اقتصاد جهان

هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل ، بیزینس اینسایدر در گزارشی هشدار داد که آخرین داده های کلان اقتصادی وزارت بازرگانی آمریکا نشان می دهد که اقتصاد این کشور ممکن است به سمت رکود تورمی پیش رود.

این نشریه همچنین اضافه کرد که این داده‌های ناامیدکننده به «چالش‌های دشوار» برای اقتصاد ایالات متحده اشاره دارد.

گزارش روز پنجشنبه همچنین نشان داد که تولید ناخالص داخلی این کشور با نرخ سالانه تنها ۱.۶ درصد در سه ماهه اول سال جاری رشد کرده است که بسیار کمتر از پیش بینی های ۲.۵ درصدی است.

رشد کندتر از حد انتظار در اقتصاد ایالات متحده به دنبال افزایش ۳.۴ درصدی در اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۳ و افزایش ۴.۹ درصدی در سه ماهه قبل بود.

دیوید دونابدیان، مدیر سرمایه گذاری بانک CIBC به این رسانه گفت: این گزارش بدترین سناریو بود (زیرا) رشد کمتر از حد انتظار با تورم بالاتر از حد انتظار رخ می دهد.

بر اساس این گزارش، رشد ضعیف اقتصادی و افزایش قیمت مصرف کننده نشانه های بارز رکود تورمی است که با کاهش سرعت فعالیت های اقتصادی و افزایش تورم در یک دوره زمانی طولانی مشخص می شود.

آخرین باری که ایالات متحده رکود را تجربه کرد در دهه ۱۹۷۰ بود، زمانی که سقوط اقتصادی منجر به تورم دو رقمی شد. سیاستگذاران این کشور با افزایش ۲۰ درصدی نرخ سود بانکی و کاهش قیمت ها به این رکود تورمی پاسخ دادند اما اقتصاد را وارد رکود عمیق تری کردند.

در ماه مارس، فدرال رزرو از افزایش نرخ بهره خودداری کرد و آنها را در محدوده هدف ۵.۲۵ تا ۵.۵ درصد بدون تغییر گذاشت. نشست بعدی کمیته بازار آزاد فدرال برای اول ماه مه برنامه ریزی شده است.

در همین حال، شاخص قیمت هزینه مصرف شخصی که توسط فدرال رزرو به عنوان شاخص اصلی تورم استفاده می شود، سالانه ۳.۴ درصد افزایش یافت که قوی ترین افزایش در یک سال گذشته است.

دفتر تحلیل اقتصادی گزارش داد که هزینه های مصرف کننده ایالات متحده از ژانویه تا مارس ۲.۵ درصد افزایش یافته است، در مقایسه با رشد ۳.۳ درصدی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ و کاهش پیش بینی شده ۳ درصدی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا