اخبار اقتصاد ایران

همتی: وضع ۸ دهک روز به روز بدتر می‌شود، وضع ۲۰ درصد بهتر

وزیر اقتصاد گفت: نمی شود هشت دهک روز به روز بدتر شود و ۲۰ درصد بهبود پیدا کند و در عین حال به هشت دهک فشار مالیاتی وارد کنیم. باید فشار از اقشار پایین برداشته شود و در عین حال تمرکز سازمان امور مالیاتی روی بذر کسب و کارهای بزرگ و ظرفیت های جدید باشد.

افق میهن عبدالناصر همتی در نشست خبری اولین اجلاس مدیران مالیاتی سراسر کشور گفت: عدالت مالیاتی باید در دستور کار قرار گیرد و انرژی و تمرکز سازمان امور مالیاتی و همکاران آن قرار گیرد. روی بذرها و ظرفیت های جدید.

وی افزود: حمایت مالیاتی از اقشار پایین جامعه موضوع مهمی است. از سوی دیگر باید جلوی فرار مالیاتی گرفته شود. در زمانی که ریال را کنترل می کردیم افرادی بودند که هویتشان مشخص نبود و گاهی هویت رانتی داشتند و اطلاعات این افراد باید به صورت اینترنتی دریافت شود.

وزیر امور اقتصادی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی قصد افشای اطلاعات بانکی مردم را ندارد، گفت: کارها باید به صورت سیستمی انجام شود و نگرانی وجود نداشته باشد. همه ما می خواهیم به سمت عدالت مالیاتی حرکت کنیم. وقتی یک نفر مشمول ۵۰ میلیارد مالیات می شود و سه سال بعد به دلیل تورم پرداخت می کند، ارزش این ۵۰ میلیارد تومان کاهش پیدا می کند. بنابراین سازمان امور مالیاتی باید در وصول مالیات به موقع اقدام کند.

همتی تصریح کرد: نمی شود ۸ درصد وضعیت آنها روز به روز بدتر شود و ۲۰ درصد وضعیت آنها بهبود یابد و در عین حال به ۸ درصد آنها فشار مالیاتی وارد کنیم.

وی با بیان اینکه حاکمیت داده باید برای جلوگیری از فرار مالیاتی ایجاد شود، گفت: مهمترین برنامه بنده در دولت چهاردهم برقراری حاکمیت داده است و باید از این فرصت تاریخی همراهی و همدلی رئیس جمهور استفاده کنیم. اگر این کار را انجام دهیم به ما در کنترل تورم، نرخ ارز، توسعه و تحقق بودجه کمک می کند. همه اینها به اجرای مالیات ۱۶۹ تکراری بستگی دارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره حجم بالای گردش مالی در کشور گفت: سهم مالیات نسبت به تولید ناخالص داخلی بسیار پایین است. در حالی که قرار بود بالا برود پایین آمد. پیشنهاد شد این رقم سالانه یک درصد افزایش یابد و در یک فرآیند بلندمدت بتوانیم این رقم را به ۱۰ درصد برسانیم.

به گفته همتی، گاهی می گویند چرا در رکود فشار مالیاتی وارد می کنید؟ من این را قبول دارم. ما فشار مالیاتی را به تولید وارد می کنیم. مستند بودن و مستند بودن ادعای مالیاتی بسیار مهم است و باید رضایت مشتری جلب شود. ما نمی خواهیم به طور غیرقانونی مالیات بگیریم. ما مالیات قانونی را می گیریم. اگر اینطور نباشد مردم از سازمان امور مالیاتی ناامید می شوند.

وی با بیان اینکه معمولا یارانه های عمده پرداخت می کنیم، گفت: این سیاست ضعیفی است. این پایگاه بر اساس ماده ۱۶۹ و ۱۶۹ می تواند بر اساس داده های عملیاتی به ما کمک کند.

وزیر اقتصاد نظارت دقیق بر سازمان امور مالیاتی را مهم دانست و تصریح کرد: برای سازمان امور مالیاتی بد است اگر فردی بگوید فلان مامور از من رقمی طلب کرده است. به همان اندازه که در مالیات ها به صورت حضوری کاهش می یابد، به نفع اداره مالیات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا