ترندهای روز

همه دستگاه ها برای مقابله با آتش سوزی مراتع و جنگل ها آماده باشند

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

کرمانشاه حمیدرضا کریمی صبح امروز پنجشنبه (۲۷ خرداد) در جمع خبرنگاران با اشاره به آغاز فصل گرما و احتمال آتش سوزی در مراتع و جنگل ها اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی و پوشش گیاهی ناشی از بارندگی های امسال. در فصل بهار و افزایش دمای هوا، خطر آتش سوزی عمدی و غیرعمدی در جنگل ها و مراتع افزایش یافته است.

وی افزود: مجاورت بسیاری از اراضی کشاورزی به مراتع نیز احتمال آتش سوزی در آنها را ایجاد می کند، بنابراین ضرورت تلاش برای جلوگیری از آتش سوزی جنگل ها و مراتع و انجام اقدامات لازم برای پیشگیری باید به طور جدی در دستور کار همه دستگاه های ذیربط قرار گیرد. گرفتن

دادستان کرمانشاه با تاکید بر اینکه وقوع آتش سوزی در جنگل ها و مراتع تبعات منفی زیادی از ابعاد مختلف دارد، تصریح کرد: تجارب آتش سوزی در مراتع در سال های گذشته نشان می دهد که این امر بیشتر در مناطق صعب العبور و کوهستانی رخ می دهد و عامل انسانی آن است. همچنین مهمترین دلیل این اتفاق است.

وی تاکید کرد: لذا تمامی دستگاه های اجرایی ذیربط استان وظایف قانونی خود را در دستور کار قرار دهند تا از وقوع آتش سوزی جلوگیری شود.

کریمی با تاکید بر اینکه برنامه جامع و منسجمی برای پیش بینی، پیشگیری، اطفای حریق و احیاء و بازسازی جنگل ها و مراتع توسط نهادهای ذیربط تدوین شود، تصریح کرد: این برنامه باید بر اساس رویکرد مدیریت جامعه محور، آموزش و پرورش ایجاد فرهنگی و توانمندسازی ساکنان بومی و محلی در پیشگیری از آتش سوزی جنگل ها و مراتع مشارکت داشته باشند و از ظرفیت های یاران یاران، نیروهای بسیج و سازمان های مردم نهاد استفاده شود.

وی با بیان اینکه کارگروه اطفای حریق باید در اداره کل منابع طبیعی با حضور معاونین استانی و مدیران شهرستانی تشکیل شود، افزود: همچنین به منظور استفاده و همکاری هر چه بیشتر با نیروی انسانی، تدارکات و تجهیزات زیر مجموعه خود. اقتدار به منظور حمایت از فعالیت های تیم های عملیاتی. برای اطفای حریق جنگل ها و مراتع با نیروهای مسلح استان جلساتی برگزار شود.

دادستان کرمانشاه با تاکید بر لزوم تعیین مناطق پرخطر آتش سوزی و طبقه بندی مناطق در استان، اعلام کرد: با استفاده از تجربیات و داده های سال های گذشته، عمده مناطق آتش سوزی با بیشترین وسعت آتش سوزی و تکرار باید انجام شود. شناسایی و مورد ویژه روی آن متمرکز شود و تیم های سیار یا دیده بان آتش نشانی با تجهیزات کامل در این مناطق مستقر شده و تیم های واکنش سریع تشکیل شود.

وی تاکید کرد: ادارات کل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست باید با شناسایی و تهیه نقشه مناطق و کانون های بحران، راهکارهای پیشگیرانه و همچنین نحوه انجام اقدامات فوری برای مهار آتش سوزی را در دستور کار خود قرار دهند.

کریمی با تاکید بر اینکه تمامی تجهیزات مربوط به اطفای حریق، سیستم های اعلام خطر، دوربین های نظارتی و … باید به روز و رفع شود، گفت: در راستای اقدامات پیشگیرانه و کاهش چشمگیر آتش سوزی در مناطق جنگلی و مرتعی ضمن رصد وضعیت جوی و پایش منظم دمای هوا، جهت و میزان حرکت باد، رطوبت و سایر موارد، پایش مستمر حجم پوشش گیاهی و روند افزایش سطح مراتع در مراتع باید توسط اداره کل منابع طبیعی پیگیری و مدیریت شود. و آبخیزداری استان و برنامه ریزی لازم است تمامی جوانب نحوه اطفای حریق احتمالی در نظر گرفته شود.

وی در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه در سال های اخیر یکی از عوامل اصلی آتش سوزی در مراتع و جنگل های کشور آتش سوزی عمدی است، شناسایی و برخورد جدی با عاملان آتش سوزی از طریق دستگاه های مسئول پیگیری شده است. و در صورت هرگونه اقدام مربوط به آتش زدن مراتع و جنگل ها و شناسایی مقصران موضوع جهت سیر مراحل قانونی به دستگاه قضایی گزارش شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا