ترندهای روز

همه آنچه باید درباره جایزه صلح نوبل بدانیم

پایگاه خبری تحلیلی منتخب (ofoghmihan.ir):

برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۲۴ روز جمعه ۱۱ اکتبر در اسلو معرفی خواهد شد. اما این جایزه به چه کسانی تعلق می گیرد و روند افق میهن برنده چگونه است؟

چه کسی می تواند برنده شود؟

بر اساس وصیت آلفرد نوبل صنعتگر سوئدی، مخترع دینامیت و بنیانگذار جایزه نوبل، این جایزه باید به کسی اعطا شود که “بیشترین یا بهترین تلاش را برای ترویج دوستی بین ملت ها، لغو یا لغو یا انجام داده است. ارتش های رسمی و ثابت را محدود کنید و کنگره های صلح را برگزار و ترویج کنید.» باشد.”

هزاران نفر از جمله اعضای دولت ها و پارلمان ها، روسای فعلی دولت ها، اساتید دانشگاه در تاریخ، علوم اجتماعی، حقوق و فلسفه و برندگان سابق جایزه صلح نوبل می توانند نامزدهای خود را معرفی کنند.

امسال ۲۸۶ نامزد معرفی شده اند، هرچند فهرست کامل نامزدها تا ۵۰ سال مخفی باقی خواهد ماند.

یکی از محبوب ترین نامزدها در میان رقابت های مقدماتی امسال، الکسی ناوالنی مخالف روسی بود که در ماه فوریه در بازداشت درگذشت. اما نمی توان جایزه صلح نوبل را به او اعطا کرد، زیرا این جایزه فقط به افراد زنده تعلق می گیرد.

یکی دیگر از افراد مورد علاقه در بین کتابداران، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین است، اما بعید به نظر می رسد که او افق میهن شود زیرا او رهبر کشوری است که در حال جنگ است.

چه کسی تصمیم می گیرد؟

کمیته نوبل نروژ متشکل از پنج نفر که توسط پارلمان نروژ منصوب می شوند، داور اصلی تعیین و اعلام برنده جایزه است. اعضای کمیته اغلب سیاستمداران بازنشسته هستند، اما همیشه اینطور نیست. رئیس فعلی این کمیته رئیس شاخه نروژی انجمن قلم است که یک گروه غیردولتی مدافع آزادی بیان است.

همه اعضا توسط احزاب سیاسی نروژ معرفی می شوند و انتصاب آنها نشان دهنده توازن قوا در پارلمان نروژ است.

چگونه تصمیم می گیرند؟

نامزدها حداکثر تا ۳۱ ژانویه اعلام خواهند شد. اعضای کمیته تا اولین جلسه در ماه فوریه زمان دارند تا نامزدهای خود را معرفی کنند.

پس از بحث و تبادل نظر در مورد نامزدها، فهرست نهایی تهیه می شود. عملکرد و فعالیت هر داوطلب توسط گروهی از مشاوران دائمی و سایر کارشناسان بررسی و ارزیابی می شود.

اعضای کمیته تقریباً ماهی یک بار برای بحث در مورد نامزدها گرد هم می آیند و در آخرین جلسه کمیته، معمولاً در اوایل اکتبر، تصمیم نهایی خود را می گیرند. کمیته در افق میهن خود به دنبال اجماع یا توافق جمعی است. اگر اعضا به توافق نرسند، تصمیم با اکثریت آرا اتخاذ می شود.

آخرین باری که یکی از اعضای کمیته به نشانه اعتراض استعفا داد در سال ۱۹۹۴ بود، زمانی که این جایزه به طور مشترک به یاسر عرفات رهبر فلسطین و شیمون پرز و اسحاق رابین از اسرائیل اعطا شد.

چه کسی نامزد می شود؟

لیست کامل نامزدها مخفی نگه داشته می شود، اما نامزدها می توانند اسامی را فاش کنند. در میان نامزدهای اعلام شده در سال جاری، آژانس پناهندگان سازمان ملل، پاپ فرانسیس و طبیعت شناس بریتانیایی دیوید آتنبرو هستند.

کارشناسانی که این جایزه را دنبال می‌کنند می‌گویند جایزه امسال می‌تواند به آژانس پناهندگان فلسطینی سازمان ملل، آنروا، دیوان بین‌المللی دادگستری یا آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برسد.

برنده چه چیزی بدست می آورد؟

یک مدال، یک دیپلم، ۱۱ میلیون کرون سوئد (۱.۱ میلیون دلار) و توجه فوری جهانی.

دزموند توتو، اسقف آفریقای جنوبی و برنده جایزه در سال ۱۹۸۴، گفت که برنده شدن جایزه نوبل یک شمشیر دو لبه است. گفت: یک روز کسی به حرف من گوش نمی دهد، ولی روز دیگر پیامبر شدم.

این جمله در شرح حال رسمی ایشان نقل شده است.

زمان اعلام و مراسم چه زمانی است؟

این اعلامیه در ساعت ۱۱ صبح به وقت اروپای مرکزی (۹:۳۰ به وقت گرینویچ و ۱۲:۳۰ به وقت تهران) روز جمعه ۱۱ اکتبر در موسسه نروژی نوبل در اسلو توسط رئیس کمیته نوبل نروژ، یورگن واتنه فریدنز اعلام خواهد شد.

این مراسم در تالار شهر اسلو در ۱۰ دسامبر سالگرد درگذشت آلفرد نوبل برگزار می شود.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا