان، شمال کرمانشاه، شمال. نیمی از همدان، مرکزی، قم، قزوین، البرز، تهران، سمنان، اصفهان، چهارمحال بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، فارس، لرستان جنوبی، کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان و شرق بخشی از خوزستان قابل پیش بینی است.

این وضعیت آب و هوای پنجشنبه ۱۲ آبان در کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قم، قزوین، البرز، تهران، نیمه شرقی زنجان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، ارتفاعات و دامنه های استان های مازندران، گلستان و شرق گیلان، بوشهر. ، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، یزد و نیمه شمالی کرمان، جمعه (۴) آبان(ماه) در قزوین، البرز، تهران، مرکزی، قم، مازندران، گلستان، گیلان شرقی، اصفهان، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد، نیمه شمالی کرمان، فارس، بوشهر و جنوب کهگیلویه و بویراحمد و شنبه (۵ آبان(ماه) در خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، لرستان، نیمه غربی اصفهان، جنوب مرکزی، ایلام، کرمانشاه، شمال بوشهر و شمال غرب فارس رخ خواهد داد.

در این شرایط جوی احتمال آبگرفتگی موضعی معابر، احتمال جاری شدن آب، رعد و برق، لغزش به ویژه در جاده ها و گردنه های کوهستانی، احتمال ریزش سنگ، احتمال رانش زمین، احتمال آسیب به سازه های موقت خسارت وارده به محصولات کشاورزی، احتمال آسیب به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله ریزش بنرها، بیلبوردها، داربست ها و سازه های موقت و احتمال سقوط اجسام از ارتفاعات.

توصیه سازمان هواشناسی احتیاط در سفرهای جاده ای به ویژه در مناطق کوهستانی، عدم احداث و برپایی چادر در حاشیه و بستر رودخانه ها و مسیل ها، احتیاط در فعالیت های کوهنوردی، خودداری از چرا تردد دام ها و عشایر در کنار رودخانه ها و مناطق مرتفع، لایروبی دهانه پل ها، کانال ها و آبراه ها و تسریع در برداشت محصولات کشاورزی را توصیه می کند.

سازمان هواشناسی با اشاره به تداوم نفوذ سامانه سرد اعلام کرده است: کاهش نسبی و محسوس دما به طور میانگین بین ۸ تا ۱۲ درجه سانتیگراد در روز دوشنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، استان های کردستان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، مرکزی، همدان، زنجان، قزوین، قم، البرز، تهران، شمال سمنان و خراسان شمالی و سه شنبه در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، کردستان، لرستان استان های کرمانشاه، ایلام، خوزستان، مرکزی، همدان، زنجان، قزوین، قم، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، شمال غرب فارس، شمال بوشهر و خراسان جنوبی و شمال نیمی از اصفهان پیش بینی می شود.

وقوع این شرایط جوی در روز چهارشنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، کردستان، لرستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، مرکزی، همدان، زنجان، قزوین، قم، البرز، تهران، تهران، سمنان ، خراسان شمالی. ، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، اصفهان، بوشهر، نیمه شمالی یزد و غرب و شمال فارس و پنجشنبه در زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال بختیاری، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، سمنان، غرب و شمال فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی و همدان نیستند. خیلی دور

آر از اثرات این خطر جوی می توان به اختلال در رفت و آمد خارج از شهرها به ویژه در مناطق کوهستانی، افزایش مصرف نهاده های انرژی و آسیب به صنعت کشاورزی اشاره کرد.

بر اساس توصیه سازمان هواشناسی، خودداری از تردد در مناطق کوهستانی، تامین سوخت کافی خودروها در طول سفر، بهره برداری از تاسیسات گرمایشی، مدیریت مصرف نهاده های انرژی، انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از یخ زدگی باغات و مزارع و حفاظت از محصولات کشاورزی. ابزار و ماشین آلات در دستور کار قرار گرفته است

سازمان هواشناسی همچنین با اشاره به افزایش شیب فشار بیان کرده است: وزش باد نسبتا شدید تا شدید در مناطق مستعد همراه با گرد و خاک در روز دوشنبه در استان های زنجان، همدان، البرز، تهران، مرکزی، قم، لرستان، اصفهان، ایلام، خوزستان، بوشهر. ، فارس، کرمان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، سه شنبه در استان های اصفهان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، مرکز، شرق و جنوب سمنان، نوار شرقی خراسان جنوبی و خراسان رضوی و چهارشنبه در همدان، لرستان، اصفهان، مرکزی، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال بختیاری، البرز، تهران، زنجان، قزوین، سمنان و نوار شرقی خراسان رضوی و خراسان جنوبی قابل پیش بینی است.

حاکمیت این وضعیت آب و هوایی پنجشنبه در همدان، مرکزی، اصفهان، لرستان، اصفهان، قزوین، قم، البرز، تهران، یزد و سمنان جنوبی، جمعه در فارس، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، سیستان و بلوچستان ، قم، غرب و جنوب تهران و سمنان و شنبه در بوشهر، خوزستان، فارس، کرمان و یزد دور از انتظار نیست و کاهش دید و کیفیت هوا، احتمال آسیب به تجهیزات شهری و برون شهری مانند افتادن بنرها، تابلوهای تبلیغاتی، داربست ها و سازه های موقت احتمال سقوط اشیا از ارتفاع، احتمال آسیب به صنعت برق رسانی، احتمال شکستن نهال ها و درختان کهنسال و احتمال سقوط اجسام از ارتفاع را به همراه دارد.

توصیه سازمان هواشناسی نسبت به کویر نوردی، احتیاط در ترافیک جاده‌ای، عدم پروازهای سبک از جمله گلایدر، بالگرد، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های ساختمانی، عدم توقف خودرو در نزدیکی ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال، رعایت پوشش پلاستیکی سالم در گلخانه ها و استحکام سازه ها، سالن های پرورش و احتیاط در محلول پاشی و محلول پاشی باغات و مزارع توصیه می شود.

به گزارش ایسنا، در هشدار نارنجی سازمان هواشناسی پیش بینی شده است که یک پدیده جوی اثرات منفی و خسارات احتمالی به همراه داشته باشد. هشدار نارنجی برای آماده سازی دستگاه های مسئول برای مقابله با یک پدیده از دست دادن هشدار زرد به این معنی است که یک پدیده جوی رخ خواهد داد که ممکن است باعث اختلال در سفر و فعالیت های روزانه شود. این هشدار برای اطلاع رسانی به مردم صادر می شود تا برای مواجهه با پدیده جوی کمی شدیدتر از حد معمول آماده شوند. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می گیرند تا در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا