اخبار اقتصاد ایران

همتی: جامعه تحمل شوک درمانی ندارد | نگفتم بخشی از وام ازدواج به صورت غیرنقدی پرداخت شود

وی ادامه داد: برخی می گویند اسب زین شده به دولت چهاردهم سپرده شده اما رشد اقتصادی ما هنوز با ۸ درصد فاصله دارد، تورم همچنان نزدیک به ۴۰ درصد است.

همتی افزود: اگر نرخ بیکاری را با نرخ مشارکت سال ۱۳۹۷ محاسبه کنیم به ۱۳ درصد می رسد یعنی بیکاران ما افزایش یافته اند.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ۳۰۰ هزار نفر معادل ۹۰ هزار میلیارد تومان در انتظار وام ازدواج هستند، تاکید کرد: من نگفتم بخشی از وام ازدواج نقدی پرداخت شود، فقط گفتم ممکن است عده ای بخواهند استفاده کنند. وام ازدواج برای خرید اقلام منزل، بنابراین بانک ها می توانند طرحی برای پرداخت این وام به صورت غیرنقدی و خارج از نوبت حتی تا سقف ۴۰۰ میلیون تومان به متقاضیان تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه ۲.۴ درصد از ۸ درصد رشد اقتصادی که طبق قانون لازم است باید از طریق افزایش بهره وری در اقتصاد باشد، گفت: برای رشد اقتصادی باید شروع کار را تسهیل کنیم، آینده فعال اقتصادی باید باشد. قوانین قابل پیش بینی و دولتی هر از گاهی تغییر نمی کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: برای ثبات اقتصاد کشور باید مداخلات دولت و قیمت گذاری کاهش یابد.

همتی گفت: نباید ریسک کسانی را که می خواهند در بورس سرمایه گذاری کنند افزایش دهیم. امروز میانگین سود شرکت های بورسی از ۲۴ درصد به ۱۲ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی مسئول تورم است، گفت: با کنترل کسری بودجه و عدم تعادل بانک ها به بانک مرکزی کمک می کنیم. تا این دو مشکل حل نشود، تورم کنترل نمی شود.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: کفایت سرمایه برخی از بانک های بزرگ ما منفی است در حالی که در دنیا پذیرفته نیست که کفایت سرمایه بانک ها زیر ۸ درصد باشد.

همتی تاکید کرد: برای کنترل کسری بودجه باید درآمدها زیاد و هزینه ها کنترل شود. ما در خصوص خصوصی سازی و اخذ مالیات عقب هستیم. ما می توانیم درآمدهای مالیاتی را از طریق سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی که تقریبا تکمیل شده اند افزایش دهیم.

وزیر اقتصاد گفت: البته تلاش کردیم ۵ درصد مالیات تولید را کاهش دهیم و از این مرحله ۵ درصد به تولیدکنندگان بازگردانده می شود.

وی با طرح این سوال که چه کسی می گوید تحریم تاثیری بر کشور نداشته است، تصریح کرد: تحریم رشد و توسعه کشور را کند کرده و روابط بانکی ما را دچار مشکل کرده است. برای حل مشکلات بانکی باید مشکلات خود را با FATF حل کنیم.

وزیر اقتصاد گفت: ارز را با همکاری بانک مرکزی تک نرخی می کنیم. بخشی از کسری ارز ما به دلیل همین تفاوت ارز ممتاز و آزاد بوده است. البته اصلاح ارز ترجیحی به معنای افزایش قیمت دلار نیست، وقتی نرخ نیما را به نرخ بازار نزدیک کنیم، دلار بازار آزاد ارزان می شود.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: جامعه تحمل شوک درمانی را ندارد. وی گفت: هنوز در دولت بحث قیمت بنزین را مطرح نکرده ایم. البته برخی کارشناسان به این نکته اشاره کردند که قیمت خودروهای ما با خودروهای خارجی یکی است، آیا خودروهای ما کم مصرف هستند؟ بنابراین اصلاح قیمت بنزین یک بسته کامل است.

همتی با بیان اینکه باید اعتماد را به بورس برگردانیم، گفت: در بورس ناامیدی ایجاد کردیم. اگر تصمیماتی گرفته شود که تاثیر منفی بر بورس داشته باشد، قطعا با آن مخالفت خواهم کرد. وقتی با یک تصمیم واحد نرخ بهره را یک شبه افزایش می دهید، بازار سهام به این شکل به نظر می رسد. ما نباید در لحظه تصمیم گیری کنیم تا مردم در بورس ضرر کنند.

وی تاکید کرد: بخشی از کسری بودجه به دلیل عدم فروش نفت و بخشی به دلیل عقب ماندگی از خصوصی سازی است.

همتی ادامه داد: از روزی که وارد شدیم روی کاهش کسری بودجه تمرکز کردیم. بودجه سال آینده را با دقت و توازن مخارج و درآمد بیشتری تهیه می کنیم و کاهش کسری بودجه باعث کاهش تورم می شود.

وی تاکید کرد: وزارت اقتصاد باید در تنظیم سیاست ها و برنامه های اقتصادی نقش اساسی داشته باشد چرا که در بین بانک مرکزی و سازمان برنامه ریزی و وزارت اقتصاد تنها وزارت اقتصاد پاسخگوی بانک مرکزی است. مجلس، بنابراین این هماهنگی در دولت انجام خواهد شد. تبدیل شد.

همتی با بیان اینکه افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق تکمیل سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی پیگیری می شود، گفت: همزمان با شناسایی فراریان مالیاتی پیگیر عدالت مالیاتی هستیم.

وزیر اقتصاد گفت: در ستاد اقتصادی دولت، ماموریت ارائه طرح تامین مالی بدون تورم به وزارت اقتصاد به وزارت اقتصاد محول شد که در حال حاضر در حال تدوین آن هستیم، البته نباید فشار بیاوریم. در بانک ها برای تامین مالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا