ترندهای روز

هفته داغ برای ایران در راه است

صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات جوی سازمان هواشناسی در گفتگویی با اعلام این خبر اظهار داشت: بر اساس رصد نقشه های آینده نگر سازمان هواشناسی با ورود جبهه هوای گرم در اکثر مناطق کشور، هوای آرام و پایدار با افزایش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود. . البته این موضوع در مناطق جنوبی و جنوب غربی کشور شدت بیشتری خواهد داشت و احتمال افزایش ابر، رگبار، رعد و برق پراکنده و وزش باد شدید در ارتفاعات البرز مرکزی واقع در استان های مازندران، شرق تهران وجود دارد. در غرب سمنان و در استان های اردبیل و شمال آذربایجان شرقی. وجود دارد.

وی با تاکید بر تداوم ۶ روزه گرما در نیمه جنوبی کشور ادامه داد: امروز و فردا در شمال غرب و غرب کشور رگبار پراکنده، وزش باد شدید موقت و خیزش گرد و خاک پیش بینی می شود. همچنین در دامنه های البرز واقع در استان های البرز، تهران و مازندران در ساعات بعدازظهر افزایش ابر، رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می شود.

ضیائیان با اشاره به وضعیت جوی در آخرین روز هفته گفت: روز جمعه ۱۰ تیرماه در ارتفاعات البرز، مرکزی، خراسان شمالی و خراسان شمالی رگبار پراکنده رخ می دهد. در این مدت دمای هوا در مناطقی از خوزستان افزایش می یابد و شهرهایی مانند آبادان و اهواز به ۵۰ درجه می رسد.

به گفته وی، بر اساس پیش بینی بلندمدت فصلی به ویژه در فصل تابستان، پیش بینی می شود دمای هوا یک درجه گرمتر از میانگین دمای تابستان سال های گذشته باشد.

افزایش دما ۳ تا ۶ درجه

احد تعزیفی، رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نیز از افزایش دمای بیش از حد نرمال در نواحی غربی کشور خبر داد و اظهار داشت: در هفته آینده کمربند غربی کشور از آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه تا کردستان افزایش دما بالاتر از حد نرمال خواهد بود. در واقع تشدید جریان های همرفتی باعث می شود دمای هوا در این مناطق ۳ تا ۶ درجه بالاتر از حد نرمال باشد. با وجود اینکه تداوم این گرما از روز دوشنبه معتدل می شود، اما همچنان دمای هوا در اکثر نقاط کشور یک تا سه درجه بالاتر از حد نرمال خواهد بود.

البته این افزایش دما به صورت میانگین ماهانه است و گاهی در برخی روزها دما بیش از ۳ درجه افزایش داشته است. وی با تاکید بر اینکه بر اساس بررسی های انجام شده سال ۲۰۲۳ گرم ترین سال روی زمین اعلام شده است، ادامه داد: امسال دمای زمین ۱.۰۶ افزایش یافته است. البته امسال با توجه به اینکه لا نینا در حال توسعه است، دمای کره زمین تعدیل خواهد شد و پیش بینی می شود که افزایش دما در سال آینده (۲۰۲۴) نتواند رکورد سال قبل را بشکند.

گرمای هوا تنظیم می شود

این کارشناس هواشناسی خاطرنشان کرد: در پی این تغییرات دمایی کشورمان در روزهای اخیر و در بقیه تابستان روزهای گرمی به ویژه در مناطق جنوب و غرب را تجربه خواهد کرد. با این حال، در حال حاضر ال نینو (فاز گرم جریان های اقیانوس آرام) در حال عقب نشینی است و لا نینا (فاز سرد جریان های اقیانوس آرام) جای آن را خواهد گرفت. این موضوع بسیار مهم است زیرا این جریان ها به تنهایی دمای زمین را بین ۱ تا ۲ درجه تغییر می دهند.

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی سازمان هواشناسی کشور افزود: در بررسی های انجام شده توسط بیش از ۱۰ هزار ایستگاه هواشناسی در سطح کره زمین مشخص شد که ماه های سال ۲۰۲۴ گرم ترین ماه های کره زمین بوده است. سیاره. با توجه به این موضوع کشورمان به ویژه استان هایی که در همسایگی زاگرس قرار دارند روزهای گرم تری نسبت به مدت مشابه سال گذشته سپری کرده اند اما پیش بینی می کنیم این گرما در ماه های آینده معتدل شود.

وی با اشاره به اینکه در بلندمدت نمی توان افزایش یا کاهش دما را پیش بینی کرد، افزود: انتظارات ما از صحت پیش بینی های دو هفته ای، ماهانه و فصلی نباید با دقت پیش بینی های کوتاه مدت و کوتاه مدت یکی باشد. پیش بینی های پنج روزه احتمال دارد در ماه های آینده دمای هوا به طور غیر طبیعی بیش از ملایم و در ماه های بعد این گرما معتدل شود. در این زمینه پیش بینی های کوتاه مدت توسط سازمان هواشناسی انجام و به اطلاع عموم خواهد رسید.

تسبی با تاکید بر موقعیت جغرافیایی ایران خاطرنشان کرد: آنچه در حال حاضر بسیار محتمل است این است که در هفته آینده شهرهای غربی ایران به ویژه شهرهای همجوار زاگرس ۳ تا ۶ درجه گرمتر خواهند بود اما شهرهای مرکزی بالاتر از دمای معمولی در آنها طولانی مدت را تجربه نخواهند کرد. مردم باید به این نکته توجه داشته باشند که واقعیت جغرافیایی ایران آب و هوای گرم و خشک است و قطعاً هر سال تابستان های گرم منهای افزایش عمومی دمای زمین خواهیم داشت، بنابراین مردم باید از انرژی به ویژه برق و برق استفاده بهینه کنند. آب، در رأس برنامه های خود هستند. قرار دادن

تداوم روزهای گرم با دمای ۵۰ درجه

محمد سبززاری مدیر کل هواشناسی خوزستان نیز اظهار کرد: از روز گذشته (سه شنبه) به دنبال غلبه جو قاره ای، توده هوای گرم در مناطق مختلف استان ایجاد شده و اکثر شهرها دمای ۵۰ درجه را تجربه کرده اند. درجه و بالاتر

وی با تاکید بر اینکه امروز و فردا دمای هوا در مناطق مرکزی و شمال غرب استان به شدت افزایش می یابد، گفت: این شرایط در مناطق جنوبی به دلیل ورود رطوبت از خلیج فارس از شدت کمتری برخوردار است اما مردم باید هزینه کنند. توجه به این کاهش دما.” در ظاهر خواهد بود. این بدان معناست که رطوبت در شهرهایی مانند ماهشهر و هندیجان از نظر ظاهری باعث کاهش دما می شود، اما دمای هیجانی همچنان بالای ۵۰ درجه است.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با اشاره به پیش بینی افزایش دما در اکثر مناطق استان گفت: تداوم روزهای گرم با دمای ۵۰ درجه به بالا به مدت بیش از ۶ روز باعث افزایش حداقل دمای هوا می شود. شب و روزهای بسیار گرم را در استان تجربه کنید. خوزستان. اگر این حالت رخ دهد، رکوردی برای توالی روزهای با دمای بالای ۵۰ درجه در ۵۰ سال گذشته خواهد بود.

سبززاری با اعلام اینکه تا جمعه یکم تیر احتمال دمای بالای ۵۰ درجه در مرکز، غرب، جنوب غرب و شمال استان در طول ماه بسیار زیاد خواهد بود، خاطرنشان کرد: در این مدت به دلیل جریانات جنوبی و افزایش رطوبت، دمای هوا در جنوب و مناطق ساحلی زیر ۵۰ اما با شمال با انحراف جریانات به سمت غرب از شنبه تا اواسط هفته آینده شاهد دمای ۵۰ درجه به بالا در اکثر مناطق استان خوزستان خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان بر کاهش مصرف برق شهروندان خوزستانی در روزهای آینده تاکید کرد و گفت: با وجود اینکه دوشنبه تعطیل است و دو روز از تعطیلی تا پنجشنبه و جمعه فاصله دارد، اما بار برق را مدیریت می کند. شبکه برق تا حدودی اما توالی وقوع روزهای با دمای ۵۰ درجه به بالا به مدت حدود یک هفته در خوزستان شرایط پیچیده ای را ایجاد می کند، لذا با توجه به فشار مضاعف بر شبکه توزیع برق و جلوگیری از قطع ناگهانی برق توصیه می شود برق را رعایت کنید. الگوی مصرف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا